Ungdom og snøscooterkjøring i Finnmark, Nord-Troms og på Svalbard : en studie av ungdoms forhold til snøscooterkjøring, risikotaking, ulykker og uhell med foreslåtte forebyggingsstrategier.

Paper 1 and 3 of this thesis are not available in Munin: 1. Mehus, G., Germeten, S., & Henriksen, N.: 'Snøscooterkjøring og `scooterfeelingen`', Tidsskrift for ungdomsforskning (2010), vol. 10(2):39–56. Available at http://www.ungdomsforskning.no/Download/2-2010/Trykk-Mehus.pdf 3. Mehu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mehus, Grete
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Bokmål
Published: University of Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4735
Description
Summary:Paper 1 and 3 of this thesis are not available in Munin: 1. Mehus, G., Germeten, S., & Henriksen, N.: 'Snøscooterkjøring og `scooterfeelingen`', Tidsskrift for ungdomsforskning (2010), vol. 10(2):39–56. Available at http://www.ungdomsforskning.no/Download/2-2010/Trykk-Mehus.pdf 3. Mehus, G., Mehus, A. G., Germeten, S., & Henriksen, N.: 'Young people and Snowmobiling in Northern-Norway and Svalbard: Accidents, Injury Prevention Focuses and Strategies' (manuscript). Målet med prosjektet er å få frem aktørenes fokus for forebygging av ulykker og skader og å belyse hva de anser som helsefremmende med snøscooterkjøring. Gjennom fokusgruppe intervju med 30 jenter og 51 gutter om hvordan de ser på snøscooterkjøring, risiko, ulykker, og hva de gjør for å unngå uhell og ulykker, har vi fått innsikt i hva som bør være fokus i de forebyggende strategier som velges. Gutter tester og søker etter flyt- og mestringsopplevelser gjennom ulike kjørestiler ved bruk av snøscooteren. Jentene i materialet kjører forsiktig og er redd for å skade snøscooteren og seg selv. Ungdom i datamaterialet representerer tre kategorier kjørere; 1) de som tar minimalt med risiko (fleste jenter), 2) de som av og til tar noe risiko (jenter og gutter) og 3) de som alltid tar ekstrem risiko når de kjører (et lite antall gutter). Forebygging for å dempe ulykkesratene og for å fokusere helsefremmingsperspektivet kan utføres med to strategier. En generell befolkningsstrategi der diskusjon av ulykkesforebyggende tiltak, friluftslivskunnskap og gode normer for kjøring drøftes og implementeres blant aktørene, og en strategi innrettet mot ekstrem risikotakere. Innenfor sistnevnte er politikontroll og overvåkning av områder der det foregår nattkjøring, utenfor løype og med promille viktige fokus for å dempe ulykkesratene. The dissertation is based on focus group interviews with 31 young women and 50 young men aged between 16 and 23. Those providing information were from Finnmark, Nord-Troms and Svalbard in Finnmark. They were interviewed about ...