«Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka»

Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Teigen, Kine Mari Somby
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34615
Description
Summary:Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er fundamentert i samenes rett til å utvikle samisk språk og kultur (Grunnloven, 1814, § 108). Litteratur om begynneropplæringen omtaler samisk innhold i liten grad, og innenfor norskfaget er det lite synlig i kompetansemålene for småtrinnet (Kunnskapsdepartementet, 2020, s. 5-7). Likevel vektlegges samiske temaer som en viktig del av Norges kultur og historie, i overordnet del i Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s. 3-9). Sannhets- og forsoningskommisjonen (2023, s. 652) har konkludert med at befolkningen mangler kunnskap om samiske temaer. De foreslår en satsing på kunnskapsformidling (2023, s. 652). Ettersom samisk innhold er viktig i skolen, kan en undres hvordan dette oppfattes i praksis. Derfor tar denne masteroppgaven utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hva er fem enkeltlæreres opplevelser og erfaringer med integrering av samisk innhold i norsk begynneropplæring?" For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative samtaleintervju med fem lærere på 1.-4. trinn, i Troms og Finnmark. Dette ga meg anledning til å undersøke læreres egne tanker, refleksjoner og erfaringer. Forskningen har resultert i fire funn. Det første funnet er viktigheten av samisk innhold for hele skoleløpet, også i begynneropplæringen, selv om dette kan være utfordrende å tolke ut fra norskfaglig læreplan for småtrinnet. Det andre funnet er at litteratur og nettressurser er gode, men noe begrenset. Likevel er det utfordrende å finne gode ressurser, dersom en ikke har kjennskap til det fra tidligere. Det tredje funnet er at lærerens kunnskaper om samiske temaer er en viktig forutsetning for god undervisning. Det siste funnet sier at også skolen, ...