Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning
Avhandlingen er en kvalitativ kasusstudie av de første forsøkene på å innføre mappevurdering som arbeids- og eksamensform i det praktisk-pedagogiske studiet ved Universitetet i Tromsø. Studien er en kvalitativ kasusstudie. Materialet består av intervju, spørreundersøkelser, observasjon, studentenes...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/349 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/349 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/349 2024-06-02T08:15:21+00:00 Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning Allern, Marit Kristin 2005-06-28 1953982 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/349 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø 82-91636-12-5 https://hdl.handle.net/10037/349 URN:NBN:no-uit_munin_196 openAccess Copyright 2005 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 mappevurdering praktisk-pedagogisk utdanning Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2005 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z Avhandlingen er en kvalitativ kasusstudie av de første forsøkene på å innføre mappevurdering som arbeids- og eksamensform i det praktisk-pedagogiske studiet ved Universitetet i Tromsø. Studien er en kvalitativ kasusstudie. Materialet består av intervju, spørreundersøkelser, observasjon, studentenes refleksjonslogger og forord til eksamensmappene. Materialet er samlet inn i en autentisk kontekst fra februar 2000 til juni 2002. Problemstillingen ”Hvilke konsekvenser får mappevurdering for undervisningsformer og læringsaktiviteter?” og en teoretisk grunnforståelse av mappevurdering basert på sosiokulturelle læringsteorier er utgangspunkt for studien. Studien gir et bidrag til analytisk generalisering – gjennom utdyping av teori og ved å stille nye forskningsspørsmål. Analysen gjelder mediert handling i praktisk pedagogisk utdanning med fokus på aktørene og de redskaper de benytter eller unnlater å benytte. Avhandlingen undersøker forholdet til språk som medierende redskap hos aktørene, studentene og lærerne, og den blir utviklet i en interaksjon mellom materiale, aktører og forsker. Å innføre mappevurdering på den måten det er forsøkt her, er en krevende prosess som stiller nye og store krav til aktørene. Mappevurderingens ressurser finnes særlig i relasjonen student - student. Utfordringene ligger i å utløse denne ressursen. Det krever stor grad av samarbeid mellom studenter, mellom studenter og lærer(e) og mellom lærere, en kollektiv gjennomføring som også understøtter den enkeltes utvikling. Egenvurdering og medstudentvurdering lar seg ikke innføre gjennom vedtak, men krever målbevisst arbeid over lang tid. Det vil være en krevende prosess siden dette innebærer å rokke ved innarbeidete roller for studenter og lærere. Lærerens utfordring er å tilby hjelp og støtte i den nærmeste utviklingssonen og å bidra med nødvendig stillasbygging. Anvender vi en utvidet stillasmetafor, betyr det å utvikle en dialogisk interaksjon. Dette byr på store utfordringer fordi det samtidig er sentralt at studentene skal overta en del ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 mappevurdering praktisk-pedagogisk utdanning |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 mappevurdering praktisk-pedagogisk utdanning Allern, Marit Kristin Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 mappevurdering praktisk-pedagogisk utdanning |
description |
Avhandlingen er en kvalitativ kasusstudie av de første forsøkene på å innføre mappevurdering som arbeids- og eksamensform i det praktisk-pedagogiske studiet ved Universitetet i Tromsø. Studien er en kvalitativ kasusstudie. Materialet består av intervju, spørreundersøkelser, observasjon, studentenes refleksjonslogger og forord til eksamensmappene. Materialet er samlet inn i en autentisk kontekst fra februar 2000 til juni 2002. Problemstillingen ”Hvilke konsekvenser får mappevurdering for undervisningsformer og læringsaktiviteter?” og en teoretisk grunnforståelse av mappevurdering basert på sosiokulturelle læringsteorier er utgangspunkt for studien. Studien gir et bidrag til analytisk generalisering – gjennom utdyping av teori og ved å stille nye forskningsspørsmål. Analysen gjelder mediert handling i praktisk pedagogisk utdanning med fokus på aktørene og de redskaper de benytter eller unnlater å benytte. Avhandlingen undersøker forholdet til språk som medierende redskap hos aktørene, studentene og lærerne, og den blir utviklet i en interaksjon mellom materiale, aktører og forsker. Å innføre mappevurdering på den måten det er forsøkt her, er en krevende prosess som stiller nye og store krav til aktørene. Mappevurderingens ressurser finnes særlig i relasjonen student - student. Utfordringene ligger i å utløse denne ressursen. Det krever stor grad av samarbeid mellom studenter, mellom studenter og lærer(e) og mellom lærere, en kollektiv gjennomføring som også understøtter den enkeltes utvikling. Egenvurdering og medstudentvurdering lar seg ikke innføre gjennom vedtak, men krever målbevisst arbeid over lang tid. Det vil være en krevende prosess siden dette innebærer å rokke ved innarbeidete roller for studenter og lærere. Lærerens utfordring er å tilby hjelp og støtte i den nærmeste utviklingssonen og å bidra med nødvendig stillasbygging. Anvender vi en utvidet stillasmetafor, betyr det å utvikle en dialogisk interaksjon. Dette byr på store utfordringer fordi det samtidig er sentralt at studentene skal overta en del ... |
format |
Doctoral or Postdoctoral Thesis |
author |
Allern, Marit Kristin |
author_facet |
Allern, Marit Kristin |
author_sort |
Allern, Marit Kristin |
title |
Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning |
title_short |
Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning |
title_full |
Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning |
title_fullStr |
Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning |
title_full_unstemmed |
Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning |
title_sort |
individuell eller kollektiv læringsprosess? mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2005 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/349 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
geographic |
Tromsø Finnes |
geographic_facet |
Tromsø Finnes |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
82-91636-12-5 https://hdl.handle.net/10037/349 URN:NBN:no-uit_munin_196 |
op_rights |
openAccess Copyright 2005 The Author(s) |
_version_ |
1800739490433597440 |