Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø

En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag t...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Authors: Køller, Hans-Georg, Olufsen, Magne
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Uniped 2013
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5887
https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257
_version_ 1829301094935691264
author Køller, Hans-Georg
Olufsen, Magne
author_facet Køller, Hans-Georg
Olufsen, Magne
author_sort Køller, Hans-Georg
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 3
container_title Uniped
container_volume 36
description En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer. A substantial part of the students at the University of Tromsø (Norway) have for years had problems with the academic level of the basic course in chemistry. For years a high percentage of the students have failed the exam, the failure percentage has been as high as 50%. There are several reasons for this. Important factors seem to be a lack of prior knowledge in chemistry and mathematics, motivation problems, a limited number of learning strategies and poor working habits. In autumn 2008 several initiatives were taken to reduce the high failure rate. The study shows that the initiatives have succeeded to improve the exam results considerably, more students now pass the exam and more students get better grades.
format Article in Journal/Newspaper
genre Universitetet i Tromsø
University of Tromsø
genre_facet Universitetet i Tromsø
University of Tromsø
geographic Faget
Norway
Tromsø
geographic_facet Faget
Norway
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5887
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_doi https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257
op_relation FRIDAID 1059871
http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257
https://hdl.handle.net/10037/5887
op_rights openAccess
publishDate 2013
publisher Uniped
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5887 2025-04-13T14:28:05+00:00 Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø Køller, Hans-Georg Olufsen, Magne 2013 https://hdl.handle.net/10037/5887 https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 nob nob Uniped FRIDAID 1059871 http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 https://hdl.handle.net/10037/5887 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2013 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 2025-03-14T05:17:55Z En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer. A substantial part of the students at the University of Tromsø (Norway) have for years had problems with the academic level of the basic course in chemistry. For years a high percentage of the students have failed the exam, the failure percentage has been as high as 50%. There are several reasons for this. Important factors seem to be a lack of prior knowledge in chemistry and mathematics, motivation problems, a limited number of learning strategies and poor working habits. In autumn 2008 several initiatives were taken to reduce the high failure rate. The study shows that the initiatives have succeeded to improve the exam results considerably, more students now pass the exam and more students get better grades. Article in Journal/Newspaper Universitetet i Tromsø University of Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Norway Tromsø Uniped 36 3
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
Køller, Hans-Georg
Olufsen, Magne
Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_full Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_fullStr Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_full_unstemmed Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_short Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_sort hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? erfaringer fra fou-arbeid ved universitetet i tromsø
topic VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
url https://hdl.handle.net/10037/5887
https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257