"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/4621 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4621 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4621 2023-05-15T18:34:39+02:00 "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning Tollefsen, Maria Medby 2012-05-15 https://hdl.handle.net/10037/4621 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4621 URN:NBN:no-uit_munin_4336 openAccess Copyright 2012 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110 VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 Hørelære Musikkdidaktikk Gehørtrening Musikkutdanning MUS-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:25Z Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker hørelærepedagoger har omkring faget. Studien tar for seg aspekter ved hørerlæreundervisningen som mål, innhold, arbeidsmetoder, elevforutsetninger, vurderingsformer og rammefaktorer. Ulike spørsmål i forhold til disse didaktiske områdene undersøkes og beskrives. Studien har en kvalitativ tilnærming, og baserer seg på sammenligning av de studieplanene som finnes for faget, halvstrukturerte intervjuer av et representativt utvalg hørelærepedagoger, samt observasjon av de samme lærernes undervisning. De studiestedene som inngår i undersøkelsen er: Norges Musikkhøgskole, Univeritetet i Bergen, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder, og Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet(NTNU). En hørelærepedagog fra hver av disse institusjonene deltar som informant i studien. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110 VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 Hørelære Musikkdidaktikk Gehørtrening Musikkutdanning MUS-3902 |
spellingShingle |
VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110 VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 Hørelære Musikkdidaktikk Gehørtrening Musikkutdanning MUS-3902 Tollefsen, Maria Medby "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning |
topic_facet |
VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110 VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 Hørelære Musikkdidaktikk Gehørtrening Musikkutdanning MUS-3902 |
description |
Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker hørelærepedagoger har omkring faget. Studien tar for seg aspekter ved hørerlæreundervisningen som mål, innhold, arbeidsmetoder, elevforutsetninger, vurderingsformer og rammefaktorer. Ulike spørsmål i forhold til disse didaktiske områdene undersøkes og beskrives. Studien har en kvalitativ tilnærming, og baserer seg på sammenligning av de studieplanene som finnes for faget, halvstrukturerte intervjuer av et representativt utvalg hørelærepedagoger, samt observasjon av de samme lærernes undervisning. De studiestedene som inngår i undersøkelsen er: Norges Musikkhøgskole, Univeritetet i Bergen, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder, og Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet(NTNU). En hørelærepedagog fra hver av disse institusjonene deltar som informant i studien. |
format |
Master Thesis |
author |
Tollefsen, Maria Medby |
author_facet |
Tollefsen, Maria Medby |
author_sort |
Tollefsen, Maria Medby |
title |
"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning |
title_short |
"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning |
title_full |
"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning |
title_fullStr |
"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning |
title_full_unstemmed |
"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning |
title_sort |
"jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2012 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/4621 |
long_lat |
ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
geographic |
Bergen Faget Finnes Tromsø |
geographic_facet |
Bergen Faget Finnes Tromsø |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/4621 URN:NBN:no-uit_munin_4336 |
op_rights |
openAccess Copyright 2012 The Author(s) |
_version_ |
1766219495115849728 |