"Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning

Dette er en masteroppgave i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø. Jeg har intervjuet 3 rektorer og 5 lærere fra deltakende skoler i Lærende nettverk IKT. Skolene har deltatt i forskjellig varighet, men alle samtidig i to nettverk som tidvis har møttes i årene 2004-2009. En skole i årene 2004...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aas, Willy
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2013
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5272
Description
Summary:Dette er en masteroppgave i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø. Jeg har intervjuet 3 rektorer og 5 lærere fra deltakende skoler i Lærende nettverk IKT. Skolene har deltatt i forskjellig varighet, men alle samtidig i to nettverk som tidvis har møttes i årene 2004-2009. En skole i årene 2004-2009, en i årene 2005-2009 og en fra 2006-2009. Undersøkelsen er gjort i perioden desember 2009 til april 2010. Sentrale spørsmål i denne oppgaven er: Hvilke betingelser og forutsetninger legger til rette for læring i organisasjoner? Hva er en organisasjon? Er skolene organisasjoner eller system av løst koblede læringsfelleskaper? Hvilken betydning har ledelse og lederes atferd? Har Lærende nettverk som arena forutsetninger og betingelser som legger til rette for å stimulere skolene til å lære av læring om egen praksis? Lærere og ledere har reflektert om sine erfaringer i Lærende nettverk IKT i Troms og hva som har betydd noe for endring av praksis i 3 skoler. I denne oppgaven er sentrale begrep læring individuelt og kollektivt, nettverk som læringsarena og betydning av ledelse. Jeg har lært at skoleutvikling tar tid og det er bare praktikere kan endre praksis.