Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber

I nyere tid har det skjedd en kommersialisering av fotball og klubber er i dag å anse som merkevarer. Dette medfører nye aspekter for klubbene og de må i større grad fokusere på merkevarebygging, samt trender i sine omgivelser (Breitbarth & Harris, 2008). En konsekvens av dette er blant annet at...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Stenseth, Sverre Sander, Mack, Johann
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/36309
_version_ 1829300385594998784
author Stenseth, Sverre Sander
Mack, Johann
author_facet Stenseth, Sverre Sander
Mack, Johann
author_sort Stenseth, Sverre Sander
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I nyere tid har det skjedd en kommersialisering av fotball og klubber er i dag å anse som merkevarer. Dette medfører nye aspekter for klubbene og de må i større grad fokusere på merkevarebygging, samt trender i sine omgivelser (Breitbarth & Harris, 2008). En konsekvens av dette er blant annet at flere klubber viser større samfunnsansvar enn før. Et godt eksempel på dette er Eliteserielaget Tromsø IL, som i 2021 gjennomførte en kampanje som frontet menneskerettigheter i forbindelse med Qatar-VM (Christiansen, 2021). Kampanjen klubben lanserte kan defineres som såkalt merkeaktivisme, som omhandler at bedrifter knytter seg til sosiopolitiske saker (Mirzaei et al., 2022). Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan merkeaktivisme påvirker forbrukeratferd, basert på hvor autentisk en kampanje oppfattes. Spesielt med et fokus på hva som driver autentisitet. Merkeaktivisme er et relativt nytt fenomen med en rekke ubesvarte spørsmål, særlig tilknyttet effekten og drivere av autentisitet. Fra før er det lite litteratur som knytter dette til fotball. Supporter lojalitet er i denne sammenhengen avgjørende, noe som også kan påvirke effektene av merkeaktivisme. Oppgaven søker dermed å fylle deler av dette gapet i en ny kontekst og gi en forståelse av hvordan merkevarer kan benytte dette for å skape fordelaktige utfall. I denne oppgaven er det benyttet kvantitativ metode og gjennom et digitalt spørreskjema ble det samlet inn nødvendig data. Totalt besto utvalget vårt av 210 respondenter, hvorav 61 kvinner, 121 menn og én annet besvarte undersøkelsen. For å analysere innsamlet data ble programmet SPSS og tilleggsfunksjonen PROCESS by Hayes benyttet. Resultatene fra oppgaven viser at autentisitet drives av et komplekst samspill mellom en rekke ulike dimensjoner samt verdikongruens. Videre har oppfattet autentisitet en betydelig positiv effekt på holdning, men denne varierer betydelig basert på graden av supporter lojalitet. Våre funn viser også at holdning har en signifikant positiv effekt på intensjonen til å dra på ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Hayes
Tromsø
Utfall
geographic_facet Hayes
Tromsø
Utfall
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36309
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-64.167,-64.167,-66.833,-66.833)
ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/36309
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2024
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36309 2025-04-13T14:27:39+00:00 Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber Stenseth, Sverre Sander Mack, Johann 2024-06-06 https://hdl.handle.net/10037/36309 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/36309 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Merkeaktivisme autentisitet supporter lojalitet holdninger intensjon verdikongruens fotballklubber BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I nyere tid har det skjedd en kommersialisering av fotball og klubber er i dag å anse som merkevarer. Dette medfører nye aspekter for klubbene og de må i større grad fokusere på merkevarebygging, samt trender i sine omgivelser (Breitbarth & Harris, 2008). En konsekvens av dette er blant annet at flere klubber viser større samfunnsansvar enn før. Et godt eksempel på dette er Eliteserielaget Tromsø IL, som i 2021 gjennomførte en kampanje som frontet menneskerettigheter i forbindelse med Qatar-VM (Christiansen, 2021). Kampanjen klubben lanserte kan defineres som såkalt merkeaktivisme, som omhandler at bedrifter knytter seg til sosiopolitiske saker (Mirzaei et al., 2022). Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan merkeaktivisme påvirker forbrukeratferd, basert på hvor autentisk en kampanje oppfattes. Spesielt med et fokus på hva som driver autentisitet. Merkeaktivisme er et relativt nytt fenomen med en rekke ubesvarte spørsmål, særlig tilknyttet effekten og drivere av autentisitet. Fra før er det lite litteratur som knytter dette til fotball. Supporter lojalitet er i denne sammenhengen avgjørende, noe som også kan påvirke effektene av merkeaktivisme. Oppgaven søker dermed å fylle deler av dette gapet i en ny kontekst og gi en forståelse av hvordan merkevarer kan benytte dette for å skape fordelaktige utfall. I denne oppgaven er det benyttet kvantitativ metode og gjennom et digitalt spørreskjema ble det samlet inn nødvendig data. Totalt besto utvalget vårt av 210 respondenter, hvorav 61 kvinner, 121 menn og én annet besvarte undersøkelsen. For å analysere innsamlet data ble programmet SPSS og tilleggsfunksjonen PROCESS by Hayes benyttet. Resultatene fra oppgaven viser at autentisitet drives av et komplekst samspill mellom en rekke ulike dimensjoner samt verdikongruens. Videre har oppfattet autentisitet en betydelig positiv effekt på holdning, men denne varierer betydelig basert på graden av supporter lojalitet. Våre funn viser også at holdning har en signifikant positiv effekt på intensjonen til å dra på ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Hayes ENVELOPE(-64.167,-64.167,-66.833,-66.833) Tromsø Utfall ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279)
spellingShingle Merkeaktivisme
autentisitet
supporter lojalitet
holdninger
intensjon
verdikongruens
fotballklubber
BED-3902
Stenseth, Sverre Sander
Mack, Johann
Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber
title Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber
title_full Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber
title_fullStr Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber
title_full_unstemmed Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber
title_short Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber
title_sort fotball og politikk: forenelig eller ikke drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber
topic Merkeaktivisme
autentisitet
supporter lojalitet
holdninger
intensjon
verdikongruens
fotballklubber
BED-3902
topic_facet Merkeaktivisme
autentisitet
supporter lojalitet
holdninger
intensjon
verdikongruens
fotballklubber
BED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/36309