Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
PDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven. Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/7443 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7443 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7443 2023-05-15T18:34:50+02:00 Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? Olsen, Rigmor 2014-11-01 https://hdl.handle.net/10037/7443 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7443 URN:NBN:no-uit_munin_7009 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Forskningsbasert lærerutdanning Universitetsskoleprosjektet Forskende patnerskap Pilot i Nord Aktør og struktur Bacheloroppgaven i lærerutdannigen FoU i lærerutdanningen Praksislæreren Aksjonslæring PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:13Z PDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven. Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet et sterkere fokus på forskning og på samspillet mellom teori og praksis. Som et tiltak for å oppnå dette, er det innført en obligatorisk praksisrelatert bacheloroppgave for lærerstudenter i det tredje studieåret. Dette arbeidet karakteriseres som et FoU-arbeid. Ved UiT har man valgt aksjonslæring og aksjonsforskning som forskningsstrategi for dette studentarbeidet. Det betyr at studentene skal gjennomføre en aksjon i praksisfeltet med tanke på endring av undervisning. Aksjonen skal danne grunnlaget for studentens bacheloroppgave. Med utgangspunkt i Goodlad sin læreplanforståelse analyseres sentrale styringsdokumenter. Partnerskap er sentralt i aksjonsforskning og aksjonslæring, og her brukes Andreassen (2014) sin analyse av hvilke typer aksjonsforskning og partnerskap de interne planene ved UiT forventes å ha. Praksissituasjonen blir også belyst i lys av en «aktør og struktur» -modell, slik den oppfattes innenfor kritisk realisme. Modellen er basert på Archer. Til slutt trekkes Bourdieu sine begreper sosiale felt og symbolsk kapital inn i sammenheng med universitetsskoleprosjektet som er sprunget ut av «Pilot i Nord». Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Archer ENVELOPE(162.867,162.867,-76.850,-76.850) Andreassen ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Forskningsbasert lærerutdanning Universitetsskoleprosjektet Forskende patnerskap Pilot i Nord Aktør og struktur Bacheloroppgaven i lærerutdannigen FoU i lærerutdanningen Praksislæreren Aksjonslæring PED-3900 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Forskningsbasert lærerutdanning Universitetsskoleprosjektet Forskende patnerskap Pilot i Nord Aktør og struktur Bacheloroppgaven i lærerutdannigen FoU i lærerutdanningen Praksislæreren Aksjonslæring PED-3900 Olsen, Rigmor Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Forskningsbasert lærerutdanning Universitetsskoleprosjektet Forskende patnerskap Pilot i Nord Aktør og struktur Bacheloroppgaven i lærerutdannigen FoU i lærerutdanningen Praksislæreren Aksjonslæring PED-3900 |
description |
PDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven. Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet et sterkere fokus på forskning og på samspillet mellom teori og praksis. Som et tiltak for å oppnå dette, er det innført en obligatorisk praksisrelatert bacheloroppgave for lærerstudenter i det tredje studieåret. Dette arbeidet karakteriseres som et FoU-arbeid. Ved UiT har man valgt aksjonslæring og aksjonsforskning som forskningsstrategi for dette studentarbeidet. Det betyr at studentene skal gjennomføre en aksjon i praksisfeltet med tanke på endring av undervisning. Aksjonen skal danne grunnlaget for studentens bacheloroppgave. Med utgangspunkt i Goodlad sin læreplanforståelse analyseres sentrale styringsdokumenter. Partnerskap er sentralt i aksjonsforskning og aksjonslæring, og her brukes Andreassen (2014) sin analyse av hvilke typer aksjonsforskning og partnerskap de interne planene ved UiT forventes å ha. Praksissituasjonen blir også belyst i lys av en «aktør og struktur» -modell, slik den oppfattes innenfor kritisk realisme. Modellen er basert på Archer. Til slutt trekkes Bourdieu sine begreper sosiale felt og symbolsk kapital inn i sammenheng med universitetsskoleprosjektet som er sprunget ut av «Pilot i Nord». |
format |
Master Thesis |
author |
Olsen, Rigmor |
author_facet |
Olsen, Rigmor |
author_sort |
Olsen, Rigmor |
title |
Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? |
title_short |
Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? |
title_full |
Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? |
title_fullStr |
Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? |
title_full_unstemmed |
Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? |
title_sort |
forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. når praksislæreren og studentene skal samarbeide om fou-arbeid i praksisfeltet. i hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2014 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/7443 |
long_lat |
ENVELOPE(162.867,162.867,-76.850,-76.850) ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899) |
geographic |
Tromsø Archer Andreassen |
geographic_facet |
Tromsø Archer Andreassen |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/7443 URN:NBN:no-uit_munin_7009 |
op_rights |
openAccess Copyright 2014 The Author(s) |
_version_ |
1766219780831838208 |