Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen?
Fylkesmannen i Troms utfordret Førskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), fakultet for Humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) ved Universitetet i Tromsø, til å gjøre et prosjekt på tema likestilling i barnehagen våren 2010. Prosjektperioden varte et...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/4732 |
_version_ | 1829300198192447488 |
---|---|
author | Frenning, Ingrid Pettersen, Geir Olaf |
author_facet | Frenning, Ingrid Pettersen, Geir Olaf |
author_sort | Frenning, Ingrid |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Fylkesmannen i Troms utfordret Førskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), fakultet for Humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) ved Universitetet i Tromsø, til å gjøre et prosjekt på tema likestilling i barnehagen våren 2010. Prosjektperioden varte et godt år, og den ble avsluttet med konferansen “Likestillingskonferanse for barnehagesektoren i Troms 17.november 2011 i regi av Fylkesmannen i Troms og Universitetet i Tromsø, der Ingrid Frenning deltok i programkomiteen. Prosjektet har hatt to hovedfokus; 1. Likestilling i barnehagen på det helt konkrete plan 2. Rekruttering av menn i barnehagen Denne rapporten er basert på en vurdering av det totale arbeidet. Aksjonsforskning/- læringsprosjektet sammen med de ansatte i barnehagen, gav innsikt i ansattes refleksjoner rundt likestilling på to nivå. Videre gav det også innblikk i barnehagen som organisasjon, en erfaringsutveksling vi takker for. Spørreundersøkelsen fikk dessverre bare 42 prosent svar, men sidestilles resultatet med landsomfattende undersøkelse med samme svarprosent, kan resultatene gi en viss pekepinn på situasjonen i barnehagene i Tromsø kommune. Hensikten med rapporten er først og fremst å fremvise arbeidet med prosjektet LIKESTILLING I BARNEHAGEN, men det er selvfølgelig et håp om at den kan være til inspirasjon for videre arbeid med likestilling og rekruttering av menn i barnehagen. |
format | Report |
genre | Tromsø Troms Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Tromsø Troms Universitetet i Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4732 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | Forskningsprosjektet "Likestilling i barnehagen" FRIDAID 976540 https://hdl.handle.net/10037/4732 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2012 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4732 2025-04-13T14:27:33+00:00 Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? Frenning, Ingrid Pettersen, Geir Olaf 2012 https://hdl.handle.net/10037/4732 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø Forskningsprosjektet "Likestilling i barnehagen" FRIDAID 976540 https://hdl.handle.net/10037/4732 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Research report Forskningsrapport 2012 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Fylkesmannen i Troms utfordret Førskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), fakultet for Humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) ved Universitetet i Tromsø, til å gjøre et prosjekt på tema likestilling i barnehagen våren 2010. Prosjektperioden varte et godt år, og den ble avsluttet med konferansen “Likestillingskonferanse for barnehagesektoren i Troms 17.november 2011 i regi av Fylkesmannen i Troms og Universitetet i Tromsø, der Ingrid Frenning deltok i programkomiteen. Prosjektet har hatt to hovedfokus; 1. Likestilling i barnehagen på det helt konkrete plan 2. Rekruttering av menn i barnehagen Denne rapporten er basert på en vurdering av det totale arbeidet. Aksjonsforskning/- læringsprosjektet sammen med de ansatte i barnehagen, gav innsikt i ansattes refleksjoner rundt likestilling på to nivå. Videre gav det også innblikk i barnehagen som organisasjon, en erfaringsutveksling vi takker for. Spørreundersøkelsen fikk dessverre bare 42 prosent svar, men sidestilles resultatet med landsomfattende undersøkelse med samme svarprosent, kan resultatene gi en viss pekepinn på situasjonen i barnehagene i Tromsø kommune. Hensikten med rapporten er først og fremst å fremvise arbeidet med prosjektet LIKESTILLING I BARNEHAGEN, men det er selvfølgelig et håp om at den kan være til inspirasjon for videre arbeid med likestilling og rekruttering av menn i barnehagen. Report Tromsø Troms Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Frenning, Ingrid Pettersen, Geir Olaf Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? |
title | Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? |
title_full | Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? |
title_fullStr | Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? |
title_full_unstemmed | Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? |
title_short | Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? |
title_sort | likestillingsarbeid i barnehagen = menn i barnehagen? |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 |
url | https://hdl.handle.net/10037/4732 |