Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen

Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bjørnstad, Jon
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
ren
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4826
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4826
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4826 2023-05-15T18:34:32+02:00 Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen Bjørnstad, Jon 2012-10-31 https://hdl.handle.net/10037/4826 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4826 URN:NBN:no-uit_munin_4542 openAccess Copyright 2012 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:28Z Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en klasse. Dette relateres til Einar og Sidsel Skaalviks ideer om hva som kjennetegner et godt læringsmiljø innenfor prinsippene om faglig relevans, inkludering og elevenes grad av medbestemmelse. Studien er en ren kvalitativ studie der observasjon og intervjuer er brukt som metoder. Som teoretisk bakgrunnsmateriale for skolemegling er det hentet teorier fra Johan Galtung, Marshall Rosenberg, Nils Christie m.fl. Resultatet av studien viser en usikkerhet mht. faglig relevans og graden av inkludering. Graden av medbestemmelse for elevene synes derimot å være bedre ivaretatt. Master Thesis Tromsø ren University of Tromsø: Munin Open Research Archive Breivang ENVELOPE(18.969,18.969,69.676,69.676) Nils ENVELOPE(48.017,48.017,-68.067,-68.067) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
Bjørnstad, Jon
Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
description Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en klasse. Dette relateres til Einar og Sidsel Skaalviks ideer om hva som kjennetegner et godt læringsmiljø innenfor prinsippene om faglig relevans, inkludering og elevenes grad av medbestemmelse. Studien er en ren kvalitativ studie der observasjon og intervjuer er brukt som metoder. Som teoretisk bakgrunnsmateriale for skolemegling er det hentet teorier fra Johan Galtung, Marshall Rosenberg, Nils Christie m.fl. Resultatet av studien viser en usikkerhet mht. faglig relevans og graden av inkludering. Graden av medbestemmelse for elevene synes derimot å være bedre ivaretatt.
format Master Thesis
author Bjørnstad, Jon
author_facet Bjørnstad, Jon
author_sort Bjørnstad, Jon
title Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
title_short Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
title_full Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
title_fullStr Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
title_full_unstemmed Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
title_sort blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2012
url https://hdl.handle.net/10037/4826
long_lat ENVELOPE(18.969,18.969,69.676,69.676)
ENVELOPE(48.017,48.017,-68.067,-68.067)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Breivang
Nils
Synes
Tromsø
geographic_facet Breivang
Nils
Synes
Tromsø
genre Tromsø
ren
genre_facet Tromsø
ren
op_relation https://hdl.handle.net/10037/4826
URN:NBN:no-uit_munin_4542
op_rights openAccess
Copyright 2012 The Author(s)
_version_ 1766219330273411072