Kjør han på fjæra, så søkk han ikke. En casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt Svalbard

Denne oppgaven er en studie av implementering av sikkerhetsstyring på små fartøy som fører opp til 100 passasjerer og opererer rundt Svalbard, et tema som er svært dagsrelevant grunnet økende turisme og søk- og redningsberedskap som er preget av gap mellom dagens tilstand og en ønsket fremtidig tils...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kvien, Marcus Ellburg
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9679
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9679
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9679 2023-05-15T18:29:44+02:00 Kjør han på fjæra, så søkk han ikke. En casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt Svalbard Kvien, Marcus Ellburg 2016-06-01 https://hdl.handle.net/10037/9679 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9679 URN:NBN:no-uit_munin_9212 openAccess Copyright 2016 The Author(s) Sikkerhetsstyring Maritim Turisme VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 SVF-3920 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:51Z Denne oppgaven er en studie av implementering av sikkerhetsstyring på små fartøy som fører opp til 100 passasjerer og opererer rundt Svalbard, et tema som er svært dagsrelevant grunnet økende turisme og søk- og redningsberedskap som er preget av gap mellom dagens tilstand og en ønsket fremtidig tilstand som kan håndtere den generelle økningen i aktivitet i nordområdene. Grunnlaget for å ikke studere fartøy som fører over 100 passasjerer, er at de har andre rammebetingelser (relevant lovverk) å forholde seg til. Dette er et tema som er svært relevant for dette studie, som fokuserer på sikkerhet og beredskap i nordområdene. Implementering av sikkerhetsstyring på små fartøy er videre et tema preget av lite tidligere forskning. Basert på tematikken og mangelen på tidligere forskning spesifikt på oppgavens tema, ble følgende problemstilling utformet: Hvordan implementerer små fartøy rundt Svalbard sikkerhetsstyringssystemer i praksis? Oppgavens analytiske rammeverk viser at et SMS består av en rekke steg, herunder: interne mål og krav, rammebetingelser, forslag til virkemidler og tiltak, analyse og valg av virkemidler og deretter implementering i daglig drift. Dette er påfulgt av overvåkning, analyse og feedback. Denne studien har i tråd med problemstillingen lagt hovedfokus på hvordan implementering i daglig drift foregår, noe som er avhengig av virkemiddelbruk, og på rammebetingelsene som danner grunnlaget for SMS. Funn viser at blant oppgavens informanter, lovverket og oppgavens analytiske rammeverk eksisterer en enhetlig forståelse av hva begrepet sikkerhetsstyring som et dokumentert system for å ivareta sikkerhet om bord på fartøy. En grundig kartlegging av rammebetingelsene viser at for fartøy som fører opp til 12 passasjerer, men at det kan bli vanskeligere i kategorien 13-100 passasjerer. Casene i denne studiene viser at implementering kan skje gjennom bruk av virkemidler, både konkrete tiltak som fartøyshåndbøker, sikkerhetsorientering for gjester og bruk av øvelser, men og gjennom udokumenterbare aspekter som å skape erfaring for å sette mannskap i stand til problemløsing for å løse sikkerhetssituasjoner når de oppstår. Det virker videre å ikke være særskilt utfordrende å implementere et sikkerhetsstyringssystem for informantene i denne studien, men det kan være svært annerledes for andre grunnet utfordringer som manglende erfaring og negativ holdning til SMS som konsept. Master Thesis Svalbard University of Tromsø: Munin Open Research Archive Svalbard
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Sikkerhetsstyring
Maritim Turisme
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
SVF-3920
spellingShingle Sikkerhetsstyring
Maritim Turisme
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
SVF-3920
Kvien, Marcus Ellburg
Kjør han på fjæra, så søkk han ikke. En casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt Svalbard
topic_facet Sikkerhetsstyring
Maritim Turisme
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
SVF-3920
description Denne oppgaven er en studie av implementering av sikkerhetsstyring på små fartøy som fører opp til 100 passasjerer og opererer rundt Svalbard, et tema som er svært dagsrelevant grunnet økende turisme og søk- og redningsberedskap som er preget av gap mellom dagens tilstand og en ønsket fremtidig tilstand som kan håndtere den generelle økningen i aktivitet i nordområdene. Grunnlaget for å ikke studere fartøy som fører over 100 passasjerer, er at de har andre rammebetingelser (relevant lovverk) å forholde seg til. Dette er et tema som er svært relevant for dette studie, som fokuserer på sikkerhet og beredskap i nordområdene. Implementering av sikkerhetsstyring på små fartøy er videre et tema preget av lite tidligere forskning. Basert på tematikken og mangelen på tidligere forskning spesifikt på oppgavens tema, ble følgende problemstilling utformet: Hvordan implementerer små fartøy rundt Svalbard sikkerhetsstyringssystemer i praksis? Oppgavens analytiske rammeverk viser at et SMS består av en rekke steg, herunder: interne mål og krav, rammebetingelser, forslag til virkemidler og tiltak, analyse og valg av virkemidler og deretter implementering i daglig drift. Dette er påfulgt av overvåkning, analyse og feedback. Denne studien har i tråd med problemstillingen lagt hovedfokus på hvordan implementering i daglig drift foregår, noe som er avhengig av virkemiddelbruk, og på rammebetingelsene som danner grunnlaget for SMS. Funn viser at blant oppgavens informanter, lovverket og oppgavens analytiske rammeverk eksisterer en enhetlig forståelse av hva begrepet sikkerhetsstyring som et dokumentert system for å ivareta sikkerhet om bord på fartøy. En grundig kartlegging av rammebetingelsene viser at for fartøy som fører opp til 12 passasjerer, men at det kan bli vanskeligere i kategorien 13-100 passasjerer. Casene i denne studiene viser at implementering kan skje gjennom bruk av virkemidler, både konkrete tiltak som fartøyshåndbøker, sikkerhetsorientering for gjester og bruk av øvelser, men og gjennom udokumenterbare aspekter som å skape erfaring for å sette mannskap i stand til problemløsing for å løse sikkerhetssituasjoner når de oppstår. Det virker videre å ikke være særskilt utfordrende å implementere et sikkerhetsstyringssystem for informantene i denne studien, men det kan være svært annerledes for andre grunnet utfordringer som manglende erfaring og negativ holdning til SMS som konsept.
format Master Thesis
author Kvien, Marcus Ellburg
author_facet Kvien, Marcus Ellburg
author_sort Kvien, Marcus Ellburg
title Kjør han på fjæra, så søkk han ikke. En casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt Svalbard
title_short Kjør han på fjæra, så søkk han ikke. En casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt Svalbard
title_full Kjør han på fjæra, så søkk han ikke. En casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt Svalbard
title_fullStr Kjør han på fjæra, så søkk han ikke. En casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt Svalbard
title_full_unstemmed Kjør han på fjæra, så søkk han ikke. En casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt Svalbard
title_sort kjør han på fjæra, så søkk han ikke. en casestudie av sikkerhetsstyring på små fartøy rundt svalbard
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10037/9679
geographic Svalbard
geographic_facet Svalbard
genre Svalbard
genre_facet Svalbard
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9679
URN:NBN:no-uit_munin_9212
op_rights openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
_version_ 1766213081152618496