Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
Denne studien er et klinisk samarbeidsprosjekt mellom Psykologisk klinikk IPS ved UiT, og Studentrådgivninga i Tromsø. Utvalget besto av 23 studenter henvist fra Studentrådgivinga til nevropsykologisk undersøkelse grunnet studierelaterte vansker. To problemstillinger ble belyst. Kognitiv fungering b...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/4361 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4361 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4361 2023-05-15T18:34:34+02:00 Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? Berg, Camilla Vetlesen, Hilde 2012-05-02 https://hdl.handle.net/10037/4361 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4361 URN:NBN:no-uit_munin_4078 openAccess Copyright 2012 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 PSY-2901 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:22Z Denne studien er et klinisk samarbeidsprosjekt mellom Psykologisk klinikk IPS ved UiT, og Studentrådgivninga i Tromsø. Utvalget besto av 23 studenter henvist fra Studentrådgivinga til nevropsykologisk undersøkelse grunnet studierelaterte vansker. To problemstillinger ble belyst. Kognitiv fungering ble kartlagt med et omfattende nevropsykologisk testbatteri. I etterkant av undersøkelsen ble det utført en brukerundersøkelse der brukerne evaluerte sin tilfredshet og oppfattelse av nytteverdi av tilbudet. Sammenlignet med fullskala IQ, hadde studentene signifikant lavere arbeidsminne og prosesseringshastighet. Som gruppe skåret de normalt på tester av intellektuell fungering, hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner, og motoriske funksjoner. Det var imidlertid stor variasjon i studentenes kognitive fungering. Brukerundersøkelsen viste at studentene generelt var tilfredse i etterkant av undersøkelsen, og at de opplevde den som nyttig. Brukerne rapporterte hovedsakelig om endringer i selvoppfatning og studiesituasjon. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 PSY-2901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 PSY-2901 Berg, Camilla Vetlesen, Hilde Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 PSY-2901 |
description |
Denne studien er et klinisk samarbeidsprosjekt mellom Psykologisk klinikk IPS ved UiT, og Studentrådgivninga i Tromsø. Utvalget besto av 23 studenter henvist fra Studentrådgivinga til nevropsykologisk undersøkelse grunnet studierelaterte vansker. To problemstillinger ble belyst. Kognitiv fungering ble kartlagt med et omfattende nevropsykologisk testbatteri. I etterkant av undersøkelsen ble det utført en brukerundersøkelse der brukerne evaluerte sin tilfredshet og oppfattelse av nytteverdi av tilbudet. Sammenlignet med fullskala IQ, hadde studentene signifikant lavere arbeidsminne og prosesseringshastighet. Som gruppe skåret de normalt på tester av intellektuell fungering, hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner, og motoriske funksjoner. Det var imidlertid stor variasjon i studentenes kognitive fungering. Brukerundersøkelsen viste at studentene generelt var tilfredse i etterkant av undersøkelsen, og at de opplevde den som nyttig. Brukerne rapporterte hovedsakelig om endringer i selvoppfatning og studiesituasjon. |
format |
Master Thesis |
author |
Berg, Camilla Vetlesen, Hilde |
author_facet |
Berg, Camilla Vetlesen, Hilde |
author_sort |
Berg, Camilla |
title |
Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? |
title_short |
Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? |
title_full |
Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? |
title_fullStr |
Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? |
title_full_unstemmed |
Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? |
title_sort |
studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2012 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/4361 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/4361 URN:NBN:no-uit_munin_4078 |
op_rights |
openAccess Copyright 2012 The Author(s) |
_version_ |
1766219359453184000 |