Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?

Denne studien er et klinisk samarbeidsprosjekt mellom Psykologisk klinikk IPS ved UiT, og Studentrådgivninga i Tromsø. Utvalget besto av 23 studenter henvist fra Studentrådgivinga til nevropsykologisk undersøkelse grunnet studierelaterte vansker. To problemstillinger ble belyst. Kognitiv fungering b...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Berg, Camilla, Vetlesen, Hilde
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4361
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4361
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4361 2023-05-15T18:34:34+02:00 Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? Berg, Camilla Vetlesen, Hilde 2012-05-02 https://hdl.handle.net/10037/4361 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4361 URN:NBN:no-uit_munin_4078 openAccess Copyright 2012 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 PSY-2901 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:22Z Denne studien er et klinisk samarbeidsprosjekt mellom Psykologisk klinikk IPS ved UiT, og Studentrådgivninga i Tromsø. Utvalget besto av 23 studenter henvist fra Studentrådgivinga til nevropsykologisk undersøkelse grunnet studierelaterte vansker. To problemstillinger ble belyst. Kognitiv fungering ble kartlagt med et omfattende nevropsykologisk testbatteri. I etterkant av undersøkelsen ble det utført en brukerundersøkelse der brukerne evaluerte sin tilfredshet og oppfattelse av nytteverdi av tilbudet. Sammenlignet med fullskala IQ, hadde studentene signifikant lavere arbeidsminne og prosesseringshastighet. Som gruppe skåret de normalt på tester av intellektuell fungering, hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner, og motoriske funksjoner. Det var imidlertid stor variasjon i studentenes kognitive fungering. Brukerundersøkelsen viste at studentene generelt var tilfredse i etterkant av undersøkelsen, og at de opplevde den som nyttig. Brukerne rapporterte hovedsakelig om endringer i selvoppfatning og studiesituasjon. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262
PSY-2901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262
PSY-2901
Berg, Camilla
Vetlesen, Hilde
Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262
VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262
PSY-2901
description Denne studien er et klinisk samarbeidsprosjekt mellom Psykologisk klinikk IPS ved UiT, og Studentrådgivninga i Tromsø. Utvalget besto av 23 studenter henvist fra Studentrådgivinga til nevropsykologisk undersøkelse grunnet studierelaterte vansker. To problemstillinger ble belyst. Kognitiv fungering ble kartlagt med et omfattende nevropsykologisk testbatteri. I etterkant av undersøkelsen ble det utført en brukerundersøkelse der brukerne evaluerte sin tilfredshet og oppfattelse av nytteverdi av tilbudet. Sammenlignet med fullskala IQ, hadde studentene signifikant lavere arbeidsminne og prosesseringshastighet. Som gruppe skåret de normalt på tester av intellektuell fungering, hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner, og motoriske funksjoner. Det var imidlertid stor variasjon i studentenes kognitive fungering. Brukerundersøkelsen viste at studentene generelt var tilfredse i etterkant av undersøkelsen, og at de opplevde den som nyttig. Brukerne rapporterte hovedsakelig om endringer i selvoppfatning og studiesituasjon.
format Master Thesis
author Berg, Camilla
Vetlesen, Hilde
author_facet Berg, Camilla
Vetlesen, Hilde
author_sort Berg, Camilla
title Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
title_short Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
title_full Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
title_fullStr Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
title_full_unstemmed Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
title_sort studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2012
url https://hdl.handle.net/10037/4361
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/4361
URN:NBN:no-uit_munin_4078
op_rights openAccess
Copyright 2012 The Author(s)
_version_ 1766219359453184000