Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø
Masteroppgaven tar for seg interessekonflikten og maktkampen som oppsto i forbindelse med planene om en havneterminal på Prostneset i Tromsø, med hovedvekt på perioden 2009-2011. Det er generelt stor enighet om behovet for en terminal, uenigheten dreier seg om hvor stor og omfattende utbyggingen av...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/4951 |
_version_ | 1829300232992587776 |
---|---|
author | Nylund, Ingvild |
author_facet | Nylund, Ingvild |
author_sort | Nylund, Ingvild |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Masteroppgaven tar for seg interessekonflikten og maktkampen som oppsto i forbindelse med planene om en havneterminal på Prostneset i Tromsø, med hovedvekt på perioden 2009-2011. Det er generelt stor enighet om behovet for en terminal, uenigheten dreier seg om hvor stor og omfattende utbyggingen av terminalområdet skal være. Konflikten startet som en debatt på lokalt nivå, det ble blant annet opprettet en folkeaksjon mot byggeplanene, Aksjon Prostneset. Saken kom opp på et nasjonalt nivå da Riksantikvaren la inn innsigelse mot utbyggingsplanene. I følge Riksantikvaren vil den planlagte utbyggingen komme i konflikt med nasjonale kulturminner knyttet til et kirkested som kan spores tilbake til middelalderen. Bygningene på det nye terminalområdet det knytter seg størst konflikt om er bygg som skal leies ut til kommersielle formål. Utleieinntektene skal finansiere driften av selve havneterminalen. Kritikerne hevder i stor grad at disse byggene er unødvendige. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming ser oppgaven på hvilke argumenter som tas i bruk av de ulike aktørene for og imot den planlagte utbyggingen. Videre tar den for seg maktrelasjoner og hvilke medvirkningsmuligheter aktørene har i prosessen. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø Enighet |
geographic_facet | Tromsø Enighet |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4951 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/4951 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2012 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2012 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4951 2025-04-13T14:27:34+00:00 Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø Nylund, Ingvild 2012-11-30 https://hdl.handle.net/10037/4951 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4951 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2012 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses- og reguleringsplanlegging: 234 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234 SPL-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Masteroppgaven tar for seg interessekonflikten og maktkampen som oppsto i forbindelse med planene om en havneterminal på Prostneset i Tromsø, med hovedvekt på perioden 2009-2011. Det er generelt stor enighet om behovet for en terminal, uenigheten dreier seg om hvor stor og omfattende utbyggingen av terminalområdet skal være. Konflikten startet som en debatt på lokalt nivå, det ble blant annet opprettet en folkeaksjon mot byggeplanene, Aksjon Prostneset. Saken kom opp på et nasjonalt nivå da Riksantikvaren la inn innsigelse mot utbyggingsplanene. I følge Riksantikvaren vil den planlagte utbyggingen komme i konflikt med nasjonale kulturminner knyttet til et kirkested som kan spores tilbake til middelalderen. Bygningene på det nye terminalområdet det knytter seg størst konflikt om er bygg som skal leies ut til kommersielle formål. Utleieinntektene skal finansiere driften av selve havneterminalen. Kritikerne hevder i stor grad at disse byggene er unødvendige. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming ser oppgaven på hvilke argumenter som tas i bruk av de ulike aktørene for og imot den planlagte utbyggingen. Videre tar den for seg maktrelasjoner og hvilke medvirkningsmuligheter aktørene har i prosessen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses- og reguleringsplanlegging: 234 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234 SPL-3900 Nylund, Ingvild Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø |
title | Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø |
title_full | Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø |
title_fullStr | Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø |
title_full_unstemmed | Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø |
title_short | Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø |
title_sort | å komme i havn. en studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i tromsø |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses- og reguleringsplanlegging: 234 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234 SPL-3900 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses- og reguleringsplanlegging: 234 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234 SPL-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/4951 |