Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?

PDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven. Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Olsen, Rigmor
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7443
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7443
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7443 2023-05-15T18:34:50+02:00 Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? Olsen, Rigmor 2014-11-01 https://hdl.handle.net/10037/7443 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7443 URN:NBN:no-uit_munin_7009 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Forskningsbasert lærerutdanning Universitetsskoleprosjektet Forskende patnerskap Pilot i Nord Aktør og struktur Bacheloroppgaven i lærerutdannigen FoU i lærerutdanningen Praksislæreren Aksjonslæring PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:13Z PDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven. Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet et sterkere fokus på forskning og på samspillet mellom teori og praksis. Som et tiltak for å oppnå dette, er det innført en obligatorisk praksisrelatert bacheloroppgave for lærerstudenter i det tredje studieåret. Dette arbeidet karakteriseres som et FoU-arbeid. Ved UiT har man valgt aksjonslæring og aksjonsforskning som forskningsstrategi for dette studentarbeidet. Det betyr at studentene skal gjennomføre en aksjon i praksisfeltet med tanke på endring av undervisning. Aksjonen skal danne grunnlaget for studentens bacheloroppgave. Med utgangspunkt i Goodlad sin læreplanforståelse analyseres sentrale styringsdokumenter. Partnerskap er sentralt i aksjonsforskning og aksjonslæring, og her brukes Andreassen (2014) sin analyse av hvilke typer aksjonsforskning og partnerskap de interne planene ved UiT forventes å ha. Praksissituasjonen blir også belyst i lys av en «aktør og struktur» -modell, slik den oppfattes innenfor kritisk realisme. Modellen er basert på Archer. Til slutt trekkes Bourdieu sine begreper sosiale felt og symbolsk kapital inn i sammenheng med universitetsskoleprosjektet som er sprunget ut av «Pilot i Nord». Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Archer ENVELOPE(162.867,162.867,-76.850,-76.850) Andreassen ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Forskningsbasert lærerutdanning
Universitetsskoleprosjektet
Forskende patnerskap
Pilot i Nord
Aktør og struktur
Bacheloroppgaven i lærerutdannigen
FoU i lærerutdanningen
Praksislæreren
Aksjonslæring
PED-3900
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Forskningsbasert lærerutdanning
Universitetsskoleprosjektet
Forskende patnerskap
Pilot i Nord
Aktør og struktur
Bacheloroppgaven i lærerutdannigen
FoU i lærerutdanningen
Praksislæreren
Aksjonslæring
PED-3900
Olsen, Rigmor
Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Forskningsbasert lærerutdanning
Universitetsskoleprosjektet
Forskende patnerskap
Pilot i Nord
Aktør og struktur
Bacheloroppgaven i lærerutdannigen
FoU i lærerutdanningen
Praksislæreren
Aksjonslæring
PED-3900
description PDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven. Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet et sterkere fokus på forskning og på samspillet mellom teori og praksis. Som et tiltak for å oppnå dette, er det innført en obligatorisk praksisrelatert bacheloroppgave for lærerstudenter i det tredje studieåret. Dette arbeidet karakteriseres som et FoU-arbeid. Ved UiT har man valgt aksjonslæring og aksjonsforskning som forskningsstrategi for dette studentarbeidet. Det betyr at studentene skal gjennomføre en aksjon i praksisfeltet med tanke på endring av undervisning. Aksjonen skal danne grunnlaget for studentens bacheloroppgave. Med utgangspunkt i Goodlad sin læreplanforståelse analyseres sentrale styringsdokumenter. Partnerskap er sentralt i aksjonsforskning og aksjonslæring, og her brukes Andreassen (2014) sin analyse av hvilke typer aksjonsforskning og partnerskap de interne planene ved UiT forventes å ha. Praksissituasjonen blir også belyst i lys av en «aktør og struktur» -modell, slik den oppfattes innenfor kritisk realisme. Modellen er basert på Archer. Til slutt trekkes Bourdieu sine begreper sosiale felt og symbolsk kapital inn i sammenheng med universitetsskoleprosjektet som er sprunget ut av «Pilot i Nord».
format Master Thesis
author Olsen, Rigmor
author_facet Olsen, Rigmor
author_sort Olsen, Rigmor
title Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
title_short Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
title_full Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
title_fullStr Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
title_full_unstemmed Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
title_sort forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. når praksislæreren og studentene skal samarbeide om fou-arbeid i praksisfeltet. i hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2014
url https://hdl.handle.net/10037/7443
long_lat ENVELOPE(162.867,162.867,-76.850,-76.850)
ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899)
geographic Tromsø
Archer
Andreassen
geographic_facet Tromsø
Archer
Andreassen
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/7443
URN:NBN:no-uit_munin_7009
op_rights openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
_version_ 1766219780831838208