Summary: | Stengte veger på grunn av snøskred eller fare for snøskred utgjør ca. 55% av all registrert vegstengning langs norske veger. En økende sammenknytning av landsdelene stiller stadig større krav til framkommelighet og fleksibilitet. Tidligere har det vært opp til hvert enkelt vegprosjekt å bestemme en akseptabel risiko for skredhendelser på veg. Statens Vegvesen ønsker å utvikle en modell for risikoaksept som er gjeldene for alle norske veger hvor Statens Vegvesen er tiltakshaver. Oppgaven analyserer akseptmodellen presentert av Skredforum, og vurderer risikoaksept ut fra generelle risikobetraktninger i samfunnet. I Langfjorden blir det om noen år tilgang på store mengder tunellstein fra en ny tunnel som bygges fra Storsandnes og rett øst gjennom Isnestoften. Det er undersøkt om det er mulig å bruke disse tunnelmassene for sikring av den skredutsatte strekningen E6 Langfjorden. Fjerning av skredfarlige snømasser, kjent som aktiv skredkontroll er lite brukt som sikringstiltak langs norske riks- og fylkesveger. Statens Vegvesen ønsket derfor å undersøke i hvilken grad dette kan brukes som skredsikring i det aktuelle studieområdet. Oppgaven viser at det kan gi en gunstig kost/nytte effekt å sikre flere skredpunkt i Langfjorden med bruk av steinmasser fra den planlagte tunellen. En bruk at aktiv skredkontroll kan redusere sannsynligheten for uforutsette skredhendelser for flere skredpunkt i studieområdet. Slike metoder blir ansett som spesielt gunstige for strekninger hvor andre sikringsmetoder er spesielt dyre og gir lav kost/nytte effekt.
|