Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?

Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moan, Silje Therese
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/8115
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8115
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8115 2023-05-15T18:34:23+02:00 Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? Moan, Silje Therese 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/8115 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8115 URN:NBN:no-uit_munin_7696 openAccess Copyright 2015 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:25Z Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å undersøke hvordan økt lærertetthet i form av en ekstra pedagog kan bidra til tilpasset opplæring i den første lese- og skriveopplæringa. Resultatene bygger på erfaringer fra et klasserom hvor to pedagoger arbeider tett sammen i begynneropplæringen, samt observasjoner gjort i dette klasserommet. Undersøkelsen min viser at økt lærertetthet bidrar til tilpasset opplæring dersom pedagogene fremstår som aktive ressurser i klasserommet. Pedagogene har vist meg en praksis hvor de fortolker og iverksetter læreplanens intensjon med faglig begrunnelse. Videre bekrefter undersøkelsen forskning som viser at relasjonsarbeid og de mulighetene som ligger i dette har betydning for kvaliteten på den tilpassede opplæringa. Resultatene viser også at pedagogenes mulighet til dialog og refleksjon seg i mellom bidrar til lærerens læring gjennom endring og utvikling av praksis som igjen kan bidra til bedre kvalitet i opplæringa. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Økt lærertetthet og tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring
Økt lærertetthet
Tidlig innsats
Relasjonsarbeid
Læreres læring
LRU-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Økt lærertetthet og tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring
Økt lærertetthet
Tidlig innsats
Relasjonsarbeid
Læreres læring
LRU-3901
Moan, Silje Therese
Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Økt lærertetthet og tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring
Økt lærertetthet
Tidlig innsats
Relasjonsarbeid
Læreres læring
LRU-3901
description Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å undersøke hvordan økt lærertetthet i form av en ekstra pedagog kan bidra til tilpasset opplæring i den første lese- og skriveopplæringa. Resultatene bygger på erfaringer fra et klasserom hvor to pedagoger arbeider tett sammen i begynneropplæringen, samt observasjoner gjort i dette klasserommet. Undersøkelsen min viser at økt lærertetthet bidrar til tilpasset opplæring dersom pedagogene fremstår som aktive ressurser i klasserommet. Pedagogene har vist meg en praksis hvor de fortolker og iverksetter læreplanens intensjon med faglig begrunnelse. Videre bekrefter undersøkelsen forskning som viser at relasjonsarbeid og de mulighetene som ligger i dette har betydning for kvaliteten på den tilpassede opplæringa. Resultatene viser også at pedagogenes mulighet til dialog og refleksjon seg i mellom bidrar til lærerens læring gjennom endring og utvikling av praksis som igjen kan bidra til bedre kvalitet i opplæringa.
format Master Thesis
author Moan, Silje Therese
author_facet Moan, Silje Therese
author_sort Moan, Silje Therese
title Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
title_short Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
title_full Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
title_fullStr Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
title_full_unstemmed Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
title_sort tilpasset opplæring - hva skjer når de er to?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2015
url https://hdl.handle.net/10037/8115
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/8115
URN:NBN:no-uit_munin_7696
op_rights openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
_version_ 1766219112358346752