Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Acta Didactica Norge
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/6869 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6869 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6869 2023-05-15T15:25:13+02:00 Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning Nesset, Tore Janda, Laura Alexis 2014 https://hdl.handle.net/10037/6869 nob nob Acta Didactica Norge Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 8(2014) nr. 2, art. 5 FRIDAID 1173257 1504-9922 https://hdl.handle.net/10037/6869 URN:NBN:no-uit_munin_6467 openAccess Anvendt språkvitenskap Korpuslingvistikk VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:03Z Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen drøfter vi de konsekvensene den teknologiske utviklingen i korpuslingvistikken kan få for fremmedspråkundervisningen ved universiteter og høyskoler frem mot 2030. Vi foreslår at “lingvistiske profiler”, et sett av metoder utviklet i CLEAR-gruppen ved UiT Norges Arktiske Universitet, gjør det mulig å trekke veksler på innsikter fra korpuslingvistikken i fremmedspråkundervisningen. Tre typer lingvistiske profiler vil bli diskutert inngående: konstruksjonsprofiler, grammatiske profiler og radial kategori-profiler. Vi drøfter hvordan disse korpuslingvistiske metodene kan komme til nytte i klasserommet. Våre eksempler er fra russisk, men metodene er like anvendelige for andre språk, og artikkelen er ikke skrevet for eksperter på russisk. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Anvendt språkvitenskap Korpuslingvistikk VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 |
spellingShingle |
Anvendt språkvitenskap Korpuslingvistikk VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 Nesset, Tore Janda, Laura Alexis Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
topic_facet |
Anvendt språkvitenskap Korpuslingvistikk VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 |
description |
Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen drøfter vi de konsekvensene den teknologiske utviklingen i korpuslingvistikken kan få for fremmedspråkundervisningen ved universiteter og høyskoler frem mot 2030. Vi foreslår at “lingvistiske profiler”, et sett av metoder utviklet i CLEAR-gruppen ved UiT Norges Arktiske Universitet, gjør det mulig å trekke veksler på innsikter fra korpuslingvistikken i fremmedspråkundervisningen. Tre typer lingvistiske profiler vil bli diskutert inngående: konstruksjonsprofiler, grammatiske profiler og radial kategori-profiler. Vi drøfter hvordan disse korpuslingvistiske metodene kan komme til nytte i klasserommet. Våre eksempler er fra russisk, men metodene er like anvendelige for andre språk, og artikkelen er ikke skrevet for eksperter på russisk. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Nesset, Tore Janda, Laura Alexis |
author_facet |
Nesset, Tore Janda, Laura Alexis |
author_sort |
Nesset, Tore |
title |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_short |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_full |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_fullStr |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_full_unstemmed |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_sort |
korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
publisher |
Acta Didactica Norge |
publishDate |
2014 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/6869 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_relation |
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 8(2014) nr. 2, art. 5 FRIDAID 1173257 1504-9922 https://hdl.handle.net/10037/6869 URN:NBN:no-uit_munin_6467 |
op_rights |
openAccess |
_version_ |
1766355901841670144 |