Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
Tema for oppgaven er implementering i skolen. Hovedutfordringen i skolen er å minske avstanden mellom reformideene og praksisen i klasserommet, og rektor som skolens øverste leder har her en nøkkelrolle i kraft av sin posisjon. Problemstilling for oppgaven er: Hva kjennetegner rektorers tenkning om-...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/7064 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7064 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7064 2023-05-15T18:34:37+02:00 Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser Hansen, Marit 2014-11-14 https://hdl.handle.net/10037/7064 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7064 URN:NBN:no-uit_munin_6646 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 implementeringsdoktriner top down bottom up STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:04Z Tema for oppgaven er implementering i skolen. Hovedutfordringen i skolen er å minske avstanden mellom reformideene og praksisen i klasserommet, og rektor som skolens øverste leder har her en nøkkelrolle i kraft av sin posisjon. Problemstilling for oppgaven er: Hva kjennetegner rektorers tenkning om- og idealer for "god implementering"- og hvordan utfører de implementering i praksis? Oppgaven er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet baserer seg på intervju med åtte rektorer i Tromsø kommune. Hovedteoriene bottom up og top down er oppgavens teoretiske referanseramme, samt Røviks (2014)implementeringsdoktriner. Intensjonen med studiet er om mulig å finne noen felles oppfatninger om gode måter å implementere på, eller er det snakk om mer eller mindre "private" implementeringsdoktriner. Funnene gir ikke grunnlag for noen entydig konklusjon om en felles strategi for å møte implementeringsutfordringene i skolen. Men data viser likevel noen sammenfallende forestillinger om iverksetting, hvor det er en miks av elementer fra de ulike doktrinene. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 implementeringsdoktriner top down bottom up STV-3906 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 implementeringsdoktriner top down bottom up STV-3906 Hansen, Marit Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 implementeringsdoktriner top down bottom up STV-3906 |
description |
Tema for oppgaven er implementering i skolen. Hovedutfordringen i skolen er å minske avstanden mellom reformideene og praksisen i klasserommet, og rektor som skolens øverste leder har her en nøkkelrolle i kraft av sin posisjon. Problemstilling for oppgaven er: Hva kjennetegner rektorers tenkning om- og idealer for "god implementering"- og hvordan utfører de implementering i praksis? Oppgaven er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet baserer seg på intervju med åtte rektorer i Tromsø kommune. Hovedteoriene bottom up og top down er oppgavens teoretiske referanseramme, samt Røviks (2014)implementeringsdoktriner. Intensjonen med studiet er om mulig å finne noen felles oppfatninger om gode måter å implementere på, eller er det snakk om mer eller mindre "private" implementeringsdoktriner. Funnene gir ikke grunnlag for noen entydig konklusjon om en felles strategi for å møte implementeringsutfordringene i skolen. Men data viser likevel noen sammenfallende forestillinger om iverksetting, hvor det er en miks av elementer fra de ulike doktrinene. |
format |
Master Thesis |
author |
Hansen, Marit |
author_facet |
Hansen, Marit |
author_sort |
Hansen, Marit |
title |
Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser |
title_short |
Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser |
title_full |
Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser |
title_fullStr |
Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser |
title_full_unstemmed |
Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser |
title_sort |
implementering i skolen, top down eller bottom up? en kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2014 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/7064 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/7064 URN:NBN:no-uit_munin_6646 |
op_rights |
openAccess Copyright 2014 The Author(s) |
_version_ |
1766219454723653632 |