Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø

Masteroppgaven tar for seg interessekonflikten og maktkampen som oppsto i forbindelse med planene om en havneterminal på Prostneset i Tromsø, med hovedvekt på perioden 2009-2011. Det er generelt stor enighet om behovet for en terminal, uenigheten dreier seg om hvor stor og omfattende utbyggingen av...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nylund, Ingvild
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4951
_version_ 1829300232992587776
author Nylund, Ingvild
author_facet Nylund, Ingvild
author_sort Nylund, Ingvild
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Masteroppgaven tar for seg interessekonflikten og maktkampen som oppsto i forbindelse med planene om en havneterminal på Prostneset i Tromsø, med hovedvekt på perioden 2009-2011. Det er generelt stor enighet om behovet for en terminal, uenigheten dreier seg om hvor stor og omfattende utbyggingen av terminalområdet skal være. Konflikten startet som en debatt på lokalt nivå, det ble blant annet opprettet en folkeaksjon mot byggeplanene, Aksjon Prostneset. Saken kom opp på et nasjonalt nivå da Riksantikvaren la inn innsigelse mot utbyggingsplanene. I følge Riksantikvaren vil den planlagte utbyggingen komme i konflikt med nasjonale kulturminner knyttet til et kirkested som kan spores tilbake til middelalderen. Bygningene på det nye terminalområdet det knytter seg størst konflikt om er bygg som skal leies ut til kommersielle formål. Utleieinntektene skal finansiere driften av selve havneterminalen. Kritikerne hevder i stor grad at disse byggene er unødvendige. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming ser oppgaven på hvilke argumenter som tas i bruk av de ulike aktørene for og imot den planlagte utbyggingen. Videre tar den for seg maktrelasjoner og hvilke medvirkningsmuligheter aktørene har i prosessen.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
Enighet
geographic_facet Tromsø
Enighet
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4951
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/4951
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2012 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2012
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4951 2025-04-13T14:27:34+00:00 Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø Nylund, Ingvild 2012-11-30 https://hdl.handle.net/10037/4951 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4951 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2012 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses- og reguleringsplanlegging: 234 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234 SPL-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Masteroppgaven tar for seg interessekonflikten og maktkampen som oppsto i forbindelse med planene om en havneterminal på Prostneset i Tromsø, med hovedvekt på perioden 2009-2011. Det er generelt stor enighet om behovet for en terminal, uenigheten dreier seg om hvor stor og omfattende utbyggingen av terminalområdet skal være. Konflikten startet som en debatt på lokalt nivå, det ble blant annet opprettet en folkeaksjon mot byggeplanene, Aksjon Prostneset. Saken kom opp på et nasjonalt nivå da Riksantikvaren la inn innsigelse mot utbyggingsplanene. I følge Riksantikvaren vil den planlagte utbyggingen komme i konflikt med nasjonale kulturminner knyttet til et kirkested som kan spores tilbake til middelalderen. Bygningene på det nye terminalområdet det knytter seg størst konflikt om er bygg som skal leies ut til kommersielle formål. Utleieinntektene skal finansiere driften av selve havneterminalen. Kritikerne hevder i stor grad at disse byggene er unødvendige. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming ser oppgaven på hvilke argumenter som tas i bruk av de ulike aktørene for og imot den planlagte utbyggingen. Videre tar den for seg maktrelasjoner og hvilke medvirkningsmuligheter aktørene har i prosessen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses- og reguleringsplanlegging: 234
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234
SPL-3900
Nylund, Ingvild
Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø
title Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø
title_full Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø
title_fullStr Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø
title_full_unstemmed Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø
title_short Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø
title_sort å komme i havn. en studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i tromsø
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses- og reguleringsplanlegging: 234
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234
SPL-3900
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses- og reguleringsplanlegging: 234
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234
SPL-3900
url https://hdl.handle.net/10037/4951