Mind the Gap

Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Håkonsen, Ann Tone, Nilsen, Monica Helen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
IOP
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9156
Description
Summary:Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelteleven, likeverdig med andre elever, skal få utviklet sitt potensiale og ressurser slik Opplæringsloven og læreplanen krever. Studiens mål er å studere kvaliteten i innholdet i et utvalg IOP-er for å vurdere i hvilken grad elevers IOP oppfyller kravene til innhold gitt av Opplæringsloven og forskrifter, og om IOP bidrar til å sikre eleven et forsvarlig opplæringstilbud og et tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Studien er basert på en dokumentanalyse. Analysen er strukturert ved hjelp av et analyseskjema. Analysekriteriene er utledet av lovverk, forskrifter, offentlige veiledere og pedagogisk bakgrunnskunnskap. Utvalget består av 12 individuelle opplæringsplaner fra ulike kommuner og skoler i Nord-Norge. Utvalget er trukket ut gjennom kontakt med ulike PPT-kontor i Nord-Norge, hvor PPT har bidratt til å videreformidle kontakt med foresatte som har samtykket til innsyn i deres barns IOP. Studien konkluderer med at flertallet av IOP-ene ikke oppfyller minimumskravene i Opplæringsloven og forskriftene. Flertallet av IOP-ene bidrar ikke til å sikre eleven et forsvarlig opplæringstilbud eller sikrer eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Generelle formuleringer, manglende eller svært generelle målsetninger og manglende beskrivelse av organisering er trekk som går igjen. Flere av de analyserte planene mangler grunnlag for vurdering av hva som skal til for at eleven har nådd målene i opplæringa, når eleven har fått det planlagte opplæringstilbudet og hva opplæringstilbudet skal innebære. Hva som skjer i praksis innen skolehusets vegger i spesialundervisning vet vi lite om. Det vi vet er at den lave kvaliteten i flertallet av de analyserte IOP-ene fører til stor risiko for vilkårlighet i elevens opplæringstilbud.