Undervisning i økologi. Forskningsbasert undervisning i tundraregionen

TUNDRA Schoolnet er et forskningsbasert skoleprosjekt som ønsker å gi et kunnskapsløft i hvordan klimaendringer påvirker den lokale naturen blant lærere og elever i tundraregionen. Hovedfokuset i denne masteroppgaven ble utviklingen av økologiundervisningsopplegget ”Se rovdyrene!” som skulle tas i b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Finseth, Irja Maria Basma
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5133
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5133
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5133 2023-05-15T15:25:13+02:00 Undervisning i økologi. Forskningsbasert undervisning i tundraregionen Finseth, Irja Maria Basma 2012-06-01 https://hdl.handle.net/10037/5133 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/5133 URN:NBN:no-uit_munin_4845 openAccess Copyright 2012 The Author(s) Økologi Klimaendringer i arktisk tundra Pedagogikk Undervisning i økologi VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480::Økologi: 488 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Ecology: 488 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 BIO-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:34Z TUNDRA Schoolnet er et forskningsbasert skoleprosjekt som ønsker å gi et kunnskapsløft i hvordan klimaendringer påvirker den lokale naturen blant lærere og elever i tundraregionen. Hovedfokuset i denne masteroppgaven ble utviklingen av økologiundervisningsopplegget ”Se rovdyrene!” som skulle tas i bruk på 4 deltakerskoler på Varangerhalvøya. Utdanningssamfunnet er opptatt av at elevers engasjement og læringsutbytte skal økes. Læring skjer når elevene er aktive og rådet som ble gitt for å øke interesse og læring hos elever i naturfag var økt bruk av elevaktive og utforskende arbeidsmetoder. I denne oppgaven har utviklet jeg et undervisningsopplegg med fokus på variasjon i undervisningen ved å inneholde mange ulike aktiviteter. Fokuset lå på en forskningsbasert elevaktiv undervisning med et innhold som var autentisk for elevene. På bakgrunn av dette ble innhold, arbeidsmåter og metoder valgt. For å opparbeide en bedre forståelse innen økologi på deltakerskolene i tundraregionen ble det utviklet et lokalt rettet og aktuelt undervisningsopplegg. Dette i håp om at det skulle øke elevenes interesse, motivasjon, engasjement og faglig utbytte. Gjennomføringen av undervisningsopplegget skulle føre til kunnskaper og holdninger elevene kan ta med seg ut av skolen og videre i livet. Fokuset i undervisningsoppleggets innhold ble lagt på tundra, rovdyr, næringskjede og klimaendringer. Det ble også lagt vekt på forskning, dannelse av hypoteser og bruk av fotoboks som forskningsmetode. Arbeidsmåter og metoder som ble valgt var PowerPoint-presentasjoner, bruk av bilder, gruppearbeid, diskusjoner, jobbing med oppgaver, feltarbeid, behandling og tolkning av innsamlet data og begrepslæringsaktiviteter. Lærersamlinger på forhånd av gjennomføringen i skolene økte lærernes økologikunnskaper og skapte engasjement og motivasjon for undervisningsopplegget ”Se rovdyrene!”. Lærerne tok med seg dette og gjennomførte opplegget på sine skoler og ga tilbakemeldinger via et kvalitativt spørreskjema som ble sendt ut til alle skolene. Lærerne rapporterte om at det utviklede undervisningsopplegget var bedre enn det de tidligere brukte innen samme område. Elevene syntes gjennomførelsen var gøy og viste stort engasjement og motivasjon. Lærerne mente at elevenes faglige utbytte ble bedre ved bruk av undervisningsopplegget utviklet gjennom denne oppgaven, og at de kunne bruke det de lærte nå og i fremtiden. Master Thesis Arktis* Tundra Varangerhalvøy* Varangerhalvøya University of Tromsø: Munin Open Research Archive Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Rådet ENVELOPE(6.141,6.141,62.625,62.625) Varangerhalvøya ENVELOPE(29.502,29.502,70.417,70.417)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Økologi
Klimaendringer i arktisk tundra
Pedagogikk
Undervisning i økologi
VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480::Økologi: 488
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Ecology: 488
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
BIO-3906
spellingShingle Økologi
