Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?
Formålet med denne undersøkelsen var å se på tre viktige emnefelt i medisinstudiet i Norge. Tyngdepunkt i undervisningen, veiledning/tilbakemelding og selvopplevde ferdigheter ved siste studieår. Dette er spesielt interessant i Tromsø hvor det nå foregår en revisjon av studieplan. Det ble sendt ut m...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/3728 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3728 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3728 2023-05-15T18:34:11+02:00 Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei? Pedersen, Seija Maria 2011-09-15 https://hdl.handle.net/10037/3728 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3728 URN:NBN:no-uit_munin_3441 openAccess Copyright 2011 The Author(s) VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 5.-årsoppgave Master thesis Mastergradsoppgave 2011 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:09Z Formålet med denne undersøkelsen var å se på tre viktige emnefelt i medisinstudiet i Norge. Tyngdepunkt i undervisningen, veiledning/tilbakemelding og selvopplevde ferdigheter ved siste studieår. Dette er spesielt interessant i Tromsø hvor det nå foregår en revisjon av studieplan. Det ble sendt ut mail med invitasjon og link til spørreundersøkelse til studenter ved Universitet i Tromsø, NTNU og Universitetet i Bergen. Undersøkelsen genererte 90 svar totalt. Flesteparten av studentene mente hovedtyngden i undervisning på sykehus var å se pasienter, mens hovedtyngden i allmennpraksis var å samtale med pasienter. Over 70 % av studentene sier de har fått for lite tilbakemelding under studiet. Av disse var det flere av studentene som svarte sjelden eller aldri. Det er forskjeller mellom fakultetene her, der Tromsø kommer bedre ut enn de andre. Dette ser ikke ut til å ha endret seg vesentlig siden en tilsvarende undersøkelse ble gjort i 2006. Hele 30 % mener de i ganske liten grad har oppnådd de forventede praktiske ferdighetene i løpet av studiet. Svarene viser samme tendens som ble funnet i 2006, noe som gir grunnlag til å tro at svarene sannsynligvis avspeiler en generell tendens. Dette tyder på at det fortsatt er behov for revisjon og forbedringer av medisinstudiet i Norge. Det ser ut til at den pågående studierevisjonen i Tromsø tar de nåværende problemene på alvor og er på riktig vei. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 5.-årsoppgave |
spellingShingle |
VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 5.-årsoppgave Pedersen, Seija Maria Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei? |
topic_facet |
VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 5.-årsoppgave |
description |
Formålet med denne undersøkelsen var å se på tre viktige emnefelt i medisinstudiet i Norge. Tyngdepunkt i undervisningen, veiledning/tilbakemelding og selvopplevde ferdigheter ved siste studieår. Dette er spesielt interessant i Tromsø hvor det nå foregår en revisjon av studieplan. Det ble sendt ut mail med invitasjon og link til spørreundersøkelse til studenter ved Universitet i Tromsø, NTNU og Universitetet i Bergen. Undersøkelsen genererte 90 svar totalt. Flesteparten av studentene mente hovedtyngden i undervisning på sykehus var å se pasienter, mens hovedtyngden i allmennpraksis var å samtale med pasienter. Over 70 % av studentene sier de har fått for lite tilbakemelding under studiet. Av disse var det flere av studentene som svarte sjelden eller aldri. Det er forskjeller mellom fakultetene her, der Tromsø kommer bedre ut enn de andre. Dette ser ikke ut til å ha endret seg vesentlig siden en tilsvarende undersøkelse ble gjort i 2006. Hele 30 % mener de i ganske liten grad har oppnådd de forventede praktiske ferdighetene i løpet av studiet. Svarene viser samme tendens som ble funnet i 2006, noe som gir grunnlag til å tro at svarene sannsynligvis avspeiler en generell tendens. Dette tyder på at det fortsatt er behov for revisjon og forbedringer av medisinstudiet i Norge. Det ser ut til at den pågående studierevisjonen i Tromsø tar de nåværende problemene på alvor og er på riktig vei. |
format |
Master Thesis |
author |
Pedersen, Seija Maria |
author_facet |
Pedersen, Seija Maria |
author_sort |
Pedersen, Seija Maria |
title |
Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei? |
title_short |
Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei? |
title_full |
Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei? |
title_fullStr |
Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei? |
title_full_unstemmed |
Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei? |
title_sort |
undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i tromsø på rett vei? |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2011 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/3728 |
geographic |
Bergen Tromsø |
geographic_facet |
Bergen Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/3728 URN:NBN:no-uit_munin_3441 |
op_rights |
openAccess Copyright 2011 The Author(s) |
_version_ |
1766218843053621248 |