Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/8115 |
_version_ | 1829300234284433408 |
---|---|
author | Moan, Silje Therese |
author_facet | Moan, Silje Therese |
author_sort | Moan, Silje Therese |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å undersøke hvordan økt lærertetthet i form av en ekstra pedagog kan bidra til tilpasset opplæring i den første lese- og skriveopplæringa. Resultatene bygger på erfaringer fra et klasserom hvor to pedagoger arbeider tett sammen i begynneropplæringen, samt observasjoner gjort i dette klasserommet. Undersøkelsen min viser at økt lærertetthet bidrar til tilpasset opplæring dersom pedagogene fremstår som aktive ressurser i klasserommet. Pedagogene har vist meg en praksis hvor de fortolker og iverksetter læreplanens intensjon med faglig begrunnelse. Videre bekrefter undersøkelsen forskning som viser at relasjonsarbeid og de mulighetene som ligger i dette har betydning for kvaliteten på den tilpassede opplæringa. Resultatene viser også at pedagogenes mulighet til dialog og refleksjon seg i mellom bidrar til lærerens læring gjennom endring og utvikling av praksis som igjen kan bidra til bedre kvalitet i opplæringa. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Tromsø Universitetet i Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8115 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/8115 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2015 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8115 2025-04-13T14:27:34+00:00 Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? Moan, Silje Therese 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/8115 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8115 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å undersøke hvordan økt lærertetthet i form av en ekstra pedagog kan bidra til tilpasset opplæring i den første lese- og skriveopplæringa. Resultatene bygger på erfaringer fra et klasserom hvor to pedagoger arbeider tett sammen i begynneropplæringen, samt observasjoner gjort i dette klasserommet. Undersøkelsen min viser at økt lærertetthet bidrar til tilpasset opplæring dersom pedagogene fremstår som aktive ressurser i klasserommet. Pedagogene har vist meg en praksis hvor de fortolker og iverksetter læreplanens intensjon med faglig begrunnelse. Videre bekrefter undersøkelsen forskning som viser at relasjonsarbeid og de mulighetene som ligger i dette har betydning for kvaliteten på den tilpassede opplæringa. Resultatene viser også at pedagogenes mulighet til dialog og refleksjon seg i mellom bidrar til lærerens læring gjennom endring og utvikling av praksis som igjen kan bidra til bedre kvalitet i opplæringa. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 Moan, Silje Therese Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title | Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_full | Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_fullStr | Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_full_unstemmed | Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_short | Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_sort | tilpasset opplæring - hva skjer når de er to? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/8115 |