Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.

Formålet med denne studien var å undersøke luksusopplevelsen til smarttelefoner og nettbrett, med utgangspunkt i underliggende luksusmotiver. Den fastsatte problemstillingen var todelt. For det første skulle jeg identifisere graden av luksus på smarttelefoner av to ulike merker og hvilke motiver som...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Akimov, Sergej Aleksandrovitsch
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2011
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3595
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3595
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3595 2023-05-15T18:34:44+02:00 Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett. Akimov, Sergej Aleksandrovitsch 2011-06 https://hdl.handle.net/10037/3595 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3595 URN:NBN:no-uit_munin_3311 openAccess Copyright 2011 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 VDP::Social science: 200::Economics: 210 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 SVF-3912 Master thesis Mastergradsoppgave 2011 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:08Z Formålet med denne studien var å undersøke luksusopplevelsen til smarttelefoner og nettbrett, med utgangspunkt i underliggende luksusmotiver. Den fastsatte problemstillingen var todelt. For det første skulle jeg identifisere graden av luksus på smarttelefoner av to ulike merker og hvilke motiver som var de mest fremtredende for disse produktene. Den andre delen av problemstillingen fokuserte på hvorvidt det eksisterer forskjeller i opplevd luksus på ett merke, på tvers av to produktkategorier, smarttelefoner og nettbrett. De undersøkte produktene var Apple iPhone, HTC Desire og Apple iPad. Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven har jeg hentet fra to veletablerte luksusteorier, ”Brand Luxury Index” (Vigneron og Johnson, 2004) og ”Luxury Value Model” (Wiedmann et al., 2007). På basis av denne forskningen har jeg foretatt operasjonalisering av ni luksusmotiver/begreper (pris, brukervennlighet, kvalitet, unikhet, selvidentifisering, hedonisme, materialisme, fremtredenhet og prestisje) som skulle brukes i spørreundersøkelsen. Spørreundersøkelsen i sin tur ble gjennomført blant studenter på Handelshøgskolen i Tromsø, ved hjelp av Questback. For å analysere de innsamlede resultatene har jeg benyttet faktoranalyse, reliabilitetsanalyse og descriptive statistics i SPSS. Det ble gjennomført både konformativ og eksplorativ analyse. Den konformative analysen var nødvendig for å etterprøve etablerte teorier, mens den eksplorative analysen skulle gi en identifikasjon på om alle underliggende luksusmotiver var til stedet og hadde forklaringskraft ovenfor smarttelefoner og nettbrett. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
SVF-3912
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
SVF-3912
Akimov, Sergej Aleksandrovitsch
Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
SVF-3912
description Formålet med denne studien var å undersøke luksusopplevelsen til smarttelefoner og nettbrett, med utgangspunkt i underliggende luksusmotiver. Den fastsatte problemstillingen var todelt. For det første skulle jeg identifisere graden av luksus på smarttelefoner av to ulike merker og hvilke motiver som var de mest fremtredende for disse produktene. Den andre delen av problemstillingen fokuserte på hvorvidt det eksisterer forskjeller i opplevd luksus på ett merke, på tvers av to produktkategorier, smarttelefoner og nettbrett. De undersøkte produktene var Apple iPhone, HTC Desire og Apple iPad. Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven har jeg hentet fra to veletablerte luksusteorier, ”Brand Luxury Index” (Vigneron og Johnson, 2004) og ”Luxury Value Model” (Wiedmann et al., 2007). På basis av denne forskningen har jeg foretatt operasjonalisering av ni luksusmotiver/begreper (pris, brukervennlighet, kvalitet, unikhet, selvidentifisering, hedonisme, materialisme, fremtredenhet og prestisje) som skulle brukes i spørreundersøkelsen. Spørreundersøkelsen i sin tur ble gjennomført blant studenter på Handelshøgskolen i Tromsø, ved hjelp av Questback. For å analysere de innsamlede resultatene har jeg benyttet faktoranalyse, reliabilitetsanalyse og descriptive statistics i SPSS. Det ble gjennomført både konformativ og eksplorativ analyse. Den konformative analysen var nødvendig for å etterprøve etablerte teorier, mens den eksplorative analysen skulle gi en identifikasjon på om alle underliggende luksusmotiver var til stedet og hadde forklaringskraft ovenfor smarttelefoner og nettbrett.
format Master Thesis
author Akimov, Sergej Aleksandrovitsch
author_facet Akimov, Sergej Aleksandrovitsch
author_sort Akimov, Sergej Aleksandrovitsch
title Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.
title_short Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.
title_full Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.
title_fullStr Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.
title_full_unstemmed Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.
title_sort opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2011
url https://hdl.handle.net/10037/3595
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/3595
URN:NBN:no-uit_munin_3311
op_rights openAccess
Copyright 2011 The Author(s)
_version_ 1766219632574726144