Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag"
Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/8111 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8111 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8111 2023-05-15T18:34:42+02:00 Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" Pedersen, Sissel-Merete 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/8111 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8111 URN:NBN:no-uit_munin_7695 openAccess Copyright 2015 The Author(s) Inn på tunet Aksjonsforskning Alternativ opplæringsarena Kunnskapsløftet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:25Z Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å få en dypere forståelse om hva samarbeidet med Inn på tunet-gårder går ut på, og å lære om hvordan dette kan brukes i undervisningen i skolen. Jeg har utført et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med to skoler (Skole 1 og Skole 2) og to Inn på tunet-gårder i Tromsø kommune. På Skole 1 deltok jeg i et allerede planlagt opplegg for et skole-gård samarbeid, og på Skole 2 var det jeg selv som både skolen planla og utførte hele opplegget med for- og etterarbeid tilknyttet en skoledag på gårdene. Jeg har brukt aksjonsforskning som forskningsstrategi, og kvalitative metoder i min datainnsamling. Mitt datamateriale har jeg samlet inn gjennom intervju og observasjon. Jeg har utført en dokumentanalyse av den generelle delen av Kunnskapsløftet både opp mot mitt prosjekt og Inn på tunet-tilbud generelt. Både dokumentanalysen og analysen av datamaterialet i mitt aksjonsforskningsprosjekt med å bruke gården som alternativ opplæringsarena, viser at man kan forankre undervisninga i Kunnskapsløftet. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Gård ENVELOPE(14.968,14.968,67.160,67.160) Gården ENVELOPE(9.449,9.449,63.098,63.098) Tromsø Tunet ENVELOPE(4.117,4.117,-72.033,-72.033) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Inn på tunet Aksjonsforskning Alternativ opplæringsarena Kunnskapsløftet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 |
spellingShingle |
Inn på tunet Aksjonsforskning Alternativ opplæringsarena Kunnskapsløftet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 Pedersen, Sissel-Merete Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" |
topic_facet |
Inn på tunet Aksjonsforskning Alternativ opplæringsarena Kunnskapsløftet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 LRU-3901 |
description |
Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å få en dypere forståelse om hva samarbeidet med Inn på tunet-gårder går ut på, og å lære om hvordan dette kan brukes i undervisningen i skolen. Jeg har utført et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med to skoler (Skole 1 og Skole 2) og to Inn på tunet-gårder i Tromsø kommune. På Skole 1 deltok jeg i et allerede planlagt opplegg for et skole-gård samarbeid, og på Skole 2 var det jeg selv som både skolen planla og utførte hele opplegget med for- og etterarbeid tilknyttet en skoledag på gårdene. Jeg har brukt aksjonsforskning som forskningsstrategi, og kvalitative metoder i min datainnsamling. Mitt datamateriale har jeg samlet inn gjennom intervju og observasjon. Jeg har utført en dokumentanalyse av den generelle delen av Kunnskapsløftet både opp mot mitt prosjekt og Inn på tunet-tilbud generelt. Både dokumentanalysen og analysen av datamaterialet i mitt aksjonsforskningsprosjekt med å bruke gården som alternativ opplæringsarena, viser at man kan forankre undervisninga i Kunnskapsløftet. |
format |
Master Thesis |
author |
Pedersen, Sissel-Merete |
author_facet |
Pedersen, Sissel-Merete |
author_sort |
Pedersen, Sissel-Merete |
title |
Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" |
title_short |
Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" |
title_full |
Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" |
title_fullStr |
Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" |
title_full_unstemmed |
Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" |
title_sort |
gården - en alternativ opplæringsarena. "det var verdens gøyeste skoledag" |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2015 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/8111 |
long_lat |
ENVELOPE(14.968,14.968,67.160,67.160) ENVELOPE(9.449,9.449,63.098,63.098) ENVELOPE(4.117,4.117,-72.033,-72.033) |
geographic |
Gård Gården Tromsø Tunet |
geographic_facet |
Gård Gården Tromsø Tunet |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/8111 URN:NBN:no-uit_munin_7695 |
op_rights |
openAccess Copyright 2015 The Author(s) |
_version_ |
1766219587404169216 |