Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning

Dette er en hovedoppgave. Denne oppgaven handler om forståelse og forvaltning av etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Det ble benyttet en metodetriangulering der både kvalitative og kvantitative metoder sørger for å sikre valid empiri. I den kvalitative delen av oppgaven forteller 12...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ashkari, Tariq
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2005
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/909
_version_ 1829308176397238272
author Ashkari, Tariq
author_facet Ashkari, Tariq
author_sort Ashkari, Tariq
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Dette er en hovedoppgave. Denne oppgaven handler om forståelse og forvaltning av etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Det ble benyttet en metodetriangulering der både kvalitative og kvantitative metoder sørger for å sikre valid empiri. I den kvalitative delen av oppgaven forteller 12 ungdommer sine historier, opplevelser og tolkninger av disse. Gjennom disse narrativene forsøkes det å forstå blant annet prosesser knyttet til utvikling og forvaltning av identitet. I den kvantitative delen av avhandlingen har totalt 34 ungdommer deltatt. Det ble foretatt en metodepreferanse der hermeneutiske metoder, den hermeneutiske sirkelen, og narrativer bidrar til å bygge en forståelsesramme for empirien. Den teoretiske rammen i avhandlingen hviler på Chicagoskolen med George Herbert Mead (1863-1931) i spissen. Symbolsk interaksjonisme, diskurs, sosiale konstruksjoner og rekonstruksjoner av mening blir da viktige momenter i teori anvendelse. Både Meads og Barths [Fredrik Barths (født 1929)] teorier om identitet og etnisitet ble anvendt. Forståelse av etnisitet og identitet hos samisk ungdom er ofte en konstruksjon som er tilpasset til samhandlingens mål. En og samme person kan både undereksponere og overeksponere sitt etniske opphav alt etter den situasjonen han/hun befinner seg i og den posisjonen vedkommende har inntatt. En slik tilpassning kan forstås av andre både som opportunistisk eller som et postmodernistisk trekk ved individets handlingskompetanse. Ungdom med empowerment (legitim makt) i form av egen intellektuell kapital, og nettverksmessige ressurser vil være i stand til å utøve denne handlingskompetansen i sin egen favør. De sitter med definisjonsmakten over sine omgivelser og er med på å forme det. Andre som ikke har tilgang til slike ressurser ikke vil tilskrive seg selv mer samiskhet enn det de har sosiokulturell empowerment til å håndtere.
format Master Thesis
genre Finnmark
samisk
Finnmark
genre_facet Finnmark
samisk
Finnmark
geographic Sitter
Spissen
geographic_facet Sitter
Spissen
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/909
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529)
ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/909
op_rights openAccess
Copyright 2005 The Author(s)
publishDate 2005
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/909 2025-04-13T14:18:40+00:00 Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning Ashkari, Tariq 2005-12-14 1102277 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/909 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/909 openAccess Copyright 2005 The Author(s) etnisitet identitet samisk ungdom modernisering kontekst VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Master thesis Mastergradsoppgave 2005 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Dette er en hovedoppgave. Denne oppgaven handler om forståelse og forvaltning av etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Det ble benyttet en metodetriangulering der både kvalitative og kvantitative metoder sørger for å sikre valid empiri. I den kvalitative delen av oppgaven forteller 12 ungdommer sine historier, opplevelser og tolkninger av disse. Gjennom disse narrativene forsøkes det å forstå blant annet prosesser knyttet til utvikling og forvaltning av identitet. I den kvantitative delen av avhandlingen har totalt 34 ungdommer deltatt. Det ble foretatt en metodepreferanse der hermeneutiske metoder, den hermeneutiske sirkelen, og narrativer bidrar til å bygge en forståelsesramme for empirien. Den teoretiske rammen i avhandlingen hviler på Chicagoskolen med George Herbert Mead (1863-1931) i spissen. Symbolsk interaksjonisme, diskurs, sosiale konstruksjoner og rekonstruksjoner av mening blir da viktige momenter i teori anvendelse. Både Meads og Barths [Fredrik Barths (født 1929)] teorier om identitet og etnisitet ble anvendt. Forståelse av etnisitet og identitet hos samisk ungdom er ofte en konstruksjon som er tilpasset til samhandlingens mål. En og samme person kan både undereksponere og overeksponere sitt etniske opphav alt etter den situasjonen han/hun befinner seg i og den posisjonen vedkommende har inntatt. En slik tilpassning kan forstås av andre både som opportunistisk eller som et postmodernistisk trekk ved individets handlingskompetanse. Ungdom med empowerment (legitim makt) i form av egen intellektuell kapital, og nettverksmessige ressurser vil være i stand til å utøve denne handlingskompetansen i sin egen favør. De sitter med definisjonsmakten over sine omgivelser og er med på å forme det. Andre som ikke har tilgang til slike ressurser ikke vil tilskrive seg selv mer samiskhet enn det de har sosiokulturell empowerment til å håndtere. Master Thesis Finnmark samisk Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sitter ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529) Spissen ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241)
spellingShingle etnisitet
identitet
samisk ungdom
modernisering
kontekst
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
Ashkari, Tariq
Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning
title Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning
title_full Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning
title_fullStr Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning
title_full_unstemmed Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning
title_short Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning
title_sort etnisitet og identitet hos samisk ungdom i finnmark. forståelse og forvaltning
topic etnisitet
identitet
samisk ungdom
modernisering
kontekst
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
topic_facet etnisitet
identitet
samisk ungdom
modernisering
kontekst
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
url https://hdl.handle.net/10037/909