En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustri...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/9807 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9807 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9807 2023-05-15T17:24:25+02:00 En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie Eriksen, Hilde Katrine 2016-06-01 https://hdl.handle.net/10037/9807 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9807 openAccess Copyright 2016 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:54Z Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustrien. Ideen bak oppgaven var at NNM ville vinne på å digitalisere bøker og magasin, og å benytte digitale kanaler for markedsføring og salg. Utforskinga foregikk i praksisfeltet gjennom utprøving av digitale kanaler og publiserings-grep knytta til disse (både innhold og teknologi), registrering av respons fra lesere og følgere, og korrigering av praksis i forhold til respons. Samtidig oppsøkte jeg relevant litteratur om digital markedsføring og e-bokmarkedet. Jeg gjennomførte en spørreundersøkelse blant magasinabonnenter for å kartlegge holdninger til papir versus digitale produkt og til kanaler for bestilling, betaling og markedsføring, supplert med en henvendelse om e-bøker til litteraturanmeldere. Jeg kom fram til at det går sakte å snu NNM. Vi fortsetter med publisering av papirprodukt enn så lenge, men kan vinne nye lesere og kjøpere igjennom digital markedsføring. Magasinet og forlaget eksisterer ikke uten sine lesere, og kan heller ikke ta sjumilssteg uten å miste ei lojal lesergruppe. Nøkkelord: Digital markedsføring, sosiale medier, nettidsskrift vs papirtidsskrift, e-bøker Master Thesis Nordkalott* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 Eriksen, Hilde Katrine En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 |
description |
Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustrien. Ideen bak oppgaven var at NNM ville vinne på å digitalisere bøker og magasin, og å benytte digitale kanaler for markedsføring og salg. Utforskinga foregikk i praksisfeltet gjennom utprøving av digitale kanaler og publiserings-grep knytta til disse (både innhold og teknologi), registrering av respons fra lesere og følgere, og korrigering av praksis i forhold til respons. Samtidig oppsøkte jeg relevant litteratur om digital markedsføring og e-bokmarkedet. Jeg gjennomførte en spørreundersøkelse blant magasinabonnenter for å kartlegge holdninger til papir versus digitale produkt og til kanaler for bestilling, betaling og markedsføring, supplert med en henvendelse om e-bøker til litteraturanmeldere. Jeg kom fram til at det går sakte å snu NNM. Vi fortsetter med publisering av papirprodukt enn så lenge, men kan vinne nye lesere og kjøpere igjennom digital markedsføring. Magasinet og forlaget eksisterer ikke uten sine lesere, og kan heller ikke ta sjumilssteg uten å miste ei lojal lesergruppe. Nøkkelord: Digital markedsføring, sosiale medier, nettidsskrift vs papirtidsskrift, e-bøker |
format |
Master Thesis |
author |
Eriksen, Hilde Katrine |
author_facet |
Eriksen, Hilde Katrine |
author_sort |
Eriksen, Hilde Katrine |
title |
En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie |
title_short |
En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie |
title_full |
En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie |
title_fullStr |
En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie |
title_full_unstemmed |
En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie |
title_sort |
en gammel traver på digitale vinger: ikaros eller pegasus? nordnorsk magasin as: en casestudie |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2016 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/9807 |
long_lat |
ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) |
geographic |
Bak |
geographic_facet |
Bak |
genre |
Nordkalott* |
genre_facet |
Nordkalott* |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/9807 |
op_rights |
openAccess Copyright 2016 The Author(s) |
_version_ |
1766115421888446464 |