Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?
Oppgaven har som hensikt å undersøke om elevenes motivasjon for læring i naturfag øker som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet. Ved bruk av kvantitative metoder har motivasjonsnivå blitt kartlagt for tre 6. klasser ved to ulike skoler i Varanger. En skole vektlegger friluftsliv og utes...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/9689 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9689 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9689 2023-05-15T15:25:13+02:00 Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? Rimala, Lise Marie 2016-06-01 https://hdl.handle.net/10037/9689 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9689 openAccess Copyright 2016 The Author(s) Lektor i realfag VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 BIO-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:53Z Oppgaven har som hensikt å undersøke om elevenes motivasjon for læring i naturfag øker som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet. Ved bruk av kvantitative metoder har motivasjonsnivå blitt kartlagt for tre 6. klasser ved to ulike skoler i Varanger. En skole vektlegger friluftsliv og uteskole i sin skoleprofil mens den andre skolen anvender uteundervisning mer sjeldent. For å undersøke om uteundervisning hadde en effekt konstruerte og gjennomførte jeg et uteundervisningsopplegg om arktisk sjøfugløkologi med elevene fra skole 2, hvor motivasjonsnivå ble kartlagt i ettertid. Sammenlikning av resultatene viste at samtlige elever i Varanger hadde et høyt motivasjonsnivå. I etterkant av uteundervisningen viste den ene klassen ved skole 2 en signifikant økning i motivasjon, mens den andre klassen ikke viste noen signifikante endringer. Uteundervisingen hadde totalt sett ingen signifikant effekt på motivasjonsnivå for elevene ved skole 2, og nivået var like høyt som ved skole 1. Intervju med lærere avdekket at de to skolene anvender uteundervisning på to svært forskjellige måter, men har felles tanker om hva som gjør uteundervisning motiverende for elevene. Dette indikerer at de to svært ulike måtene å drive uteundervisning på kan fostre motivasjon for læring i naturfag så vel som stolthet til nærområdet. Master Thesis Arktis* Varanger University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Lektor i realfag VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 BIO-3906 |
spellingShingle |
Lektor i realfag VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 BIO-3906 Rimala, Lise Marie Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? |
topic_facet |
Lektor i realfag VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 BIO-3906 |
description |
Oppgaven har som hensikt å undersøke om elevenes motivasjon for læring i naturfag øker som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet. Ved bruk av kvantitative metoder har motivasjonsnivå blitt kartlagt for tre 6. klasser ved to ulike skoler i Varanger. En skole vektlegger friluftsliv og uteskole i sin skoleprofil mens den andre skolen anvender uteundervisning mer sjeldent. For å undersøke om uteundervisning hadde en effekt konstruerte og gjennomførte jeg et uteundervisningsopplegg om arktisk sjøfugløkologi med elevene fra skole 2, hvor motivasjonsnivå ble kartlagt i ettertid. Sammenlikning av resultatene viste at samtlige elever i Varanger hadde et høyt motivasjonsnivå. I etterkant av uteundervisningen viste den ene klassen ved skole 2 en signifikant økning i motivasjon, mens den andre klassen ikke viste noen signifikante endringer. Uteundervisingen hadde totalt sett ingen signifikant effekt på motivasjonsnivå for elevene ved skole 2, og nivået var like høyt som ved skole 1. Intervju med lærere avdekket at de to skolene anvender uteundervisning på to svært forskjellige måter, men har felles tanker om hva som gjør uteundervisning motiverende for elevene. Dette indikerer at de to svært ulike måtene å drive uteundervisning på kan fostre motivasjon for læring i naturfag så vel som stolthet til nærområdet. |
format |
Master Thesis |
author |
Rimala, Lise Marie |
author_facet |
Rimala, Lise Marie |
author_sort |
Rimala, Lise Marie |
title |
Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? |
title_short |
Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? |
title_full |
Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? |
title_fullStr |
Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? |
title_full_unstemmed |
Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? |
title_sort |
utforskende uteundervisning i naturfag. vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2016 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/9689 |
genre |
Arktis* Varanger |
genre_facet |
Arktis* Varanger |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/9689 |
op_rights |
openAccess Copyright 2016 The Author(s) |
_version_ |
1766355905921679360 |