IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939
Fly ble første gang benyttet til kartlegning i Øst-Antarktis i 1929. De fleste Antarktis-ekspedisjonene det neste tiåret hadde fly om bord, noe som førte til at nesten hele kystlinjen mellom 100° øst og 20° vest på kort tid ble oppdaget og kartlagt. Etter at fotogrammetrisk metode ble tatt i bruk i...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/468 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/468 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/468 2024-06-02T07:58:46+00:00 IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939 Widerøe, Turi 2006-12-15 22997753 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/468 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/468 URN:NBN:no-uit_munin_309 openAccess Copyright 2006 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083 Master thesis Mastergradsoppgave 2006 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z Fly ble første gang benyttet til kartlegning i Øst-Antarktis i 1929. De fleste Antarktis-ekspedisjonene det neste tiåret hadde fly om bord, noe som førte til at nesten hele kystlinjen mellom 100° øst og 20° vest på kort tid ble oppdaget og kartlagt. Etter at fotogrammetrisk metode ble tatt i bruk i 1936 ble kartene vesentlig forbedret. Oppgaven setter søkelys på den betydningen bruk av fly og luftkartlegning fikk for polarforskningen i området. Ekspedisjonene som omtales i oppgaven arbeidet ved kysten av Øst-Antarktis, hvor det var det rike hvalfelter. Hvalfangsten var viktig både for norsk og internasjonal økonomi på 1930-tallet. Lars Christensens ekspedisjoner med Norvegia og Thorshavn oppdaget og kartla store deler av denne kystlinjen. Det skjedde i konkurranse med mektige motstandere. Den britiske Discovery ekspedisjonen utforsket området øst for Enderby Land, som ble annektert for Australia i 1933. Da en tysk ekspedisjon med katapultskipet Schwabenland var på vei til områdene lenger vest i 1939 foretok norske myndigheter annekteringen av det som ble kaldt Dronning Maud Land. Kartlegningen som var utført av de norske ekspedisjonene spilte en viktig rolle ved denne begivenheten. Oppgaven setter søkelys på teknologiens rolle (fly og fotogrammetri) i denne kartlegningsprosessen. Master Thesis Antarktis* Dronning Maud Land Enderby Land Thorshavn University of Tromsø: Munin Open Research Archive Dronning Maud Land Thorshavn ENVELOPE(71.083,71.083,-68.683,-68.683) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083 |
spellingShingle |
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083 Widerøe, Turi IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939 |
topic_facet |
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083 |
description |
Fly ble første gang benyttet til kartlegning i Øst-Antarktis i 1929. De fleste Antarktis-ekspedisjonene det neste tiåret hadde fly om bord, noe som førte til at nesten hele kystlinjen mellom 100° øst og 20° vest på kort tid ble oppdaget og kartlagt. Etter at fotogrammetrisk metode ble tatt i bruk i 1936 ble kartene vesentlig forbedret. Oppgaven setter søkelys på den betydningen bruk av fly og luftkartlegning fikk for polarforskningen i området. Ekspedisjonene som omtales i oppgaven arbeidet ved kysten av Øst-Antarktis, hvor det var det rike hvalfelter. Hvalfangsten var viktig både for norsk og internasjonal økonomi på 1930-tallet. Lars Christensens ekspedisjoner med Norvegia og Thorshavn oppdaget og kartla store deler av denne kystlinjen. Det skjedde i konkurranse med mektige motstandere. Den britiske Discovery ekspedisjonen utforsket området øst for Enderby Land, som ble annektert for Australia i 1933. Da en tysk ekspedisjon med katapultskipet Schwabenland var på vei til områdene lenger vest i 1939 foretok norske myndigheter annekteringen av det som ble kaldt Dronning Maud Land. Kartlegningen som var utført av de norske ekspedisjonene spilte en viktig rolle ved denne begivenheten. Oppgaven setter søkelys på teknologiens rolle (fly og fotogrammetri) i denne kartlegningsprosessen. |
format |
Master Thesis |
author |
Widerøe, Turi |
author_facet |
Widerøe, Turi |
author_sort |
Widerøe, Turi |
title |
IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939 |
title_short |
IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939 |
title_full |
IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939 |
title_fullStr |
IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939 |
title_full_unstemmed |
IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939 |
title_sort |
is, fly og skip. oppdagelse og kartlegning med fly i øst-antarktis 1929 - 1939 |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2006 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/468 |
long_lat |
ENVELOPE(71.083,71.083,-68.683,-68.683) |
geographic |
Dronning Maud Land Thorshavn |
geographic_facet |
Dronning Maud Land Thorshavn |
genre |
Antarktis* Dronning Maud Land Enderby Land Thorshavn |
genre_facet |
Antarktis* Dronning Maud Land Enderby Land Thorshavn |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/468 URN:NBN:no-uit_munin_309 |
op_rights |
openAccess Copyright 2006 The Author(s) |
_version_ |
1800742278482886656 |