Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag t...
Published in: | Uniped |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Uniped
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/5887 https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 |
_version_ | 1829301094935691264 |
---|---|
author | Køller, Hans-Georg Olufsen, Magne |
author_facet | Køller, Hans-Georg Olufsen, Magne |
author_sort | Køller, Hans-Georg |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 3 |
container_title | Uniped |
container_volume | 36 |
description | En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer. A substantial part of the students at the University of Tromsø (Norway) have for years had problems with the academic level of the basic course in chemistry. For years a high percentage of the students have failed the exam, the failure percentage has been as high as 50%. There are several reasons for this. Important factors seem to be a lack of prior knowledge in chemistry and mathematics, motivation problems, a limited number of learning strategies and poor working habits. In autumn 2008 several initiatives were taken to reduce the high failure rate. The study shows that the initiatives have succeeded to improve the exam results considerably, more students now pass the exam and more students get better grades. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Universitetet i Tromsø University of Tromsø |
genre_facet | Universitetet i Tromsø University of Tromsø |
geographic | Faget Norway Tromsø |
geographic_facet | Faget Norway Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5887 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 |
op_relation | FRIDAID 1059871 http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 https://hdl.handle.net/10037/5887 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2013 |
publisher | Uniped |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5887 2025-04-13T14:28:05+00:00 Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø Køller, Hans-Georg Olufsen, Magne 2013 https://hdl.handle.net/10037/5887 https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 nob nob Uniped FRIDAID 1059871 http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 https://hdl.handle.net/10037/5887 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2013 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 2025-03-14T05:17:55Z En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer. A substantial part of the students at the University of Tromsø (Norway) have for years had problems with the academic level of the basic course in chemistry. For years a high percentage of the students have failed the exam, the failure percentage has been as high as 50%. There are several reasons for this. Important factors seem to be a lack of prior knowledge in chemistry and mathematics, motivation problems, a limited number of learning strategies and poor working habits. In autumn 2008 several initiatives were taken to reduce the high failure rate. The study shows that the initiatives have succeeded to improve the exam results considerably, more students now pass the exam and more students get better grades. Article in Journal/Newspaper Universitetet i Tromsø University of Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Norway Tromsø Uniped 36 3 |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Køller, Hans-Georg Olufsen, Magne Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title | Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_full | Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_fullStr | Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_full_unstemmed | Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_short | Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_sort | hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? erfaringer fra fou-arbeid ved universitetet i tromsø |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 |
url | https://hdl.handle.net/10037/5887 https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 |