Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes

Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene heng...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sollid, Hilde
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: University of Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4880
_version_ 1829310926009925632
author Sollid, Hilde
author_facet Sollid, Hilde
author_sort Sollid, Hilde
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil analysen belyse hvordan en statsgrense virker inn på menneskenes daglige språkliv og den vil belyse hvordan erfaringene til tradisjonelle språklige minoriteter som samisk, kvensk og finsk blir aktualisert i språkpolitikken knytta til ny migrasjon til Norge.
format Article in Journal/Newspaper
genre Kirkenes
samisk
Sør-Varanger
Varanger
genre_facet Kirkenes
samisk
Sør-Varanger
Varanger
geographic Sør-Varanger
Grensa
geographic_facet Sør-Varanger
Grensa
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4880
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.166,9.166,62.571,62.571)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation FRIDAID 1002495
https://hdl.handle.net/10037/4880
op_rights openAccess
publishDate 2012
publisher University of Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4880 2025-04-13T14:22:10+00:00 Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes Sollid, Hilde 2012 https://hdl.handle.net/10037/4880 nob nob University of Tromsø Universitetet i Tromsø FRIDAID 1002495 https://hdl.handle.net/10037/4880 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2012 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil analysen belyse hvordan en statsgrense virker inn på menneskenes daglige språkliv og den vil belyse hvordan erfaringene til tradisjonelle språklige minoriteter som samisk, kvensk og finsk blir aktualisert i språkpolitikken knytta til ny migrasjon til Norge. Article in Journal/Newspaper Kirkenes samisk Sør-Varanger Varanger University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sør-Varanger Grensa ENVELOPE(9.166,9.166,62.571,62.571)
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
Sollid, Hilde
Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes
title Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes
title_full Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes
title_fullStr Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes
title_full_unstemmed Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes
title_short Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes
title_sort språkvalg på grensa: flerspråklig utdanning i kirkenes
topic VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
url https://hdl.handle.net/10037/4880