En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie

Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eriksen, Hilde Katrine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9807
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9807
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9807 2023-05-15T17:24:25+02:00 En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie Eriksen, Hilde Katrine 2016-06-01 https://hdl.handle.net/10037/9807 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9807 openAccess Copyright 2016 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:54Z Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustrien. Ideen bak oppgaven var at NNM ville vinne på å digitalisere bøker og magasin, og å benytte digitale kanaler for markedsføring og salg. Utforskinga foregikk i praksisfeltet gjennom utprøving av digitale kanaler og publiserings-grep knytta til disse (både innhold og teknologi), registrering av respons fra lesere og følgere, og korrigering av praksis i forhold til respons. Samtidig oppsøkte jeg relevant litteratur om digital markedsføring og e-bokmarkedet. Jeg gjennomførte en spørreundersøkelse blant magasinabonnenter for å kartlegge holdninger til papir versus digitale produkt og til kanaler for bestilling, betaling og markedsføring, supplert med en henvendelse om e-bøker til litteraturanmeldere. Jeg kom fram til at det går sakte å snu NNM. Vi fortsetter med publisering av papirprodukt enn så lenge, men kan vinne nye lesere og kjøpere igjennom digital markedsføring. Magasinet og forlaget eksisterer ikke uten sine lesere, og kan heller ikke ta sjumilssteg uten å miste ei lojal lesergruppe. Nøkkelord: Digital markedsføring, sosiale medier, nettidsskrift vs papirtidsskrift, e-bøker Master Thesis Nordkalott* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3904
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3904
Eriksen, Hilde Katrine
En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3904
description Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustrien. Ideen bak oppgaven var at NNM ville vinne på å digitalisere bøker og magasin, og å benytte digitale kanaler for markedsføring og salg. Utforskinga foregikk i praksisfeltet gjennom utprøving av digitale kanaler og publiserings-grep knytta til disse (både innhold og teknologi), registrering av respons fra lesere og følgere, og korrigering av praksis i forhold til respons. Samtidig oppsøkte jeg relevant litteratur om digital markedsføring og e-bokmarkedet. Jeg gjennomførte en spørreundersøkelse blant magasinabonnenter for å kartlegge holdninger til papir versus digitale produkt og til kanaler for bestilling, betaling og markedsføring, supplert med en henvendelse om e-bøker til litteraturanmeldere. Jeg kom fram til at det går sakte å snu NNM. Vi fortsetter med publisering av papirprodukt enn så lenge, men kan vinne nye lesere og kjøpere igjennom digital markedsføring. Magasinet og forlaget eksisterer ikke uten sine lesere, og kan heller ikke ta sjumilssteg uten å miste ei lojal lesergruppe. Nøkkelord: Digital markedsføring, sosiale medier, nettidsskrift vs papirtidsskrift, e-bøker
format Master Thesis
author Eriksen, Hilde Katrine
author_facet Eriksen, Hilde Katrine
author_sort Eriksen, Hilde Katrine
title En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
title_short En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
title_full En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
title_fullStr En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
title_full_unstemmed En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
title_sort en gammel traver på digitale vinger: ikaros eller pegasus? nordnorsk magasin as: en casestudie
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10037/9807
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
geographic Bak
geographic_facet Bak
genre Nordkalott*
genre_facet Nordkalott*
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9807
op_rights openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
_version_ 1766115421888446464