Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning

Avhandlingen er en kvalitativ kasusstudie av de første forsøkene på å innføre mappevurdering som arbeids- og eksamensform i det praktisk-pedagogiske studiet ved Universitetet i Tromsø. Studien er en kvalitativ kasusstudie. Materialet består av intervju, spørreundersøkelser, observasjon, studentenes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Allern, Marit Kristin
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2005
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/349
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/349
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/349 2024-06-02T08:15:21+00:00 Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning Allern, Marit Kristin 2005-06-28 1953982 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/349 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø 82-91636-12-5 https://hdl.handle.net/10037/349 URN:NBN:no-uit_munin_196 openAccess Copyright 2005 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 mappevurdering praktisk-pedagogisk utdanning Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2005 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z Avhandlingen er en kvalitativ kasusstudie av de første forsøkene på å innføre mappevurdering som arbeids- og eksamensform i det praktisk-pedagogiske studiet ved Universitetet i Tromsø. Studien er en kvalitativ kasusstudie. Materialet består av intervju, spørreundersøkelser, observasjon, studentenes refleksjonslogger og forord til eksamensmappene. Materialet er samlet inn i en autentisk kontekst fra februar 2000 til juni 2002. Problemstillingen ”Hvilke konsekvenser får mappevurdering for undervisningsformer og læringsaktiviteter?” og en teoretisk grunnforståelse av mappevurdering basert på sosiokulturelle læringsteorier er utgangspunkt for studien. Studien gir et bidrag til analytisk generalisering – gjennom utdyping av teori og ved å stille nye forskningsspørsmål. Analysen gjelder mediert handling i praktisk pedagogisk utdanning med fokus på aktørene og de redskaper de benytter eller unnlater å benytte. Avhandlingen undersøker forholdet til språk som medierende redskap hos aktørene, studentene og lærerne, og den blir utviklet i en interaksjon mellom materiale, aktører og forsker. Å innføre mappevurdering på den måten det er forsøkt her, er en krevende prosess som stiller nye og store krav til aktørene. Mappevurderingens ressurser finnes særlig i relasjonen student - student. Utfordringene ligger i å utløse denne ressursen. Det krever stor grad av samarbeid mellom studenter, mellom studenter og lærer(e) og mellom lærere, en kollektiv gjennomføring som også understøtter den enkeltes utvikling. Egenvurdering og medstudentvurdering lar seg ikke innføre gjennom vedtak, men krever målbevisst arbeid over lang tid. Det vil være en krevende prosess siden dette innebærer å rokke ved innarbeidete roller for studenter og lærere. Lærerens utfordring er å tilby hjelp og støtte i den nærmeste utviklingssonen og å bidra med nødvendig stillasbygging. Anvender vi en utvidet stillasmetafor, betyr det å utvikle en dialogisk interaksjon. Dette byr på store utfordringer fordi det samtidig er sentralt at studentene skal overta en del ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
mappevurdering
praktisk-pedagogisk utdanning
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
mappevurdering
praktisk-pedagogisk utdanning
Allern, Marit Kristin
Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
mappevurdering
praktisk-pedagogisk utdanning
description Avhandlingen er en kvalitativ kasusstudie av de første forsøkene på å innføre mappevurdering som arbeids- og eksamensform i det praktisk-pedagogiske studiet ved Universitetet i Tromsø. Studien er en kvalitativ kasusstudie. Materialet består av intervju, spørreundersøkelser, observasjon, studentenes refleksjonslogger og forord til eksamensmappene. Materialet er samlet inn i en autentisk kontekst fra februar 2000 til juni 2002. Problemstillingen ”Hvilke konsekvenser får mappevurdering for undervisningsformer og læringsaktiviteter?” og en teoretisk grunnforståelse av mappevurdering basert på sosiokulturelle læringsteorier er utgangspunkt for studien. Studien gir et bidrag til analytisk generalisering – gjennom utdyping av teori og ved å stille nye forskningsspørsmål. Analysen gjelder mediert handling i praktisk pedagogisk utdanning med fokus på aktørene og de redskaper de benytter eller unnlater å benytte. Avhandlingen undersøker forholdet til språk som medierende redskap hos aktørene, studentene og lærerne, og den blir utviklet i en interaksjon mellom materiale, aktører og forsker. Å innføre mappevurdering på den måten det er forsøkt her, er en krevende prosess som stiller nye og store krav til aktørene. Mappevurderingens ressurser finnes særlig i relasjonen student - student. Utfordringene ligger i å utløse denne ressursen. Det krever stor grad av samarbeid mellom studenter, mellom studenter og lærer(e) og mellom lærere, en kollektiv gjennomføring som også understøtter den enkeltes utvikling. Egenvurdering og medstudentvurdering lar seg ikke innføre gjennom vedtak, men krever målbevisst arbeid over lang tid. Det vil være en krevende prosess siden dette innebærer å rokke ved innarbeidete roller for studenter og lærere. Lærerens utfordring er å tilby hjelp og støtte i den nærmeste utviklingssonen og å bidra med nødvendig stillasbygging. Anvender vi en utvidet stillasmetafor, betyr det å utvikle en dialogisk interaksjon. Dette byr på store utfordringer fordi det samtidig er sentralt at studentene skal overta en del ...
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
author Allern, Marit Kristin
author_facet Allern, Marit Kristin
author_sort Allern, Marit Kristin
title Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning
title_short Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning
title_full Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning
title_fullStr Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning
title_full_unstemmed Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning
title_sort individuell eller kollektiv læringsprosess? mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2005
url https://hdl.handle.net/10037/349
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Tromsø
Finnes
geographic_facet Tromsø
Finnes
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation 82-91636-12-5
https://hdl.handle.net/10037/349
URN:NBN:no-uit_munin_196
op_rights openAccess
Copyright 2005 The Author(s)
_version_ 1800739490433597440