Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning

Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nesset, Tore, Janda, Laura Alexis
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Acta Didactica Norge 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/6869
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6869
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6869 2023-05-15T15:25:13+02:00 Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning Nesset, Tore Janda, Laura Alexis 2014 https://hdl.handle.net/10037/6869 nob nob Acta Didactica Norge Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 8(2014) nr. 2, art. 5 FRIDAID 1173257 1504-9922 https://hdl.handle.net/10037/6869 URN:NBN:no-uit_munin_6467 openAccess Anvendt språkvitenskap Korpuslingvistikk VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:03Z Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen drøfter vi de konsekvensene den teknologiske utviklingen i korpuslingvistikken kan få for fremmedspråkundervisningen ved universiteter og høyskoler frem mot 2030. Vi foreslår at “lingvistiske profiler”, et sett av metoder utviklet i CLEAR-gruppen ved UiT Norges Arktiske Universitet, gjør det mulig å trekke veksler på innsikter fra korpuslingvistikken i fremmedspråkundervisningen. Tre typer lingvistiske profiler vil bli diskutert inngående: konstruksjonsprofiler, grammatiske profiler og radial kategori-profiler. Vi drøfter hvordan disse korpuslingvistiske metodene kan komme til nytte i klasserommet. Våre eksempler er fra russisk, men metodene er like anvendelige for andre språk, og artikkelen er ikke skrevet for eksperter på russisk. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Anvendt språkvitenskap
Korpuslingvistikk
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
spellingShingle Anvendt språkvitenskap
Korpuslingvistikk
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
Nesset, Tore
Janda, Laura Alexis
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
topic_facet Anvendt språkvitenskap
Korpuslingvistikk
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
description Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen drøfter vi de konsekvensene den teknologiske utviklingen i korpuslingvistikken kan få for fremmedspråkundervisningen ved universiteter og høyskoler frem mot 2030. Vi foreslår at “lingvistiske profiler”, et sett av metoder utviklet i CLEAR-gruppen ved UiT Norges Arktiske Universitet, gjør det mulig å trekke veksler på innsikter fra korpuslingvistikken i fremmedspråkundervisningen. Tre typer lingvistiske profiler vil bli diskutert inngående: konstruksjonsprofiler, grammatiske profiler og radial kategori-profiler. Vi drøfter hvordan disse korpuslingvistiske metodene kan komme til nytte i klasserommet. Våre eksempler er fra russisk, men metodene er like anvendelige for andre språk, og artikkelen er ikke skrevet for eksperter på russisk.
format Article in Journal/Newspaper
author Nesset, Tore
Janda, Laura Alexis
author_facet Nesset, Tore
Janda, Laura Alexis
author_sort Nesset, Tore
title Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_short Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_full Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_fullStr Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_full_unstemmed Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_sort korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
publisher Acta Didactica Norge
publishDate 2014
url https://hdl.handle.net/10037/6869
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 8(2014) nr. 2, art. 5
FRIDAID 1173257
1504-9922
https://hdl.handle.net/10037/6869
URN:NBN:no-uit_munin_6467
op_rights openAccess
_version_ 1766355901841670144