Shoppingmotivasjon blant unge voksne
Formål - Hovedformålet med denne oppgaven var å forstå hva som motiverer unge voksne til å shoppe. Oppgaven ser også på ulikheter mellom motivasjon for å shoppe i bysentrum og å shoppe på kjøpesenter, samt hvilke motiv respondentene har for å shoppe på ferie i andre byer og land og om disse skiller...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/4628 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4628 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4628 2023-05-15T18:34:46+02:00 Shoppingmotivasjon blant unge voksne Steffensen, Lena Mari 2012-07-05 https://hdl.handle.net/10037/4628 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4628 URN:NBN:no-uit_munin_4342 openAccess Copyright 2012 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 SVF-3912 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:25Z Formål - Hovedformålet med denne oppgaven var å forstå hva som motiverer unge voksne til å shoppe. Oppgaven ser også på ulikheter mellom motivasjon for å shoppe i bysentrum og å shoppe på kjøpesenter, samt hvilke motiv respondentene har for å shoppe på ferie i andre byer og land og om disse skiller seg ut fra motiv for å shoppe i egen hjemby. Studien vil også se på ulikheter for shoppingmotivasjon blant kvinner og menn i dette segmentet. Metode - For å avdekke de ulike aspektene innen begreper shoppingmotivasjon gjennomførte jeg tre kvalitative intervju i form av fokusgruppesamtaler. Utvalget bestod av 18 studenter ved Universitetet i Tromsø i alderen 22 til 28 år. Intervjuene ble analysert basert på innholdet i diskusjonene og kategorisert i dimensjoner. Funn - Funnene gjort i denne studien indikerer at det eksisterer ni hedonistiske motivasjonsdimensjoner og en utilitaristisk motivasjonsdimensjon for å shoppe. De hedonistiske dimensjonene er shoppingterapi, trender og nyheter, status og gruppetilhørighet, personlig uttrykk, forventninger, sosial shopping, opplevelse, verdishopping og den utilitaristiske dimensjonen er oppnåelse. Studien indikerer at funnene bekrefter flere og avkrefter noen tidligere dimensjoner, og at det derfor er hensiktmessig å gjennomføre videre kvalitative undersøkelser av temaet. Blant annet indikerer funnene at det eksisterer en dimensjon som ikke er beskrevet av tidligere litteratur. Denne er personlig uttrykk, og virker å være et betydelig motiv for å shoppe. Videre finner ikke studien indikasjoner på at konsumenter motiveres av den dimensjonen som i litteraturen er kalt effektivitet, men at dette snarere er attributter som påvirker shoppingprosessen. Nøkkelord: Konsumentatferd, fokusgruppeintervju, shoppingmotivasjon, behov, ønsker, kjønn, shoppinghabitat. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 SVF-3912 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 SVF-3912 Steffensen, Lena Mari Shoppingmotivasjon blant unge voksne |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 SVF-3912 |
description |
Formål - Hovedformålet med denne oppgaven var å forstå hva som motiverer unge voksne til å shoppe. Oppgaven ser også på ulikheter mellom motivasjon for å shoppe i bysentrum og å shoppe på kjøpesenter, samt hvilke motiv respondentene har for å shoppe på ferie i andre byer og land og om disse skiller seg ut fra motiv for å shoppe i egen hjemby. Studien vil også se på ulikheter for shoppingmotivasjon blant kvinner og menn i dette segmentet. Metode - For å avdekke de ulike aspektene innen begreper shoppingmotivasjon gjennomførte jeg tre kvalitative intervju i form av fokusgruppesamtaler. Utvalget bestod av 18 studenter ved Universitetet i Tromsø i alderen 22 til 28 år. Intervjuene ble analysert basert på innholdet i diskusjonene og kategorisert i dimensjoner. Funn - Funnene gjort i denne studien indikerer at det eksisterer ni hedonistiske motivasjonsdimensjoner og en utilitaristisk motivasjonsdimensjon for å shoppe. De hedonistiske dimensjonene er shoppingterapi, trender og nyheter, status og gruppetilhørighet, personlig uttrykk, forventninger, sosial shopping, opplevelse, verdishopping og den utilitaristiske dimensjonen er oppnåelse. Studien indikerer at funnene bekrefter flere og avkrefter noen tidligere dimensjoner, og at det derfor er hensiktmessig å gjennomføre videre kvalitative undersøkelser av temaet. Blant annet indikerer funnene at det eksisterer en dimensjon som ikke er beskrevet av tidligere litteratur. Denne er personlig uttrykk, og virker å være et betydelig motiv for å shoppe. Videre finner ikke studien indikasjoner på at konsumenter motiveres av den dimensjonen som i litteraturen er kalt effektivitet, men at dette snarere er attributter som påvirker shoppingprosessen. Nøkkelord: Konsumentatferd, fokusgruppeintervju, shoppingmotivasjon, behov, ønsker, kjønn, shoppinghabitat. |
format |
Master Thesis |
author |
Steffensen, Lena Mari |
author_facet |
Steffensen, Lena Mari |
author_sort |
Steffensen, Lena Mari |
title |
Shoppingmotivasjon blant unge voksne |
title_short |
Shoppingmotivasjon blant unge voksne |
title_full |
Shoppingmotivasjon blant unge voksne |
title_fullStr |
Shoppingmotivasjon blant unge voksne |
title_full_unstemmed |
Shoppingmotivasjon blant unge voksne |
title_sort |
shoppingmotivasjon blant unge voksne |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2012 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/4628 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/4628 URN:NBN:no-uit_munin_4342 |
op_rights |
openAccess Copyright 2012 The Author(s) |
_version_ |
1766219681038860288 |