Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/8115 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8115 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8115 2023-05-15T18:34:23+02:00 Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? Moan, Silje Therese 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/8115 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8115 URN:NBN:no-uit_munin_7696 openAccess Copyright 2015 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:25Z Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å undersøke hvordan økt lærertetthet i form av en ekstra pedagog kan bidra til tilpasset opplæring i den første lese- og skriveopplæringa. Resultatene bygger på erfaringer fra et klasserom hvor to pedagoger arbeider tett sammen i begynneropplæringen, samt observasjoner gjort i dette klasserommet. Undersøkelsen min viser at økt lærertetthet bidrar til tilpasset opplæring dersom pedagogene fremstår som aktive ressurser i klasserommet. Pedagogene har vist meg en praksis hvor de fortolker og iverksetter læreplanens intensjon med faglig begrunnelse. Videre bekrefter undersøkelsen forskning som viser at relasjonsarbeid og de mulighetene som ligger i dette har betydning for kvaliteten på den tilpassede opplæringa. Resultatene viser også at pedagogenes mulighet til dialog og refleksjon seg i mellom bidrar til lærerens læring gjennom endring og utvikling av praksis som igjen kan bidra til bedre kvalitet i opplæringa. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 Moan, Silje Therese Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Økt lærertetthet og tilpasset opplæring Tilpasset opplæring Økt lærertetthet Tidlig innsats Relasjonsarbeid Læreres læring LRU-3901 |
description |
Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å undersøke hvordan økt lærertetthet i form av en ekstra pedagog kan bidra til tilpasset opplæring i den første lese- og skriveopplæringa. Resultatene bygger på erfaringer fra et klasserom hvor to pedagoger arbeider tett sammen i begynneropplæringen, samt observasjoner gjort i dette klasserommet. Undersøkelsen min viser at økt lærertetthet bidrar til tilpasset opplæring dersom pedagogene fremstår som aktive ressurser i klasserommet. Pedagogene har vist meg en praksis hvor de fortolker og iverksetter læreplanens intensjon med faglig begrunnelse. Videre bekrefter undersøkelsen forskning som viser at relasjonsarbeid og de mulighetene som ligger i dette har betydning for kvaliteten på den tilpassede opplæringa. Resultatene viser også at pedagogenes mulighet til dialog og refleksjon seg i mellom bidrar til lærerens læring gjennom endring og utvikling av praksis som igjen kan bidra til bedre kvalitet i opplæringa. |
format |
Master Thesis |
author |
Moan, Silje Therese |
author_facet |
Moan, Silje Therese |
author_sort |
Moan, Silje Therese |
title |
Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_short |
Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_full |
Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_fullStr |
Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_full_unstemmed |
Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? |
title_sort |
tilpasset opplæring - hva skjer når de er to? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2015 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/8115 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/8115 URN:NBN:no-uit_munin_7696 |
op_rights |
openAccess Copyright 2015 The Author(s) |
_version_ |
1766219112358346752 |