Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen.

Denne oppgaven vil legge vekt på begrunnelser og drivkrefter før omdømmeoppskriften innføres, underveis i prosessen og hvordan omdømmeoppskriften kommer til uttrykk i en offentlig organisasjon. For å få en god forståelse av prosessen rundt innføring av omdømmeideen har vi undersøkt fasene i organisa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Charani, Siv Østmo, Løkke, Stina
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9398
_version_ 1829309390670266368
author Charani, Siv Østmo
Løkke, Stina
author_facet Charani, Siv Østmo
Løkke, Stina
author_sort Charani, Siv Østmo
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne oppgaven vil legge vekt på begrunnelser og drivkrefter før omdømmeoppskriften innføres, underveis i prosessen og hvordan omdømmeoppskriften kommer til uttrykk i en offentlig organisasjon. For å få en god forståelse av prosessen rundt innføring av omdømmeideen har vi undersøkt fasene i organisasjonsendringene ved hjelp av organisasjonsteoretiske perspektiver; Det instrumentelle perspektivet, institusjonelle perspektivet og oversettelses teori. I tillegg vil vi trekke inn teori med Røviks (2014) begreper om oversettelse av ideer. Vi har spisset oppgaven vår inn mot omdømmebyggingen i Hammerfest kommune som organisasjon. Vi har satt opp følgende problemstilling: «Hvilke drivkrefter lå bak innføring av omdømmeideen i Hammerfest Kommune? Hvordan ble omdømme oppskriften oversatt? Hvilken betydning har dette hatt for omdømmebyggingen?» Ut fra myteperspektivet kan omdømmeideen sees på som det en mote eller trend som var sterkt gjeldende i 2008. Det var føringer fra nasjonalt nivå på omdømmebygging og det var opprettet egne omdømmeskoler som var med på å fremme og spre ideen, disse kan trekkes fram som drivkreftene utenfor organisasjonen som bidro til innføring av ideen. I innføringsfasen ville vi se på hvordan arbeidsgruppen jobbet fram tiltakene i planen, hvilke hensyn har de vektlagt i utarbeidelsen av tiltak og hvordan de arbeidet med implementeringen av tiltakene. Ut fra det instrumentelle perspektivet fant vi at det i innføringsfasen ble utarbeidet en strukturert plan for hvordan de ville gjennomføre omdømmebyggingen. Planen var med 41 tiltak en storplan som berørte mange deler av organisasjonen. Tiltakene var utarbeidet ut fra en modell som arbeidsgruppen hadde framstilt. søkeord: organisasjonsendring, omdømmebygging, Hammerfest kommune, ideer på reise
format Master Thesis
genre Hammerfest
genre_facet Hammerfest
geographic Bak
geographic_facet Bak
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9398
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9398
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9398 2025-04-13T14:20:11+00:00 Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen. Charani, Siv Østmo Løkke, Stina 2016-05-16 https://hdl.handle.net/10037/9398 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9398 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3909 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven vil legge vekt på begrunnelser og drivkrefter før omdømmeoppskriften innføres, underveis i prosessen og hvordan omdømmeoppskriften kommer til uttrykk i en offentlig organisasjon. For å få en god forståelse av prosessen rundt innføring av omdømmeideen har vi undersøkt fasene i organisasjonsendringene ved hjelp av organisasjonsteoretiske perspektiver; Det instrumentelle perspektivet, institusjonelle perspektivet og oversettelses teori. I tillegg vil vi trekke inn teori med Røviks (2014) begreper om oversettelse av ideer. Vi har spisset oppgaven vår inn mot omdømmebyggingen i Hammerfest kommune som organisasjon. Vi har satt opp følgende problemstilling: «Hvilke drivkrefter lå bak innføring av omdømmeideen i Hammerfest Kommune? Hvordan ble omdømme oppskriften oversatt? Hvilken betydning har dette hatt for omdømmebyggingen?» Ut fra myteperspektivet kan omdømmeideen sees på som det en mote eller trend som var sterkt gjeldende i 2008. Det var føringer fra nasjonalt nivå på omdømmebygging og det var opprettet egne omdømmeskoler som var med på å fremme og spre ideen, disse kan trekkes fram som drivkreftene utenfor organisasjonen som bidro til innføring av ideen. I innføringsfasen ville vi se på hvordan arbeidsgruppen jobbet fram tiltakene i planen, hvilke hensyn har de vektlagt i utarbeidelsen av tiltak og hvordan de arbeidet med implementeringen av tiltakene. Ut fra det instrumentelle perspektivet fant vi at det i innføringsfasen ble utarbeidet en strukturert plan for hvordan de ville gjennomføre omdømmebyggingen. Planen var med 41 tiltak en storplan som berørte mange deler av organisasjonen. Tiltakene var utarbeidet ut fra en modell som arbeidsgruppen hadde framstilt. søkeord: organisasjonsendring, omdømmebygging, Hammerfest kommune, ideer på reise Master Thesis Hammerfest University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3909
Charani, Siv Østmo
Løkke, Stina
Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen.
title Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen.
title_full Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen.
title_fullStr Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen.
title_full_unstemmed Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen.
title_short Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen.
title_sort omdømmebygging i hammerfest kommune. en organisasjonsteoretisk analyse av prosessen.
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3909
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3909
url https://hdl.handle.net/10037/9398