Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning
Dette er en hovedoppgave. Denne oppgaven handler om forståelse og forvaltning av etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Det ble benyttet en metodetriangulering der både kvalitative og kvantitative metoder sørger for å sikre valid empiri. I den kvalitative delen av oppgaven forteller 12...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/909 |
_version_ | 1829308176397238272 |
---|---|
author | Ashkari, Tariq |
author_facet | Ashkari, Tariq |
author_sort | Ashkari, Tariq |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Dette er en hovedoppgave. Denne oppgaven handler om forståelse og forvaltning av etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Det ble benyttet en metodetriangulering der både kvalitative og kvantitative metoder sørger for å sikre valid empiri. I den kvalitative delen av oppgaven forteller 12 ungdommer sine historier, opplevelser og tolkninger av disse. Gjennom disse narrativene forsøkes det å forstå blant annet prosesser knyttet til utvikling og forvaltning av identitet. I den kvantitative delen av avhandlingen har totalt 34 ungdommer deltatt. Det ble foretatt en metodepreferanse der hermeneutiske metoder, den hermeneutiske sirkelen, og narrativer bidrar til å bygge en forståelsesramme for empirien. Den teoretiske rammen i avhandlingen hviler på Chicagoskolen med George Herbert Mead (1863-1931) i spissen. Symbolsk interaksjonisme, diskurs, sosiale konstruksjoner og rekonstruksjoner av mening blir da viktige momenter i teori anvendelse. Både Meads og Barths [Fredrik Barths (født 1929)] teorier om identitet og etnisitet ble anvendt. Forståelse av etnisitet og identitet hos samisk ungdom er ofte en konstruksjon som er tilpasset til samhandlingens mål. En og samme person kan både undereksponere og overeksponere sitt etniske opphav alt etter den situasjonen han/hun befinner seg i og den posisjonen vedkommende har inntatt. En slik tilpassning kan forstås av andre både som opportunistisk eller som et postmodernistisk trekk ved individets handlingskompetanse. Ungdom med empowerment (legitim makt) i form av egen intellektuell kapital, og nettverksmessige ressurser vil være i stand til å utøve denne handlingskompetansen i sin egen favør. De sitter med definisjonsmakten over sine omgivelser og er med på å forme det. Andre som ikke har tilgang til slike ressurser ikke vil tilskrive seg selv mer samiskhet enn det de har sosiokulturell empowerment til å håndtere. |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark samisk Finnmark |
genre_facet | Finnmark samisk Finnmark |
geographic | Sitter Spissen |
geographic_facet | Sitter Spissen |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/909 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529) ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/909 |
op_rights | openAccess Copyright 2005 The Author(s) |
publishDate | 2005 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/909 2025-04-13T14:18:40+00:00 Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning Ashkari, Tariq 2005-12-14 1102277 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/909 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/909 openAccess Copyright 2005 The Author(s) etnisitet identitet samisk ungdom modernisering kontekst VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Master thesis Mastergradsoppgave 2005 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Dette er en hovedoppgave. Denne oppgaven handler om forståelse og forvaltning av etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Det ble benyttet en metodetriangulering der både kvalitative og kvantitative metoder sørger for å sikre valid empiri. I den kvalitative delen av oppgaven forteller 12 ungdommer sine historier, opplevelser og tolkninger av disse. Gjennom disse narrativene forsøkes det å forstå blant annet prosesser knyttet til utvikling og forvaltning av identitet. I den kvantitative delen av avhandlingen har totalt 34 ungdommer deltatt. Det ble foretatt en metodepreferanse der hermeneutiske metoder, den hermeneutiske sirkelen, og narrativer bidrar til å bygge en forståelsesramme for empirien. Den teoretiske rammen i avhandlingen hviler på Chicagoskolen med George Herbert Mead (1863-1931) i spissen. Symbolsk interaksjonisme, diskurs, sosiale konstruksjoner og rekonstruksjoner av mening blir da viktige momenter i teori anvendelse. Både Meads og Barths [Fredrik Barths (født 1929)] teorier om identitet og etnisitet ble anvendt. Forståelse av etnisitet og identitet hos samisk ungdom er ofte en konstruksjon som er tilpasset til samhandlingens mål. En og samme person kan både undereksponere og overeksponere sitt etniske opphav alt etter den situasjonen han/hun befinner seg i og den posisjonen vedkommende har inntatt. En slik tilpassning kan forstås av andre både som opportunistisk eller som et postmodernistisk trekk ved individets handlingskompetanse. Ungdom med empowerment (legitim makt) i form av egen intellektuell kapital, og nettverksmessige ressurser vil være i stand til å utøve denne handlingskompetansen i sin egen favør. De sitter med definisjonsmakten over sine omgivelser og er med på å forme det. Andre som ikke har tilgang til slike ressurser ikke vil tilskrive seg selv mer samiskhet enn det de har sosiokulturell empowerment til å håndtere. Master Thesis Finnmark samisk Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sitter ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529) Spissen ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241) |
spellingShingle | etnisitet identitet samisk ungdom modernisering kontekst VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Ashkari, Tariq Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning |
title | Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning |
title_full | Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning |
title_fullStr | Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning |
title_full_unstemmed | Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning |
title_short | Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning |
title_sort | etnisitet og identitet hos samisk ungdom i finnmark. forståelse og forvaltning |
topic | etnisitet identitet samisk ungdom modernisering kontekst VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 |
topic_facet | etnisitet identitet samisk ungdom modernisering kontekst VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 |
url | https://hdl.handle.net/10037/909 |