Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning

Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenesten og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning. Regjeringen foreslo i 1988 å etablere fellesundervisning for alle helsefaglige grunnutdanningsstudenter i Tromsø. Intensjonen var å bedre kvaliteten på helsetjenester ved å styrke helsepersonells helh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ekeli, Britt-Vigdis
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5863
_version_ 1829300268310724608
author Ekeli, Britt-Vigdis
author_facet Ekeli, Britt-Vigdis
author_sort Ekeli, Britt-Vigdis
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenesten og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning. Regjeringen foreslo i 1988 å etablere fellesundervisning for alle helsefaglige grunnutdanningsstudenter i Tromsø. Intensjonen var å bedre kvaliteten på helsetjenester ved å styrke helsepersonells helhetstenkning og samarbeidskompetanse. Dette er utgangspunktet for avhandlingens tematikk. Studien viser at denne intensjonen ikke ble oppfylt gjennom denne fellesundervisningen. Men – både underveis og retrospektivt støttet deltagerne ideen bak kurset og hevdet viktigheten av samarbeidslæring i utdanningen. Regjeringens premiss for tiltaket var en antakelse om barrierer mellom helseprofesjonene. På grunn av manglende dokumentasjon for denne hypotesen ble en undersøkelse av samarbeid mellom helsepersonell, på sykehus og i kommunehelsetjenesten, også inkludert i studien. Denne svekker antakelsen om profesjonsbarrierer. Det daglige arbeidet var preget av samarbeidets nødvendighet og stor vilje til samarbeid over profesjonsgrensene. Men – til tross for at de selv ikke hadde erfart det, hadde helsepersonellet også en forestilling om barrierer mellom profesjonene. De tvetydige svarene i begge studiene søkes forstått i lys av meningsorienterte sosialantropologiske perspektiv og ved hjelp av kontekstskapende perspektiver fra offentlige helsedokumenter, helsetjenesteforskning og profesjonssosiologi. Duality. A study of collaboration in the health service, and the learning of interprofessional cooperation in the education of health professionals. In 1988, the Norwegian government proposed the establishment of interprofessional learning through joint courses for all students in health professional educations in Tromsø. The intention was to improve the quality of health care services by strengthening holistic thinking and collaborative skills across professional boundaries. This is the starting point for this thesis. The study shows that the governmental intention was not fulfilled. However, the course participants supported the ...
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Bak
Tromsø
geographic_facet Bak
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5863
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/5863
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2014
publisher UiT The Arctic University of Norway
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5863 2025-04-13T14:27:35+00:00 Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning Ekeli, Britt-Vigdis 2014-02-28 https://hdl.handle.net/10037/5863 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/5863 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250 VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenesten og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning. Regjeringen foreslo i 1988 å etablere fellesundervisning for alle helsefaglige grunnutdanningsstudenter i Tromsø. Intensjonen var å bedre kvaliteten på helsetjenester ved å styrke helsepersonells helhetstenkning og samarbeidskompetanse. Dette er utgangspunktet for avhandlingens tematikk. Studien viser at denne intensjonen ikke ble oppfylt gjennom denne fellesundervisningen. Men – både underveis og retrospektivt støttet deltagerne ideen bak kurset og hevdet viktigheten av samarbeidslæring i utdanningen. Regjeringens premiss for tiltaket var en antakelse om barrierer mellom helseprofesjonene. På grunn av manglende dokumentasjon for denne hypotesen ble en undersøkelse av samarbeid mellom helsepersonell, på sykehus og i kommunehelsetjenesten, også inkludert i studien. Denne svekker antakelsen om profesjonsbarrierer. Det daglige arbeidet var preget av samarbeidets nødvendighet og stor vilje til samarbeid over profesjonsgrensene. Men – til tross for at de selv ikke hadde erfart det, hadde helsepersonellet også en forestilling om barrierer mellom profesjonene. De tvetydige svarene i begge studiene søkes forstått i lys av meningsorienterte sosialantropologiske perspektiv og ved hjelp av kontekstskapende perspektiver fra offentlige helsedokumenter, helsetjenesteforskning og profesjonssosiologi. Duality. A study of collaboration in the health service, and the learning of interprofessional cooperation in the education of health professionals. In 1988, the Norwegian government proposed the establishment of interprofessional learning through joint courses for all students in health professional educations in Tromsø. The intention was to improve the quality of health care services by strengthening holistic thinking and collaborative skills across professional boundaries. This is the starting point for this thesis. The study shows that the governmental intention was not fulfilled. However, the course participants supported the ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250
VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250
Ekeli, Britt-Vigdis
Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning
title Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning
title_full Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning
title_fullStr Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning
title_full_unstemmed Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning
title_short Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning
title_sort tvetydighet. en studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250
VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250
VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250
url https://hdl.handle.net/10037/5863