Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen?

Fylkesmannen i Troms utfordret Førskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), fakultet for Humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) ved Universitetet i Tromsø, til å gjøre et prosjekt på tema likestilling i barnehagen våren 2010. Prosjektperioden varte et...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Frenning, Ingrid, Pettersen, Geir Olaf
Format: Report
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4732
_version_ 1829300198192447488
author Frenning, Ingrid
Pettersen, Geir Olaf
author_facet Frenning, Ingrid
Pettersen, Geir Olaf
author_sort Frenning, Ingrid
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Fylkesmannen i Troms utfordret Førskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), fakultet for Humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) ved Universitetet i Tromsø, til å gjøre et prosjekt på tema likestilling i barnehagen våren 2010. Prosjektperioden varte et godt år, og den ble avsluttet med konferansen “Likestillingskonferanse for barnehagesektoren i Troms 17.november 2011 i regi av Fylkesmannen i Troms og Universitetet i Tromsø, der Ingrid Frenning deltok i programkomiteen. Prosjektet har hatt to hovedfokus; 1. Likestilling i barnehagen på det helt konkrete plan 2. Rekruttering av menn i barnehagen Denne rapporten er basert på en vurdering av det totale arbeidet. Aksjonsforskning/- læringsprosjektet sammen med de ansatte i barnehagen, gav innsikt i ansattes refleksjoner rundt likestilling på to nivå. Videre gav det også innblikk i barnehagen som organisasjon, en erfaringsutveksling vi takker for. Spørreundersøkelsen fikk dessverre bare 42 prosent svar, men sidestilles resultatet med landsomfattende undersøkelse med samme svarprosent, kan resultatene gi en viss pekepinn på situasjonen i barnehagene i Tromsø kommune. Hensikten med rapporten er først og fremst å fremvise arbeidet med prosjektet LIKESTILLING I BARNEHAGEN, men det er selvfølgelig et håp om at den kan være til inspirasjon for videre arbeid med likestilling og rekruttering av menn i barnehagen.
format Report
genre Tromsø
Troms
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Troms
Universitetet i Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4732
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation Forskningsprosjektet "Likestilling i barnehagen"
FRIDAID 976540
https://hdl.handle.net/10037/4732
op_rights openAccess
publishDate 2012
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4732 2025-04-13T14:27:33+00:00 Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? Frenning, Ingrid Pettersen, Geir Olaf 2012 https://hdl.handle.net/10037/4732 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø Forskningsprosjektet "Likestilling i barnehagen" FRIDAID 976540 https://hdl.handle.net/10037/4732 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Research report Forskningsrapport 2012 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Fylkesmannen i Troms utfordret Førskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), fakultet for Humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) ved Universitetet i Tromsø, til å gjøre et prosjekt på tema likestilling i barnehagen våren 2010. Prosjektperioden varte et godt år, og den ble avsluttet med konferansen “Likestillingskonferanse for barnehagesektoren i Troms 17.november 2011 i regi av Fylkesmannen i Troms og Universitetet i Tromsø, der Ingrid Frenning deltok i programkomiteen. Prosjektet har hatt to hovedfokus; 1. Likestilling i barnehagen på det helt konkrete plan 2. Rekruttering av menn i barnehagen Denne rapporten er basert på en vurdering av det totale arbeidet. Aksjonsforskning/- læringsprosjektet sammen med de ansatte i barnehagen, gav innsikt i ansattes refleksjoner rundt likestilling på to nivå. Videre gav det også innblikk i barnehagen som organisasjon, en erfaringsutveksling vi takker for. Spørreundersøkelsen fikk dessverre bare 42 prosent svar, men sidestilles resultatet med landsomfattende undersøkelse med samme svarprosent, kan resultatene gi en viss pekepinn på situasjonen i barnehagene i Tromsø kommune. Hensikten med rapporten er først og fremst å fremvise arbeidet med prosjektet LIKESTILLING I BARNEHAGEN, men det er selvfølgelig et håp om at den kan være til inspirasjon for videre arbeid med likestilling og rekruttering av menn i barnehagen. Report Tromsø Troms Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
Frenning, Ingrid
Pettersen, Geir Olaf
Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen?
title Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen?
title_full Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen?
title_fullStr Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen?
title_full_unstemmed Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen?
title_short Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen?
title_sort likestillingsarbeid i barnehagen = menn i barnehagen?
topic VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
url https://hdl.handle.net/10037/4732