Klimaendringer i arktisk tundra
Pedagogikk
Undervisning i økologi
VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480::Økologi: 488
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Ecology: 488
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
BIO-3906
Finseth, Irja Maria Basma
Undervisning i økologi. Forskningsbasert undervisning i tundraregionen
topic_facet Økologi
Klimaendringer i arktisk tundra
Pedagogikk
Undervisning i økologi
VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480::Økologi: 488
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Ecology: 488
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
BIO-3906
description TUNDRA Schoolnet er et forskningsbasert skoleprosjekt som ønsker å gi et kunnskapsløft i hvordan klimaendringer påvirker den lokale naturen blant lærere og elever i tundraregionen. Hovedfokuset i denne masteroppgaven ble utviklingen av økologiundervisningsopplegget ”Se rovdyrene!” som skulle tas i bruk på 4 deltakerskoler på Varangerhalvøya. Utdanningssamfunnet er opptatt av at elevers engasjement og læringsutbytte skal økes. Læring skjer når elevene er aktive og rådet som ble gitt for å øke interesse og læring hos elever i naturfag var økt bruk av elevaktive og utforskende arbeidsmetoder. I denne oppgaven har utviklet jeg et undervisningsopplegg med fokus på variasjon i undervisningen ved å inneholde mange ulike aktiviteter. Fokuset lå på en forskningsbasert elevaktiv undervisning med et innhold som var autentisk for elevene. På bakgrunn av dette ble innhold, arbeidsmåter og metoder valgt. For å opparbeide en bedre forståelse innen økologi på deltakerskolene i tundraregionen ble det utviklet et lokalt rettet og aktuelt undervisningsopplegg. Dette i håp om at det skulle øke elevenes interesse, motivasjon, engasjement og faglig utbytte. Gjennomføringen av undervisningsopplegget skulle føre til kunnskaper og holdninger elevene kan ta med seg ut av skolen og videre i livet. Fokuset i undervisningsoppleggets innhold ble lagt på tundra, rovdyr, næringskjede og klimaendringer. Det ble også lagt vekt på forskning, dannelse av hypoteser og bruk av fotoboks som forskningsmetode. Arbeidsmåter og metoder som ble valgt var PowerPoint-presentasjoner, bruk av bilder, gruppearbeid, diskusjoner, jobbing med oppgaver, feltarbeid, behandling og tolkning av innsamlet data og begrepslæringsaktiviteter. Lærersamlinger på forhånd av gjennomføringen i skolene økte lærernes økologikunnskaper og skapte engasjement og motivasjon for undervisningsopplegget ”Se rovdyrene!”. Lærerne tok med seg dette og gjennomførte opplegget på sine skoler og ga tilbakemeldinger via et kvalitativt spørreskjema som ble sendt ut til alle skolene. Lærerne rapporterte om at det utviklede undervisningsopplegget var bedre enn det de tidligere brukte innen samme område. Elevene syntes gjennomførelsen var gøy og viste stort engasjement og motivasjon. Lærerne mente at elevenes faglige utbytte ble bedre ved bruk av undervisningsopplegget utviklet gjennom denne oppgaven, og at de kunne bruke det de lærte nå og i fremtiden.
format Master Thesis
author Finseth, Irja Maria Basma
author_facet Finseth, Irja Maria Basma
author_sort Finseth, Irja Maria Basma
title Undervisning i økologi. Forskningsbasert undervisning i tundraregionen
title_short Undervisning i økologi. Forskningsbasert undervisning i tundraregionen
title_full Undervisning i økologi. Forskningsbasert undervisning i tundraregionen
title_fullStr Undervisning i økologi. Forskningsbasert undervisning i tundraregionen
title_full_unstemmed Undervisning i økologi. Forskningsbasert undervisning i tundraregionen
title_sort undervisning i økologi. forskningsbasert undervisning i tundraregionen
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2012
url https://hdl.handle.net/10037/5133
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
ENVELOPE(6.141,6.141,62.625,62.625)
ENVELOPE(29.502,29.502,70.417,70.417)
geographic Føre
Rådet
Varangerhalvøya
geographic_facet Føre
Rådet
Varangerhalvøya
genre Arktis*
Tundra
Varangerhalvøy*
Varangerhalvøya
genre_facet Arktis*
Tundra
Varangerhalvøy*
Varangerhalvøya
op_relation https://hdl.handle.net/10037/5133
URN:NBN:no-uit_munin_4845
op_rights openAccess
Copyright 2012 The Author(s)
_version_ 1766355900140879872