Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?

Oppgaven har som hensikt å undersøke om elevenes motivasjon for læring i naturfag øker som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet. Ved bruk av kvantitative metoder har motivasjonsnivå blitt kartlagt for tre 6. klasser ved to ulike skoler i Varanger. En skole vektlegger friluftsliv og utes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rimala, Lise Marie
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9689
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9689
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9689 2023-05-15T15:25:13+02:00 Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet? Rimala, Lise Marie 2016-06-01 https://hdl.handle.net/10037/9689 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9689 openAccess Copyright 2016 The Author(s) Lektor i realfag VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 BIO-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:53Z Oppgaven har som hensikt å undersøke om elevenes motivasjon for læring i naturfag øker som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet. Ved bruk av kvantitative metoder har motivasjonsnivå blitt kartlagt for tre 6. klasser ved to ulike skoler i Varanger. En skole vektlegger friluftsliv og uteskole i sin skoleprofil mens den andre skolen anvender uteundervisning mer sjeldent. For å undersøke om uteundervisning hadde en effekt konstruerte og gjennomførte jeg et uteundervisningsopplegg om arktisk sjøfugløkologi med elevene fra skole 2, hvor motivasjonsnivå ble kartlagt i ettertid. Sammenlikning av resultatene viste at samtlige elever i Varanger hadde et høyt motivasjonsnivå. I etterkant av uteundervisningen viste den ene klassen ved skole 2 en signifikant økning i motivasjon, mens den andre klassen ikke viste noen signifikante endringer. Uteundervisingen hadde totalt sett ingen signifikant effekt på motivasjonsnivå for elevene ved skole 2, og nivået var like høyt som ved skole 1. Intervju med lærere avdekket at de to skolene anvender uteundervisning på to svært forskjellige måter, men har felles tanker om hva som gjør uteundervisning motiverende for elevene. Dette indikerer at de to svært ulike måtene å drive uteundervisning på kan fostre motivasjon for læring i naturfag så vel som stolthet til nærområdet. Master Thesis Arktis* Varanger University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Lektor i realfag
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
BIO-3906
spellingShingle Lektor i realfag
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
BIO-3906
Rimala, Lise Marie
Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?
topic_facet Lektor i realfag
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
BIO-3906
description Oppgaven har som hensikt å undersøke om elevenes motivasjon for læring i naturfag øker som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet. Ved bruk av kvantitative metoder har motivasjonsnivå blitt kartlagt for tre 6. klasser ved to ulike skoler i Varanger. En skole vektlegger friluftsliv og uteskole i sin skoleprofil mens den andre skolen anvender uteundervisning mer sjeldent. For å undersøke om uteundervisning hadde en effekt konstruerte og gjennomførte jeg et uteundervisningsopplegg om arktisk sjøfugløkologi med elevene fra skole 2, hvor motivasjonsnivå ble kartlagt i ettertid. Sammenlikning av resultatene viste at samtlige elever i Varanger hadde et høyt motivasjonsnivå. I etterkant av uteundervisningen viste den ene klassen ved skole 2 en signifikant økning i motivasjon, mens den andre klassen ikke viste noen signifikante endringer. Uteundervisingen hadde totalt sett ingen signifikant effekt på motivasjonsnivå for elevene ved skole 2, og nivået var like høyt som ved skole 1. Intervju med lærere avdekket at de to skolene anvender uteundervisning på to svært forskjellige måter, men har felles tanker om hva som gjør uteundervisning motiverende for elevene. Dette indikerer at de to svært ulike måtene å drive uteundervisning på kan fostre motivasjon for læring i naturfag så vel som stolthet til nærområdet.
format Master Thesis
author Rimala, Lise Marie
author_facet Rimala, Lise Marie
author_sort Rimala, Lise Marie
title Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?
title_short Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?
title_full Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?
title_fullStr Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?
title_full_unstemmed Utforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?
title_sort utforskende uteundervisning i naturfag. vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10037/9689
genre Arktis*
Varanger
genre_facet Arktis*
Varanger
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9689
op_rights openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
_version_ 1766355905921679360