"I stretch my knees and I bend my toes .". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner

Dette er en hovedoppgave. Hensikten med denne oppgaven er å bidra til større innsikt i konduktiv opplæring som praksisform. Med utgangspunkt i observasjon av aktiviteter, virkemidler og samhandling setter oppgaven fokus på sammenhengen mellom barns deltagelse, og læring og utvikling hos førskolebarn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bårdsen, Åse
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2006
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/505
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/505
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/505 2024-06-02T08:15:21+00:00 "I stretch my knees and I bend my toes .". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner Bårdsen, Åse 2006-08-30 1144229 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/505 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/505 URN:NBN:no-uit_munin_340 openAccess Copyright 2006 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Nevrologi: 752 VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760 VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Fysikalsk medisin og rehabilitering: 764 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 VDP::Medisinske Fag: 700::Idrettsmedisinske fag: 850::Bevegelseslære: 852 fenomenologi konduktiv opplæring petø-metoden individualisering cerebral parese motorisk læring deltagelse førskolebarn Master thesis Mastergradsoppgave 2006 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z Dette er en hovedoppgave. Hensikten med denne oppgaven er å bidra til større innsikt i konduktiv opplæring som praksisform. Med utgangspunkt i observasjon av aktiviteter, virkemidler og samhandling setter oppgaven fokus på sammenhengen mellom barns deltagelse, og læring og utvikling hos førskolebarn med cerebral parese. Konduktiv opplæring, også kalt Petø-metoden, ble utviklet i Ungarn i årene etter 2. verdenskrig, og er i løpet av de siste årene tatt inn som en del av det offentlige habiliteringstilbudet og det offentlige videreutdanningstilbudet for helse og pedagogisk personell i Norge. Siden 1997 har det vært gitt et permanent tilbud i konduktiv opplæring ved Universitetssykehuset i Tromsø (UNN). Empirien i oppgaven er innhentet gjennom feltarbeid og videoobservasjoner av treningssamlinger ved seksjon for barnehabilitering, UNN. Konduktiv opplæring beskrives som en helhetlig tilnærmingsmåte med spesiell vektlegging på motorisk læring. Aktiv deltagelse trekkes frem som sentral forutsetning for læring både i konduktiv opplæring og i nyere teorier om barns læring og utvikling. I analysene av de konduktive praksissituasjonene er derfor barns deltagelse og ulike aspekter og innfallsvinkler til motorisk læring vektlagt. Analysene viser at barns deltagelse forstås ulikt og kommer til uttrykk på ulike måter i de forskjellige praksissituasjonene. Dette drøftes opp mot nyere teorier, der mening, motivasjon, initiativ og samhandling trekkes frem som sentrale forutsetninger for å fremme læring. Resultatene viser at de aktiviteter og virkemidler som benyttes i konduktiv opplæring setter bestemte rammer for konduktors væremåte. Dette fremmer samhandlingsmønstre som stimulerer til ulike former for og grad av deltagelse. Treningsprogrammene og instruksjonsmåten som benyttes er standardiserte. Det medfører liten grad av individuell tilpasning av aktiviteter til det enkelte barn. Analysene av situasjonene viser at de kan deles inn i tre grupper basert på fellestrekk og ulikheter ved barnas deltagelse. Gruppene er kalt 1) ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Nevrologi: 752
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Fysikalsk medisin og rehabilitering: 764
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807
VDP::Medisinske Fag: 700::Idrettsmedisinske fag: 850::Bevegelseslære: 852
fenomenologi
konduktiv opplæring
petø-metoden
individualisering
cerebral parese
motorisk læring
deltagelse
førskolebarn
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Nevrologi: 752
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Fysikalsk medisin og rehabilitering: 764
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807
VDP::Medisinske Fag: 700::Idrettsmedisinske fag: 850::Bevegelseslære: 852
fenomenologi
konduktiv opplæring
petø-metoden
individualisering
cerebral parese
motorisk læring
deltagelse
førskolebarn
Bårdsen, Åse
"I stretch my knees and I bend my toes .". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Nevrologi: 752
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760
VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Fysikalsk medisin og rehabilitering: 764
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807
VDP::Medisinske Fag: 700::Idrettsmedisinske fag: 850::Bevegelseslære: 852
fenomenologi
konduktiv opplæring
petø-metoden
individualisering
cerebral parese
motorisk læring
deltagelse
førskolebarn
description Dette er en hovedoppgave. Hensikten med denne oppgaven er å bidra til større innsikt i konduktiv opplæring som praksisform. Med utgangspunkt i observasjon av aktiviteter, virkemidler og samhandling setter oppgaven fokus på sammenhengen mellom barns deltagelse, og læring og utvikling hos førskolebarn med cerebral parese. Konduktiv opplæring, også kalt Petø-metoden, ble utviklet i Ungarn i årene etter 2. verdenskrig, og er i løpet av de siste årene tatt inn som en del av det offentlige habiliteringstilbudet og det offentlige videreutdanningstilbudet for helse og pedagogisk personell i Norge. Siden 1997 har det vært gitt et permanent tilbud i konduktiv opplæring ved Universitetssykehuset i Tromsø (UNN). Empirien i oppgaven er innhentet gjennom feltarbeid og videoobservasjoner av treningssamlinger ved seksjon for barnehabilitering, UNN. Konduktiv opplæring beskrives som en helhetlig tilnærmingsmåte med spesiell vektlegging på motorisk læring. Aktiv deltagelse trekkes frem som sentral forutsetning for læring både i konduktiv opplæring og i nyere teorier om barns læring og utvikling. I analysene av de konduktive praksissituasjonene er derfor barns deltagelse og ulike aspekter og innfallsvinkler til motorisk læring vektlagt. Analysene viser at barns deltagelse forstås ulikt og kommer til uttrykk på ulike måter i de forskjellige praksissituasjonene. Dette drøftes opp mot nyere teorier, der mening, motivasjon, initiativ og samhandling trekkes frem som sentrale forutsetninger for å fremme læring. Resultatene viser at de aktiviteter og virkemidler som benyttes i konduktiv opplæring setter bestemte rammer for konduktors væremåte. Dette fremmer samhandlingsmønstre som stimulerer til ulike former for og grad av deltagelse. Treningsprogrammene og instruksjonsmåten som benyttes er standardiserte. Det medfører liten grad av individuell tilpasning av aktiviteter til det enkelte barn. Analysene av situasjonene viser at de kan deles inn i tre grupper basert på fellestrekk og ulikheter ved barnas deltagelse. Gruppene er kalt 1) ...
format Master Thesis
author Bårdsen, Åse
author_facet Bårdsen, Åse
author_sort Bårdsen, Åse
title "I stretch my knees and I bend my toes .". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
title_short "I stretch my knees and I bend my toes .". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
title_full "I stretch my knees and I bend my toes .". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
title_fullStr "I stretch my knees and I bend my toes .". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
title_full_unstemmed "I stretch my knees and I bend my toes .". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
title_sort "i stretch my knees and i bend my toes .". en observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2006
url https://hdl.handle.net/10037/505
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/505
URN:NBN:no-uit_munin_340
op_rights openAccess
Copyright 2006 The Author(s)
_version_ 1800739497041723392