Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?

Formålet med denne undersøkelsen var å se på tre viktige emnefelt i medisinstudiet i Norge. Tyngdepunkt i undervisningen, veiledning/tilbakemelding og selvopplevde ferdigheter ved siste studieår. Dette er spesielt interessant i Tromsø hvor det nå foregår en revisjon av studieplan. Det ble sendt ut m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pedersen, Seija Maria
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2011
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3728
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3728
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3728 2023-05-15T18:34:11+02:00 Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei? Pedersen, Seija Maria 2011-09-15 https://hdl.handle.net/10037/3728 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3728 URN:NBN:no-uit_munin_3441 openAccess Copyright 2011 The Author(s) VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 5.-årsoppgave Master thesis Mastergradsoppgave 2011 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:09Z Formålet med denne undersøkelsen var å se på tre viktige emnefelt i medisinstudiet i Norge. Tyngdepunkt i undervisningen, veiledning/tilbakemelding og selvopplevde ferdigheter ved siste studieår. Dette er spesielt interessant i Tromsø hvor det nå foregår en revisjon av studieplan. Det ble sendt ut mail med invitasjon og link til spørreundersøkelse til studenter ved Universitet i Tromsø, NTNU og Universitetet i Bergen. Undersøkelsen genererte 90 svar totalt. Flesteparten av studentene mente hovedtyngden i undervisning på sykehus var å se pasienter, mens hovedtyngden i allmennpraksis var å samtale med pasienter. Over 70 % av studentene sier de har fått for lite tilbakemelding under studiet. Av disse var det flere av studentene som svarte sjelden eller aldri. Det er forskjeller mellom fakultetene her, der Tromsø kommer bedre ut enn de andre. Dette ser ikke ut til å ha endret seg vesentlig siden en tilsvarende undersøkelse ble gjort i 2006. Hele 30 % mener de i ganske liten grad har oppnådd de forventede praktiske ferdighetene i løpet av studiet. Svarene viser samme tendens som ble funnet i 2006, noe som gir grunnlag til å tro at svarene sannsynligvis avspeiler en generell tendens. Dette tyder på at det fortsatt er behov for revisjon og forbedringer av medisinstudiet i Norge. Det ser ut til at den pågående studierevisjonen i Tromsø tar de nåværende problemene på alvor og er på riktig vei. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799
5.-årsoppgave
spellingShingle VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799
5.-årsoppgave
Pedersen, Seija Maria
Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?
topic_facet VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799
5.-årsoppgave
description Formålet med denne undersøkelsen var å se på tre viktige emnefelt i medisinstudiet i Norge. Tyngdepunkt i undervisningen, veiledning/tilbakemelding og selvopplevde ferdigheter ved siste studieår. Dette er spesielt interessant i Tromsø hvor det nå foregår en revisjon av studieplan. Det ble sendt ut mail med invitasjon og link til spørreundersøkelse til studenter ved Universitet i Tromsø, NTNU og Universitetet i Bergen. Undersøkelsen genererte 90 svar totalt. Flesteparten av studentene mente hovedtyngden i undervisning på sykehus var å se pasienter, mens hovedtyngden i allmennpraksis var å samtale med pasienter. Over 70 % av studentene sier de har fått for lite tilbakemelding under studiet. Av disse var det flere av studentene som svarte sjelden eller aldri. Det er forskjeller mellom fakultetene her, der Tromsø kommer bedre ut enn de andre. Dette ser ikke ut til å ha endret seg vesentlig siden en tilsvarende undersøkelse ble gjort i 2006. Hele 30 % mener de i ganske liten grad har oppnådd de forventede praktiske ferdighetene i løpet av studiet. Svarene viser samme tendens som ble funnet i 2006, noe som gir grunnlag til å tro at svarene sannsynligvis avspeiler en generell tendens. Dette tyder på at det fortsatt er behov for revisjon og forbedringer av medisinstudiet i Norge. Det ser ut til at den pågående studierevisjonen i Tromsø tar de nåværende problemene på alvor og er på riktig vei.
format Master Thesis
author Pedersen, Seija Maria
author_facet Pedersen, Seija Maria
author_sort Pedersen, Seija Maria
title Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?
title_short Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?
title_full Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?
title_fullStr Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?
title_full_unstemmed Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?
title_sort undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i tromsø på rett vei?
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2011
url https://hdl.handle.net/10037/3728
geographic Bergen
Tromsø
geographic_facet Bergen
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/3728
URN:NBN:no-uit_munin_3441
op_rights openAccess
Copyright 2011 The Author(s)
_version_ 1766218843053621248