«Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka»
Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfo...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/34615 |
_version_ | 1829308209299456000 |
---|---|
author | Teigen, Kine Mari Somby |
author_facet | Teigen, Kine Mari Somby |
author_sort | Teigen, Kine Mari Somby |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er fundamentert i samenes rett til å utvikle samisk språk og kultur (Grunnloven, 1814, § 108). Litteratur om begynneropplæringen omtaler samisk innhold i liten grad, og innenfor norskfaget er det lite synlig i kompetansemålene for småtrinnet (Kunnskapsdepartementet, 2020, s. 5-7). Likevel vektlegges samiske temaer som en viktig del av Norges kultur og historie, i overordnet del i Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s. 3-9). Sannhets- og forsoningskommisjonen (2023, s. 652) har konkludert med at befolkningen mangler kunnskap om samiske temaer. De foreslår en satsing på kunnskapsformidling (2023, s. 652). Ettersom samisk innhold er viktig i skolen, kan en undres hvordan dette oppfattes i praksis. Derfor tar denne masteroppgaven utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hva er fem enkeltlæreres opplevelser og erfaringer med integrering av samisk innhold i norsk begynneropplæring?" For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative samtaleintervju med fem lærere på 1.-4. trinn, i Troms og Finnmark. Dette ga meg anledning til å undersøke læreres egne tanker, refleksjoner og erfaringer. Forskningen har resultert i fire funn. Det første funnet er viktigheten av samisk innhold for hele skoleløpet, også i begynneropplæringen, selv om dette kan være utfordrende å tolke ut fra norskfaglig læreplan for småtrinnet. Det andre funnet er at litteratur og nettressurser er gode, men noe begrenset. Likevel er det utfordrende å finne gode ressurser, dersom en ikke har kjennskap til det fra tidligere. Det tredje funnet er at lærerens kunnskaper om samiske temaer er en viktig forutsetning for god undervisning. Det siste funnet sier at også skolen, ... |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark samisk Finnmark Troms |
genre_facet | Finnmark samisk Finnmark Troms |
geographic | Eureka Finnes Troms og Finnmark |
geographic_facet | Eureka Finnes Troms og Finnmark |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34615 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(-85.940,-85.940,79.990,79.990) ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/34615 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2024 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34615 2025-04-13T14:18:43+00:00 «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» Teigen, Kine Mari Somby 2024-05-15 https://hdl.handle.net/10037/34615 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34615 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 begynneropplæring samisk i skolen samiske tema urfolk kunnskapsløftet 2020 LER-3908 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er fundamentert i samenes rett til å utvikle samisk språk og kultur (Grunnloven, 1814, § 108). Litteratur om begynneropplæringen omtaler samisk innhold i liten grad, og innenfor norskfaget er det lite synlig i kompetansemålene for småtrinnet (Kunnskapsdepartementet, 2020, s. 5-7). Likevel vektlegges samiske temaer som en viktig del av Norges kultur og historie, i overordnet del i Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s. 3-9). Sannhets- og forsoningskommisjonen (2023, s. 652) har konkludert med at befolkningen mangler kunnskap om samiske temaer. De foreslår en satsing på kunnskapsformidling (2023, s. 652). Ettersom samisk innhold er viktig i skolen, kan en undres hvordan dette oppfattes i praksis. Derfor tar denne masteroppgaven utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hva er fem enkeltlæreres opplevelser og erfaringer med integrering av samisk innhold i norsk begynneropplæring?" For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative samtaleintervju med fem lærere på 1.-4. trinn, i Troms og Finnmark. Dette ga meg anledning til å undersøke læreres egne tanker, refleksjoner og erfaringer. Forskningen har resultert i fire funn. Det første funnet er viktigheten av samisk innhold for hele skoleløpet, også i begynneropplæringen, selv om dette kan være utfordrende å tolke ut fra norskfaglig læreplan for småtrinnet. Det andre funnet er at litteratur og nettressurser er gode, men noe begrenset. Likevel er det utfordrende å finne gode ressurser, dersom en ikke har kjennskap til det fra tidligere. Det tredje funnet er at lærerens kunnskaper om samiske temaer er en viktig forutsetning for god undervisning. Det siste funnet sier at også skolen, ... Master Thesis Finnmark samisk Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Eureka ENVELOPE(-85.940,-85.940,79.990,79.990) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724) |
spellingShingle | begynneropplæring samisk i skolen samiske tema urfolk kunnskapsløftet 2020 LER-3908 Teigen, Kine Mari Somby «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» |
title | «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» |
title_full | «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» |
title_fullStr | «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» |
title_full_unstemmed | «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» |
title_short | «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» |
title_sort | «her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta eureka, eureka» |
topic | begynneropplæring samisk i skolen samiske tema urfolk kunnskapsløftet 2020 LER-3908 |
topic_facet | begynneropplæring samisk i skolen samiske tema urfolk kunnskapsløftet 2020 LER-3908 |
url | https://hdl.handle.net/10037/34615 |