IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939

Fly ble første gang benyttet til kartlegning i Øst-Antarktis i 1929. De fleste Antarktis-ekspedisjonene det neste tiåret hadde fly om bord, noe som førte til at nesten hele kystlinjen mellom 100° øst og 20° vest på kort tid ble oppdaget og kartlagt. Etter at fotogrammetrisk metode ble tatt i bruk i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Widerøe, Turi
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2006
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/468
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/468
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/468 2024-06-02T07:58:46+00:00 IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939 Widerøe, Turi 2006-12-15 22997753 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/468 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/468 URN:NBN:no-uit_munin_309 openAccess Copyright 2006 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083 Master thesis Mastergradsoppgave 2006 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z Fly ble første gang benyttet til kartlegning i Øst-Antarktis i 1929. De fleste Antarktis-ekspedisjonene det neste tiåret hadde fly om bord, noe som førte til at nesten hele kystlinjen mellom 100° øst og 20° vest på kort tid ble oppdaget og kartlagt. Etter at fotogrammetrisk metode ble tatt i bruk i 1936 ble kartene vesentlig forbedret. Oppgaven setter søkelys på den betydningen bruk av fly og luftkartlegning fikk for polarforskningen i området. Ekspedisjonene som omtales i oppgaven arbeidet ved kysten av Øst-Antarktis, hvor det var det rike hvalfelter. Hvalfangsten var viktig både for norsk og internasjonal økonomi på 1930-tallet. Lars Christensens ekspedisjoner med Norvegia og Thorshavn oppdaget og kartla store deler av denne kystlinjen. Det skjedde i konkurranse med mektige motstandere. Den britiske Discovery ekspedisjonen utforsket området øst for Enderby Land, som ble annektert for Australia i 1933. Da en tysk ekspedisjon med katapultskipet Schwabenland var på vei til områdene lenger vest i 1939 foretok norske myndigheter annekteringen av det som ble kaldt Dronning Maud Land. Kartlegningen som var utført av de norske ekspedisjonene spilte en viktig rolle ved denne begivenheten. Oppgaven setter søkelys på teknologiens rolle (fly og fotogrammetri) i denne kartlegningsprosessen. Master Thesis Antarktis* Dronning Maud Land Enderby Land Thorshavn University of Tromsø: Munin Open Research Archive Dronning Maud Land Thorshavn ENVELOPE(71.083,71.083,-68.683,-68.683)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083
Widerøe, Turi
IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083
description Fly ble første gang benyttet til kartlegning i Øst-Antarktis i 1929. De fleste Antarktis-ekspedisjonene det neste tiåret hadde fly om bord, noe som førte til at nesten hele kystlinjen mellom 100° øst og 20° vest på kort tid ble oppdaget og kartlagt. Etter at fotogrammetrisk metode ble tatt i bruk i 1936 ble kartene vesentlig forbedret. Oppgaven setter søkelys på den betydningen bruk av fly og luftkartlegning fikk for polarforskningen i området. Ekspedisjonene som omtales i oppgaven arbeidet ved kysten av Øst-Antarktis, hvor det var det rike hvalfelter. Hvalfangsten var viktig både for norsk og internasjonal økonomi på 1930-tallet. Lars Christensens ekspedisjoner med Norvegia og Thorshavn oppdaget og kartla store deler av denne kystlinjen. Det skjedde i konkurranse med mektige motstandere. Den britiske Discovery ekspedisjonen utforsket området øst for Enderby Land, som ble annektert for Australia i 1933. Da en tysk ekspedisjon med katapultskipet Schwabenland var på vei til områdene lenger vest i 1939 foretok norske myndigheter annekteringen av det som ble kaldt Dronning Maud Land. Kartlegningen som var utført av de norske ekspedisjonene spilte en viktig rolle ved denne begivenheten. Oppgaven setter søkelys på teknologiens rolle (fly og fotogrammetri) i denne kartlegningsprosessen.
format Master Thesis
author Widerøe, Turi
author_facet Widerøe, Turi
author_sort Widerøe, Turi
title IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939
title_short IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939
title_full IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939
title_fullStr IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939
title_full_unstemmed IS, FLY og SKIP. Oppdagelse og kartlegning med fly i Øst-Antarktis 1929 - 1939
title_sort is, fly og skip. oppdagelse og kartlegning med fly i øst-antarktis 1929 - 1939
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2006
url https://hdl.handle.net/10037/468
long_lat ENVELOPE(71.083,71.083,-68.683,-68.683)
geographic Dronning Maud Land
Thorshavn
geographic_facet Dronning Maud Land
Thorshavn
genre Antarktis*
Dronning Maud Land
Enderby Land
Thorshavn
genre_facet Antarktis*
Dronning Maud Land
Enderby Land
Thorshavn
op_relation https://hdl.handle.net/10037/468
URN:NBN:no-uit_munin_309
op_rights openAccess
Copyright 2006 The Author(s)
_version_ 1800742278482886656