«Skraper den når den trekker seg tilbake også?»

Isbre er et godt utgangspunkt for undervisning om bærekraft. Det er lite forskning på elevers oppfatning av isbre (Corrochano & Gómez-Gonçalves, 2019). Det fins likevel noe, Felzmann (2017) forsket på elevers oppfatning av isbre og istiden, og Francek (2013) skriver i sin studie blant annet om m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sørensen, Nora Straumbotn
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34629
_version_ 1829310630703661056
author Sørensen, Nora Straumbotn
author_facet Sørensen, Nora Straumbotn
author_sort Sørensen, Nora Straumbotn
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Isbre er et godt utgangspunkt for undervisning om bærekraft. Det er lite forskning på elevers oppfatning av isbre (Corrochano & Gómez-Gonçalves, 2019). Det fins likevel noe, Felzmann (2017) forsket på elevers oppfatning av isbre og istiden, og Francek (2013) skriver i sin studie blant annet om misoppfatninger om isbre. Det meste av litteraturen handler om klasseromsundervisning. Denne studien omhandler utprøving av et undervisningsopplegg om isbre, der en del av opplegget gikk ut på å utforske en faktisk bre. Mål var å fremme ungdomsskoleelevers forståelse av hvordan isbreer dannes og beveger seg. Studien er i tilknytning til ERASMUS prosjektet GlacierXperience. Vi tok med en friluftslivklasse, bestående av 9 elever fra 9. og 10. trinn, til en isbre i sitt nærområde. Vi hadde fokus på hvordan breen hadde formet landskapet og utforsket breen. Andre del av opplegget ble gjennomført med naturfagsklassen til elevene på 9. trinn, dette var en klasse på 23 elever. Denne delen ble gjennomført på klasserommet der elevene lagde en isbremodell av slim med mål om å forstå hvordan en isbre beveger seg. Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i en før- og ettertest, gruppeintervju fra ekskursjonsdagen og lydopptak av feltsamtaler og elevsamtaler fra begge delene av opplegget. Det er bare de elevene som var med til Steindalsbreen som svarte på førtesten. Etter turen til Steindalsbreen fant jeg at elevene hadde noen misoppfatninger om bre, at isbreer kommer fra istiden, de dannes av vann som fryser eller refryser, og de tolker begrepet «breen trekker seg tilbake» bokstavelig. Gjennom undervingsopplegget så jeg en utvikling i elevenes forståelse av hvordan en bre dannes og beveger seg. Elevene ga uttrykk for at de likte å være på tur, å ta bilder med varmekamera og lage isbremodell. De andre forsøkene ga elevene uttrykk for at de ikke forsto og ikke engasjerte.
format Master Thesis
genre Isbrem*
genre_facet Isbrem*
geographic Breen
Steindalsbreen
Turen
geographic_facet Breen
Steindalsbreen
Turen
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34629
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(13.338,13.338,66.778,66.778)
ENVELOPE(19.879,19.879,69.394,69.394)
ENVELOPE(9.456,9.456,62.854,62.854)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/34629
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2024
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34629 2025-04-13T14:21:47+00:00 «Skraper den når den trekker seg tilbake også?» Sørensen, Nora Straumbotn 2024-05-31 https://hdl.handle.net/10037/34629 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34629 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 uteskole undervisning om isbre misoppfatninger om isbre LER-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Isbre er et godt utgangspunkt for undervisning om bærekraft. Det er lite forskning på elevers oppfatning av isbre (Corrochano & Gómez-Gonçalves, 2019). Det fins likevel noe, Felzmann (2017) forsket på elevers oppfatning av isbre og istiden, og Francek (2013) skriver i sin studie blant annet om misoppfatninger om isbre. Det meste av litteraturen handler om klasseromsundervisning. Denne studien omhandler utprøving av et undervisningsopplegg om isbre, der en del av opplegget gikk ut på å utforske en faktisk bre. Mål var å fremme ungdomsskoleelevers forståelse av hvordan isbreer dannes og beveger seg. Studien er i tilknytning til ERASMUS prosjektet GlacierXperience. Vi tok med en friluftslivklasse, bestående av 9 elever fra 9. og 10. trinn, til en isbre i sitt nærområde. Vi hadde fokus på hvordan breen hadde formet landskapet og utforsket breen. Andre del av opplegget ble gjennomført med naturfagsklassen til elevene på 9. trinn, dette var en klasse på 23 elever. Denne delen ble gjennomført på klasserommet der elevene lagde en isbremodell av slim med mål om å forstå hvordan en isbre beveger seg. Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i en før- og ettertest, gruppeintervju fra ekskursjonsdagen og lydopptak av feltsamtaler og elevsamtaler fra begge delene av opplegget. Det er bare de elevene som var med til Steindalsbreen som svarte på førtesten. Etter turen til Steindalsbreen fant jeg at elevene hadde noen misoppfatninger om bre, at isbreer kommer fra istiden, de dannes av vann som fryser eller refryser, og de tolker begrepet «breen trekker seg tilbake» bokstavelig. Gjennom undervingsopplegget så jeg en utvikling i elevenes forståelse av hvordan en bre dannes og beveger seg. Elevene ga uttrykk for at de likte å være på tur, å ta bilder med varmekamera og lage isbremodell. De andre forsøkene ga elevene uttrykk for at de ikke forsto og ikke engasjerte. Master Thesis Isbrem* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Breen ENVELOPE(13.338,13.338,66.778,66.778) Steindalsbreen ENVELOPE(19.879,19.879,69.394,69.394) Turen ENVELOPE(9.456,9.456,62.854,62.854)
spellingShingle uteskole
undervisning om isbre
misoppfatninger om isbre
LER-3905
Sørensen, Nora Straumbotn
«Skraper den når den trekker seg tilbake også?»
title «Skraper den når den trekker seg tilbake også?»
title_full «Skraper den når den trekker seg tilbake også?»
title_fullStr «Skraper den når den trekker seg tilbake også?»
title_full_unstemmed «Skraper den når den trekker seg tilbake også?»
title_short «Skraper den når den trekker seg tilbake også?»
title_sort «skraper den når den trekker seg tilbake også?»
topic uteskole
undervisning om isbre
misoppfatninger om isbre
LER-3905
topic_facet uteskole
undervisning om isbre
misoppfatninger om isbre
LER-3905
url https://hdl.handle.net/10037/34629