Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag"

Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pedersen, Sissel-Merete
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/8111
_version_ 1829300328449703936
author Pedersen, Sissel-Merete
author_facet Pedersen, Sissel-Merete
author_sort Pedersen, Sissel-Merete
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å få en dypere forståelse om hva samarbeidet med Inn på tunet-gårder går ut på, og å lære om hvordan dette kan brukes i undervisningen i skolen. Jeg har utført et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med to skoler (Skole 1 og Skole 2) og to Inn på tunet-gårder i Tromsø kommune. På Skole 1 deltok jeg i et allerede planlagt opplegg for et skole-gård samarbeid, og på Skole 2 var det jeg selv som både skolen planla og utførte hele opplegget med for- og etterarbeid tilknyttet en skoledag på gårdene. Jeg har brukt aksjonsforskning som forskningsstrategi, og kvalitative metoder i min datainnsamling. Mitt datamateriale har jeg samlet inn gjennom intervju og observasjon. Jeg har utført en dokumentanalyse av den generelle delen av Kunnskapsløftet både opp mot mitt prosjekt og Inn på tunet-tilbud generelt. Både dokumentanalysen og analysen av datamaterialet i mitt aksjonsforskningsprosjekt med å bruke gården som alternativ opplæringsarena, viser at man kan forankre undervisninga i Kunnskapsløftet.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Gård
Gården
Tromsø
Tunet
geographic_facet Gård
Gården
Tromsø
Tunet
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8111
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.968,14.968,67.160,67.160)
ENVELOPE(9.449,9.449,63.098,63.098)
ENVELOPE(4.117,4.117,-72.033,-72.033)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/8111
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2015
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8111 2025-04-13T14:27:37+00:00 Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" Pedersen, Sissel-Merete 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/8111 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8111 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Inn på tunet Aksjonsforskning Alternativ opplæringsarena Kunnskapsløftet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å få en dypere forståelse om hva samarbeidet med Inn på tunet-gårder går ut på, og å lære om hvordan dette kan brukes i undervisningen i skolen. Jeg har utført et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med to skoler (Skole 1 og Skole 2) og to Inn på tunet-gårder i Tromsø kommune. På Skole 1 deltok jeg i et allerede planlagt opplegg for et skole-gård samarbeid, og på Skole 2 var det jeg selv som både skolen planla og utførte hele opplegget med for- og etterarbeid tilknyttet en skoledag på gårdene. Jeg har brukt aksjonsforskning som forskningsstrategi, og kvalitative metoder i min datainnsamling. Mitt datamateriale har jeg samlet inn gjennom intervju og observasjon. Jeg har utført en dokumentanalyse av den generelle delen av Kunnskapsløftet både opp mot mitt prosjekt og Inn på tunet-tilbud generelt. Både dokumentanalysen og analysen av datamaterialet i mitt aksjonsforskningsprosjekt med å bruke gården som alternativ opplæringsarena, viser at man kan forankre undervisninga i Kunnskapsløftet. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Gård ENVELOPE(14.968,14.968,67.160,67.160) Gården ENVELOPE(9.449,9.449,63.098,63.098) Tromsø Tunet ENVELOPE(4.117,4.117,-72.033,-72.033)
spellingShingle Inn på tunet
Aksjonsforskning
Alternativ opplæringsarena
Kunnskapsløftet
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
LRU-3901
Pedersen, Sissel-Merete
Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag"
title Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag"
title_full Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag"
title_fullStr Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag"
title_full_unstemmed Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag"
title_short Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag"
title_sort gården - en alternativ opplæringsarena. "det var verdens gøyeste skoledag"
topic Inn på tunet
Aksjonsforskning
Alternativ opplæringsarena
Kunnskapsløftet
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
LRU-3901
topic_facet Inn på tunet
Aksjonsforskning
Alternativ opplæringsarena
Kunnskapsløftet
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
LRU-3901
url https://hdl.handle.net/10037/8111