Mind the Gap
Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelt...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/9156 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9156 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9156 2023-05-15T17:24:08+02:00 Mind the Gap Håkonsen, Ann Tone Nilsen, Monica Helen 2015-05-12 https://hdl.handle.net/10037/9156 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9156 URN:NBN:no-uit_munin_8717 openAccess Copyright 2015 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Likeverdig opplæring Inkluderende opplæring Tilpasset opplæring Spesialundervisning Tilfredsstillende utbytte Forsvarlig opplæring Særskilte behov Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak Individuell opplæringsplan Opplæringsloven Rettighetslov IOP Opplæringslova Trivsel Motivasjon Mestring Opplæring PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:44Z Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelteleven, likeverdig med andre elever, skal få utviklet sitt potensiale og ressurser slik Opplæringsloven og læreplanen krever. Studiens mål er å studere kvaliteten i innholdet i et utvalg IOP-er for å vurdere i hvilken grad elevers IOP oppfyller kravene til innhold gitt av Opplæringsloven og forskrifter, og om IOP bidrar til å sikre eleven et forsvarlig opplæringstilbud og et tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Studien er basert på en dokumentanalyse. Analysen er strukturert ved hjelp av et analyseskjema. Analysekriteriene er utledet av lovverk, forskrifter, offentlige veiledere og pedagogisk bakgrunnskunnskap. Utvalget består av 12 individuelle opplæringsplaner fra ulike kommuner og skoler i Nord-Norge. Utvalget er trukket ut gjennom kontakt med ulike PPT-kontor i Nord-Norge, hvor PPT har bidratt til å videreformidle kontakt med foresatte som har samtykket til innsyn i deres barns IOP. Studien konkluderer med at flertallet av IOP-ene ikke oppfyller minimumskravene i Opplæringsloven og forskriftene. Flertallet av IOP-ene bidrar ikke til å sikre eleven et forsvarlig opplæringstilbud eller sikrer eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Generelle formuleringer, manglende eller svært generelle målsetninger og manglende beskrivelse av organisering er trekk som går igjen. Flere av de analyserte planene mangler grunnlag for vurdering av hva som skal til for at eleven har nådd målene i opplæringa, når eleven har fått det planlagte opplæringstilbudet og hva opplæringstilbudet skal innebære. Hva som skjer i praksis innen skolehusets vegger i spesialundervisning vet vi lite om. Det vi vet er at den lave kvaliteten i flertallet av de analyserte IOP-ene fører til stor risiko for vilkårlighet i elevens opplæringstilbud. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Likeverdig opplæring Inkluderende opplæring Tilpasset opplæring Spesialundervisning Tilfredsstillende utbytte Forsvarlig opplæring Særskilte behov Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak Individuell opplæringsplan Opplæringsloven Rettighetslov IOP Opplæringslova Trivsel Motivasjon Mestring Opplæring PED-3901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Likeverdig opplæring Inkluderende opplæring Tilpasset opplæring Spesialundervisning Tilfredsstillende utbytte Forsvarlig opplæring Særskilte behov Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak Individuell opplæringsplan Opplæringsloven Rettighetslov IOP Opplæringslova Trivsel Motivasjon Mestring Opplæring PED-3901 Håkonsen, Ann Tone Nilsen, Monica Helen Mind the Gap |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Likeverdig opplæring Inkluderende opplæring Tilpasset opplæring Spesialundervisning Tilfredsstillende utbytte Forsvarlig opplæring Særskilte behov Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak Individuell opplæringsplan Opplæringsloven Rettighetslov IOP Opplæringslova Trivsel Motivasjon Mestring Opplæring PED-3901 |
description |
Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelteleven, likeverdig med andre elever, skal få utviklet sitt potensiale og ressurser slik Opplæringsloven og læreplanen krever. Studiens mål er å studere kvaliteten i innholdet i et utvalg IOP-er for å vurdere i hvilken grad elevers IOP oppfyller kravene til innhold gitt av Opplæringsloven og forskrifter, og om IOP bidrar til å sikre eleven et forsvarlig opplæringstilbud og et tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Studien er basert på en dokumentanalyse. Analysen er strukturert ved hjelp av et analyseskjema. Analysekriteriene er utledet av lovverk, forskrifter, offentlige veiledere og pedagogisk bakgrunnskunnskap. Utvalget består av 12 individuelle opplæringsplaner fra ulike kommuner og skoler i Nord-Norge. Utvalget er trukket ut gjennom kontakt med ulike PPT-kontor i Nord-Norge, hvor PPT har bidratt til å videreformidle kontakt med foresatte som har samtykket til innsyn i deres barns IOP. Studien konkluderer med at flertallet av IOP-ene ikke oppfyller minimumskravene i Opplæringsloven og forskriftene. Flertallet av IOP-ene bidrar ikke til å sikre eleven et forsvarlig opplæringstilbud eller sikrer eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Generelle formuleringer, manglende eller svært generelle målsetninger og manglende beskrivelse av organisering er trekk som går igjen. Flere av de analyserte planene mangler grunnlag for vurdering av hva som skal til for at eleven har nådd målene i opplæringa, når eleven har fått det planlagte opplæringstilbudet og hva opplæringstilbudet skal innebære. Hva som skjer i praksis innen skolehusets vegger i spesialundervisning vet vi lite om. Det vi vet er at den lave kvaliteten i flertallet av de analyserte IOP-ene fører til stor risiko for vilkårlighet i elevens opplæringstilbud. |
format |
Master Thesis |
author |
Håkonsen, Ann Tone Nilsen, Monica Helen |
author_facet |
Håkonsen, Ann Tone Nilsen, Monica Helen |
author_sort |
Håkonsen, Ann Tone |
title |
Mind the Gap |
title_short |
Mind the Gap |
title_full |
Mind the Gap |
title_fullStr |
Mind the Gap |
title_full_unstemmed |
Mind the Gap |
title_sort |
mind the gap |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2015 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/9156 |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/9156 URN:NBN:no-uit_munin_8717 |
op_rights |
openAccess Copyright 2015 The Author(s) |
_version_ |
1766114997281226752 |