Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes
Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene heng...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
University of Tromsø
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/4880 |
_version_ | 1829310926009925632 |
---|---|
author | Sollid, Hilde |
author_facet | Sollid, Hilde |
author_sort | Sollid, Hilde |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil analysen belyse hvordan en statsgrense virker inn på menneskenes daglige språkliv og den vil belyse hvordan erfaringene til tradisjonelle språklige minoriteter som samisk, kvensk og finsk blir aktualisert i språkpolitikken knytta til ny migrasjon til Norge. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Kirkenes samisk Sør-Varanger Varanger |
genre_facet | Kirkenes samisk Sør-Varanger Varanger |
geographic | Sør-Varanger Grensa |
geographic_facet | Sør-Varanger Grensa |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4880 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(9.166,9.166,62.571,62.571) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | FRIDAID 1002495 https://hdl.handle.net/10037/4880 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2012 |
publisher | University of Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4880 2025-04-13T14:22:10+00:00 Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes Sollid, Hilde 2012 https://hdl.handle.net/10037/4880 nob nob University of Tromsø Universitetet i Tromsø FRIDAID 1002495 https://hdl.handle.net/10037/4880 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2012 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil analysen belyse hvordan en statsgrense virker inn på menneskenes daglige språkliv og den vil belyse hvordan erfaringene til tradisjonelle språklige minoriteter som samisk, kvensk og finsk blir aktualisert i språkpolitikken knytta til ny migrasjon til Norge. Article in Journal/Newspaper Kirkenes samisk Sør-Varanger Varanger University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sør-Varanger Grensa ENVELOPE(9.166,9.166,62.571,62.571) |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Sollid, Hilde Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes |
title | Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes |
title_full | Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes |
title_fullStr | Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes |
title_full_unstemmed | Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes |
title_short | Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes |
title_sort | språkvalg på grensa: flerspråklig utdanning i kirkenes |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 |
url | https://hdl.handle.net/10037/4880 |