"Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole?
Selv om den andre verdenskrig sluttet for over 66 år siden, er interessen rundt emnet ennå stor. I den senere tid har det oppstått en debatt i nordnorsk media. Debatten går ut på at det er store hull i norsk krigshistorie, og at krigsinnsatsen og krigsårene i Nord-Norge er glemt, nedvurdert og forti...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/3485 |
_version_ | 1829311718518423552 |
---|---|
author | Sæten, Trond |
author_facet | Sæten, Trond |
author_sort | Sæten, Trond |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Selv om den andre verdenskrig sluttet for over 66 år siden, er interessen rundt emnet ennå stor. I den senere tid har det oppstått en debatt i nordnorsk media. Debatten går ut på at det er store hull i norsk krigshistorie, og at krigsinnsatsen og krigsårene i Nord-Norge er glemt, nedvurdert og fortiet i skolelitteraturen, norgeshistorien og det norske samfunnet. Er det noe sannhet i disse anklagene? Med utgangspunkt i denne debatten vil denne masteroppgaven ta for seg hvordan andre verdenskrig i Nord-Norge framstilles i historiebøker for gymnas og videregående skole fra 1946 til i dag. Er Nord-Norge under andre verdenskrig virkelig glemt, nedvurdert og fortiet i skolelitteraturen? |
format | Master Thesis |
genre | Nord-Norge |
genre_facet | Nord-Norge |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3485 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/3485 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2011 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2011 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3485 2025-04-13T14:23:04+00:00 "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? Sæten, Trond 2011-05-23 https://hdl.handle.net/10037/3485 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3485 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2011 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Humaniora: 000::Historie: 070 VDP::Humanities: 000::History: 070 HIS-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2011 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Selv om den andre verdenskrig sluttet for over 66 år siden, er interessen rundt emnet ennå stor. I den senere tid har det oppstått en debatt i nordnorsk media. Debatten går ut på at det er store hull i norsk krigshistorie, og at krigsinnsatsen og krigsårene i Nord-Norge er glemt, nedvurdert og fortiet i skolelitteraturen, norgeshistorien og det norske samfunnet. Er det noe sannhet i disse anklagene? Med utgangspunkt i denne debatten vil denne masteroppgaven ta for seg hvordan andre verdenskrig i Nord-Norge framstilles i historiebøker for gymnas og videregående skole fra 1946 til i dag. Er Nord-Norge under andre verdenskrig virkelig glemt, nedvurdert og fortiet i skolelitteraturen? Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070 VDP::Humanities: 000::History: 070 HIS-3905 Sæten, Trond "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? |
title | "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? |
title_full | "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? |
title_fullStr | "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? |
title_full_unstemmed | "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? |
title_short | "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? |
title_sort | "det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i nord-norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? |
topic | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070 VDP::Humanities: 000::History: 070 HIS-3905 |
topic_facet | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070 VDP::Humanities: 000::History: 070 HIS-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/3485 |