Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en k...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/4826 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4826 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4826 2023-05-15T18:34:32+02:00 Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen Bjørnstad, Jon 2012-10-31 https://hdl.handle.net/10037/4826 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4826 URN:NBN:no-uit_munin_4542 openAccess Copyright 2012 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:28Z Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en klasse. Dette relateres til Einar og Sidsel Skaalviks ideer om hva som kjennetegner et godt læringsmiljø innenfor prinsippene om faglig relevans, inkludering og elevenes grad av medbestemmelse. Studien er en ren kvalitativ studie der observasjon og intervjuer er brukt som metoder. Som teoretisk bakgrunnsmateriale for skolemegling er det hentet teorier fra Johan Galtung, Marshall Rosenberg, Nils Christie m.fl. Resultatet av studien viser en usikkerhet mht. faglig relevans og graden av inkludering. Graden av medbestemmelse for elevene synes derimot å være bedre ivaretatt. Master Thesis Tromsø ren University of Tromsø: Munin Open Research Archive Breivang ENVELOPE(18.969,18.969,69.676,69.676) Nils ENVELOPE(48.017,48.017,-68.067,-68.067) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Bjørnstad, Jon Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
description |
Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en klasse. Dette relateres til Einar og Sidsel Skaalviks ideer om hva som kjennetegner et godt læringsmiljø innenfor prinsippene om faglig relevans, inkludering og elevenes grad av medbestemmelse. Studien er en ren kvalitativ studie der observasjon og intervjuer er brukt som metoder. Som teoretisk bakgrunnsmateriale for skolemegling er det hentet teorier fra Johan Galtung, Marshall Rosenberg, Nils Christie m.fl. Resultatet av studien viser en usikkerhet mht. faglig relevans og graden av inkludering. Graden av medbestemmelse for elevene synes derimot å være bedre ivaretatt. |
format |
Master Thesis |
author |
Bjørnstad, Jon |
author_facet |
Bjørnstad, Jon |
author_sort |
Bjørnstad, Jon |
title |
Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen |
title_short |
Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen |
title_full |
Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen |
title_fullStr |
Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen |
title_full_unstemmed |
Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen |
title_sort |
blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2012 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/4826 |
long_lat |
ENVELOPE(18.969,18.969,69.676,69.676) ENVELOPE(48.017,48.017,-68.067,-68.067) ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Breivang Nils Synes Tromsø |
geographic_facet |
Breivang Nils Synes Tromsø |
genre |
Tromsø ren |
genre_facet |
Tromsø ren |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/4826 URN:NBN:no-uit_munin_4542 |
op_rights |
openAccess Copyright 2012 The Author(s) |
_version_ |
1766219330273411072 |