Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet

Denne studien tar for seg holdninger til nynorsk som sidemål blant elever på tiende trinn og deres norsklærere i Tromsø. Ved hjelp av spørreskjemaundersøkelser og intervjuer har jeg undersøkt utbredelsen og mangfoldet av ulike meninger til skriftspråket nynorsk generelt, og sidemålsundervisningen sp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karstad, Ann Kristin
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9164
_version_ 1829300254963400704
author Karstad, Ann Kristin
author_facet Karstad, Ann Kristin
author_sort Karstad, Ann Kristin
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne studien tar for seg holdninger til nynorsk som sidemål blant elever på tiende trinn og deres norsklærere i Tromsø. Ved hjelp av spørreskjemaundersøkelser og intervjuer har jeg undersøkt utbredelsen og mangfoldet av ulike meninger til skriftspråket nynorsk generelt, og sidemålsundervisningen spesielt. Spørreundersøkelsene ble også gjennomført blant et mindre utvalg elever og lærere i Indre Østfold for å kunne se på forskjeller mellom Tromsø og et annet sted i landet. Ikke uventet mente majoriteten av elevene at det var unødvendig å lære nynorsk. De ønsket bedre samsvar mellom hva de faktisk lærte og hva det ble forventet at de skulle kunne i sidemålet. Dessuten savnet de god argumentasjon for hvorfor de skulle lære det. Lærerne var langt mer positive til det nynorske språket enn elevene. Studien viser en sammenheng mellom lærernes utdanningsnivå og arbeidserfaring og deres holdning til å lese og skrive nynorsk. Det var imidlertid få lærere som brukte nynorsk i undervisningen i andre fag enn norsk. Funnene fra denne studien tyder på at både norsklærere og elever har forholdsvis liten kjennskap til de språklige fordelene som kan følge med det å lære to norske skriftspråk. Det ser også ut til at de elevene som har fått god opplæring i hvordan de kan bruke sin egen dialekt som støtte når de skriver nynorsk, utvikler mer positive holdninger til nynorsk som sidemål enn de som ikke får den samme opplæringen.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9164
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9164
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2015
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9164 2025-04-13T14:27:35+00:00 Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet Karstad, Ann Kristin 2015-12-02 https://hdl.handle.net/10037/9164 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9164 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018 NOR-3980 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne studien tar for seg holdninger til nynorsk som sidemål blant elever på tiende trinn og deres norsklærere i Tromsø. Ved hjelp av spørreskjemaundersøkelser og intervjuer har jeg undersøkt utbredelsen og mangfoldet av ulike meninger til skriftspråket nynorsk generelt, og sidemålsundervisningen spesielt. Spørreundersøkelsene ble også gjennomført blant et mindre utvalg elever og lærere i Indre Østfold for å kunne se på forskjeller mellom Tromsø og et annet sted i landet. Ikke uventet mente majoriteten av elevene at det var unødvendig å lære nynorsk. De ønsket bedre samsvar mellom hva de faktisk lærte og hva det ble forventet at de skulle kunne i sidemålet. Dessuten savnet de god argumentasjon for hvorfor de skulle lære det. Lærerne var langt mer positive til det nynorske språket enn elevene. Studien viser en sammenheng mellom lærernes utdanningsnivå og arbeidserfaring og deres holdning til å lese og skrive nynorsk. Det var imidlertid få lærere som brukte nynorsk i undervisningen i andre fag enn norsk. Funnene fra denne studien tyder på at både norsklærere og elever har forholdsvis liten kjennskap til de språklige fordelene som kan følge med det å lære to norske skriftspråk. Det ser også ut til at de elevene som har fått god opplæring i hvordan de kan bruke sin egen dialekt som støtte når de skriver nynorsk, utvikler mer positive holdninger til nynorsk som sidemål enn de som ikke får den samme opplæringen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018
NOR-3980
Karstad, Ann Kristin
Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet
title Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet
title_full Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet
title_fullStr Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet
title_full_unstemmed Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet
title_short Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet
title_sort nynorsk som sidemål: en holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet
topic VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018
NOR-3980
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018
NOR-3980
url https://hdl.handle.net/10037/9164