Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser

Tema for oppgaven er implementering i skolen. Hovedutfordringen i skolen er å minske avstanden mellom reformideene og praksisen i klasserommet, og rektor som skolens øverste leder har her en nøkkelrolle i kraft av sin posisjon. Problemstilling for oppgaven er: Hva kjennetegner rektorers tenkning om-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Marit
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7064
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7064
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7064 2023-05-15T18:34:37+02:00 Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser Hansen, Marit 2014-11-14 https://hdl.handle.net/10037/7064 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7064 URN:NBN:no-uit_munin_6646 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 implementeringsdoktriner top down bottom up STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:04Z Tema for oppgaven er implementering i skolen. Hovedutfordringen i skolen er å minske avstanden mellom reformideene og praksisen i klasserommet, og rektor som skolens øverste leder har her en nøkkelrolle i kraft av sin posisjon. Problemstilling for oppgaven er: Hva kjennetegner rektorers tenkning om- og idealer for "god implementering"- og hvordan utfører de implementering i praksis? Oppgaven er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet baserer seg på intervju med åtte rektorer i Tromsø kommune. Hovedteoriene bottom up og top down er oppgavens teoretiske referanseramme, samt Røviks (2014)implementeringsdoktriner. Intensjonen med studiet er om mulig å finne noen felles oppfatninger om gode måter å implementere på, eller er det snakk om mer eller mindre "private" implementeringsdoktriner. Funnene gir ikke grunnlag for noen entydig konklusjon om en felles strategi for å møte implementeringsutfordringene i skolen. Men data viser likevel noen sammenfallende forestillinger om iverksetting, hvor det er en miks av elementer fra de ulike doktrinene. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
implementeringsdoktriner
top down
bottom up
STV-3906
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
implementeringsdoktriner
top down
bottom up
STV-3906
Hansen, Marit
Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
implementeringsdoktriner
top down
bottom up
STV-3906
description Tema for oppgaven er implementering i skolen. Hovedutfordringen i skolen er å minske avstanden mellom reformideene og praksisen i klasserommet, og rektor som skolens øverste leder har her en nøkkelrolle i kraft av sin posisjon. Problemstilling for oppgaven er: Hva kjennetegner rektorers tenkning om- og idealer for "god implementering"- og hvordan utfører de implementering i praksis? Oppgaven er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet baserer seg på intervju med åtte rektorer i Tromsø kommune. Hovedteoriene bottom up og top down er oppgavens teoretiske referanseramme, samt Røviks (2014)implementeringsdoktriner. Intensjonen med studiet er om mulig å finne noen felles oppfatninger om gode måter å implementere på, eller er det snakk om mer eller mindre "private" implementeringsdoktriner. Funnene gir ikke grunnlag for noen entydig konklusjon om en felles strategi for å møte implementeringsutfordringene i skolen. Men data viser likevel noen sammenfallende forestillinger om iverksetting, hvor det er en miks av elementer fra de ulike doktrinene.
format Master Thesis
author Hansen, Marit
author_facet Hansen, Marit
author_sort Hansen, Marit
title Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
title_short Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
title_full Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
title_fullStr Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
title_full_unstemmed Implementering i skolen, top down eller bottom up? En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
title_sort implementering i skolen, top down eller bottom up? en kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2014
url https://hdl.handle.net/10037/7064
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/7064
URN:NBN:no-uit_munin_6646
op_rights openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
_version_ 1766219454723653632