"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning

Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tollefsen, Maria Medby
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4621
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4621
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4621 2023-05-15T18:34:39+02:00 "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning Tollefsen, Maria Medby 2012-05-15 https://hdl.handle.net/10037/4621 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4621 URN:NBN:no-uit_munin_4336 openAccess Copyright 2012 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110 VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 Hørelære Musikkdidaktikk Gehørtrening Musikkutdanning MUS-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:25Z Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker hørelærepedagoger har omkring faget. Studien tar for seg aspekter ved hørerlæreundervisningen som mål, innhold, arbeidsmetoder, elevforutsetninger, vurderingsformer og rammefaktorer. Ulike spørsmål i forhold til disse didaktiske områdene undersøkes og beskrives. Studien har en kvalitativ tilnærming, og baserer seg på sammenligning av de studieplanene som finnes for faget, halvstrukturerte intervjuer av et representativt utvalg hørelærepedagoger, samt observasjon av de samme lærernes undervisning. De studiestedene som inngår i undersøkelsen er: Norges Musikkhøgskole, Univeritetet i Bergen, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder, og Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet(NTNU). En hørelærepedagog fra hver av disse institusjonene deltar som informant i studien. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110
VDP::Humanities: 000::Musicology: 110
Hørelære
Musikkdidaktikk
Gehørtrening
Musikkutdanning
MUS-3902
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110
VDP::Humanities: 000::Musicology: 110
Hørelære
Musikkdidaktikk
Gehørtrening
Musikkutdanning
MUS-3902
Tollefsen, Maria Medby
"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110
VDP::Humanities: 000::Musicology: 110
Hørelære
Musikkdidaktikk
Gehørtrening
Musikkutdanning
MUS-3902
description Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker hørelærepedagoger har omkring faget. Studien tar for seg aspekter ved hørerlæreundervisningen som mål, innhold, arbeidsmetoder, elevforutsetninger, vurderingsformer og rammefaktorer. Ulike spørsmål i forhold til disse didaktiske områdene undersøkes og beskrives. Studien har en kvalitativ tilnærming, og baserer seg på sammenligning av de studieplanene som finnes for faget, halvstrukturerte intervjuer av et representativt utvalg hørelærepedagoger, samt observasjon av de samme lærernes undervisning. De studiestedene som inngår i undersøkelsen er: Norges Musikkhøgskole, Univeritetet i Bergen, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder, og Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet(NTNU). En hørelærepedagog fra hver av disse institusjonene deltar som informant i studien.
format Master Thesis
author Tollefsen, Maria Medby
author_facet Tollefsen, Maria Medby
author_sort Tollefsen, Maria Medby
title "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
title_short "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
title_full "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
title_fullStr "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
title_full_unstemmed "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
title_sort "jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2012
url https://hdl.handle.net/10037/4621
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Bergen
Faget
Finnes
Tromsø
geographic_facet Bergen
Faget
Finnes
Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/4621
URN:NBN:no-uit_munin_4336
op_rights openAccess
Copyright 2012 The Author(s)
_version_ 1766219495115849728