Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark

Denne studien er en studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte bedrifter. En case studie av 4 entreprenører og deres naturbaserte bedrifter i Vest-Finnmark. Studien har to underspørsmål for å utfylle problemstillingen. Studien er å avdekke entreprenørens subjektive suksessfaktorer og ent...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eriksen, Jan Roger
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/6406
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6406
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6406 2023-05-15T16:13:36+02:00 Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark Eriksen, Jan Roger 2014-06-01 https://hdl.handle.net/10037/6406 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/6406 URN:NBN:no-uit_munin_6031 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 RMG41 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:56Z Denne studien er en studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte bedrifter. En case studie av 4 entreprenører og deres naturbaserte bedrifter i Vest-Finnmark. Studien har to underspørsmål for å utfylle problemstillingen. Studien er å avdekke entreprenørens subjektive suksessfaktorer og entreprenørens oppfattelse av suksess. Næringen er kjent for å bestå av små bedrifter hvor entreprenørene ofte har en jobb ved siden av. Studien er et kvalitativt med konstruktivistisk vitenskapelig ståsted og intervjuformen er livstilfortelling. Bakgrunn for studien er at opplevelsesbransjen er den sektoren som vokser raskest på verdensbasis. Til tross for det viser noen studier at mikro og små reiselivsbedrifter ikke ønsker å vokse. Vekst forbindes ofte med suksess. Denne studien tar ikke for seg vekst men entreprenørens subjektive oppfatning av suksess. De 4 bedriftene som ble valgt ble plukket ut som mulige informanter på grunn av sin suksess og ikke på grunn av vekst eller vekstønsker. Teorien som er benyttet er entreprenør og entreprenørskap, naturbasert turisme, opplevelser, suksess, suksessfaktorer. Teorien er hentet fra bøker, forskningsartikler, doktoravhandling og masteroppgaver. I denne studien er det gjort funn på 12 suksessfaktorer hvor 4 utmerket seg; indre drivkraft, lidenskap, lokal kunnskap og nettverk. Ut fra entreprenørens oppfattelse av suksesskriterier ble det utviklet en modell entreprenørskap – ringen er sluttet. Entreprenørens oppfattelse av suksess er hardt arbeid, tidkrevende, motiverende, ensomt, kunnskap og følelser. ABSTRACT: This thesis is a study of possible factors of success in small nature-based tourism businesses in Vest-Finnmark, Norway. Through a qualitative case-study and in-depth interviews with four entrepreneurs in the tourism sector, this study aims to identify their subjective meaning and perception of what success is. Nature-based tourism is described as a sector of micro and small businesses. In this study the entrepreneur are the one who have started the company, often based on a hobby and a passion for being in nature. Nature-based tourism is a fast growing sector, and this study aims to build knowledge about the subjective meaning of what success is among the actors that provides nature-based services in the sector. A characteristic is that all companies in this study are experiencing success, and further the study identifies twelve success factors. Four of these factors are suggested as more important than the rest; the inner drive, passion, local knowledge and the ability to build and maintain network. By studying the subjective meaning of success the thesis describes an establishment deriving from a hobby to business. The findings fit the profile of nature-based tourism as a mosaic of small businesses, hence it will be possible to understand and facilitate success in a better way for the entrepreneurs within nature-based tourism. Keyword: Success, success factors, entrepreneur, nature-based tourism, Finnmark Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Norway
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
RMG41
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
RMG41
Eriksen, Jan Roger
Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
RMG41
description Denne studien er en studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte bedrifter. En case studie av 4 entreprenører og deres naturbaserte bedrifter i Vest-Finnmark. Studien har to underspørsmål for å utfylle problemstillingen. Studien er å avdekke entreprenørens subjektive suksessfaktorer og entreprenørens oppfattelse av suksess. Næringen er kjent for å bestå av små bedrifter hvor entreprenørene ofte har en jobb ved siden av. Studien er et kvalitativt med konstruktivistisk vitenskapelig ståsted og intervjuformen er livstilfortelling. Bakgrunn for studien er at opplevelsesbransjen er den sektoren som vokser raskest på verdensbasis. Til tross for det viser noen studier at mikro og små reiselivsbedrifter ikke ønsker å vokse. Vekst forbindes ofte med suksess. Denne studien tar ikke for seg vekst men entreprenørens subjektive oppfatning av suksess. De 4 bedriftene som ble valgt ble plukket ut som mulige informanter på grunn av sin suksess og ikke på grunn av vekst eller vekstønsker. Teorien som er benyttet er entreprenør og entreprenørskap, naturbasert turisme, opplevelser, suksess, suksessfaktorer. Teorien er hentet fra bøker, forskningsartikler, doktoravhandling og masteroppgaver. I denne studien er det gjort funn på 12 suksessfaktorer hvor 4 utmerket seg; indre drivkraft, lidenskap, lokal kunnskap og nettverk. Ut fra entreprenørens oppfattelse av suksesskriterier ble det utviklet en modell entreprenørskap – ringen er sluttet. Entreprenørens oppfattelse av suksess er hardt arbeid, tidkrevende, motiverende, ensomt, kunnskap og følelser. ABSTRACT: This thesis is a study of possible factors of success in small nature-based tourism businesses in Vest-Finnmark, Norway. Through a qualitative case-study and in-depth interviews with four entrepreneurs in the tourism sector, this study aims to identify their subjective meaning and perception of what success is. Nature-based tourism is described as a sector of micro and small businesses. In this study the entrepreneur are the one who have started the company, often based on a hobby and a passion for being in nature. Nature-based tourism is a fast growing sector, and this study aims to build knowledge about the subjective meaning of what success is among the actors that provides nature-based services in the sector. A characteristic is that all companies in this study are experiencing success, and further the study identifies twelve success factors. Four of these factors are suggested as more important than the rest; the inner drive, passion, local knowledge and the ability to build and maintain network. By studying the subjective meaning of success the thesis describes an establishment deriving from a hobby to business. The findings fit the profile of nature-based tourism as a mosaic of small businesses, hence it will be possible to understand and facilitate success in a better way for the entrepreneurs within nature-based tourism. Keyword: Success, success factors, entrepreneur, nature-based tourism, Finnmark
format Master Thesis
author Eriksen, Jan Roger
author_facet Eriksen, Jan Roger
author_sort Eriksen, Jan Roger
title Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark
title_short Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark
title_full Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark
title_fullStr Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark
title_full_unstemmed Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark
title_sort med "galskap" som drivkraft: en studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i finnmark
publisher UiT The Arctic University of Norway
publishDate 2014
url https://hdl.handle.net/10037/6406
geographic Norway
geographic_facet Norway
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_relation https://hdl.handle.net/10037/6406
URN:NBN:no-uit_munin_6031
op_rights openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
_version_ 1765999397824364544