Undervisning, veiledning og selvopplevde ferdigheter i medisinstudiet : er studierevisjonen i Tromsø på rett vei?

Formålet med denne undersøkelsen var å se på tre viktige emnefelt i medisinstudiet i Norge. Tyngdepunkt i undervisningen, veiledning/tilbakemelding og selvopplevde ferdigheter ved siste studieår. Dette er spesielt interessant i Tromsø hvor det nå foregår en revisjon av studieplan. Det ble sendt ut m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pedersen, Seija Maria
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2011
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3728
Description
Summary:Formålet med denne undersøkelsen var å se på tre viktige emnefelt i medisinstudiet i Norge. Tyngdepunkt i undervisningen, veiledning/tilbakemelding og selvopplevde ferdigheter ved siste studieår. Dette er spesielt interessant i Tromsø hvor det nå foregår en revisjon av studieplan. Det ble sendt ut mail med invitasjon og link til spørreundersøkelse til studenter ved Universitet i Tromsø, NTNU og Universitetet i Bergen. Undersøkelsen genererte 90 svar totalt. Flesteparten av studentene mente hovedtyngden i undervisning på sykehus var å se pasienter, mens hovedtyngden i allmennpraksis var å samtale med pasienter. Over 70 % av studentene sier de har fått for lite tilbakemelding under studiet. Av disse var det flere av studentene som svarte sjelden eller aldri. Det er forskjeller mellom fakultetene her, der Tromsø kommer bedre ut enn de andre. Dette ser ikke ut til å ha endret seg vesentlig siden en tilsvarende undersøkelse ble gjort i 2006. Hele 30 % mener de i ganske liten grad har oppnådd de forventede praktiske ferdighetene i løpet av studiet. Svarene viser samme tendens som ble funnet i 2006, noe som gir grunnlag til å tro at svarene sannsynligvis avspeiler en generell tendens. Dette tyder på at det fortsatt er behov for revisjon og forbedringer av medisinstudiet i Norge. Det ser ut til at den pågående studierevisjonen i Tromsø tar de nåværende problemene på alvor og er på riktig vei.