Demokratisk deltakelse i samfunnsfag

Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Meløy, Sverre Andreas
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34594
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34594
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34594 2024-09-30T14:39:00+00:00 Demokratisk deltakelse i samfunnsfag Meløy, Sverre Andreas 2024-05-14 https://hdl.handle.net/10037/34594 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34594 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Demokrati Demokratisk deltakelse LER-3904 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2024-09-11T00:09:06Z Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomsskolen det å motivere elevene til demokratisk deltakelse? For å besvare problemstillingen benytter jeg meg av en kvalitativ metode som baserer seg på læreplananalyse og semistrukturerte intervju med et utvalg informanter. Utvalget informanter består av fem samfunnsfagslærere på ungdomsskolen, der to underviser på samme skole i Nordland fylke. De tre resterende informantene underviser på ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. I masteroppgaven presenteres og beskrives også teoretiske perspektiver på demokrati og demokratisk deltakelse. Intervjuene tar for seg lærernes begrepsforståelse av demokrati og demokratisk deltakelse, lærernes tanker og erfaringer rundt LK20 og lærernes egen undervisningspraksis i henhold til det å motivere elevene til demokratisk deltakelse. Formålet med denne studien er ikke å generalisere funn, men heller å gi et innblikk i hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser samfunnsfagslærere på ungdomsskolen kan ha rundt det å motivere til demokratisk deltakelse. Igjennom intervjuene kommer det fram både likheter og ulikheter knyttet til lærernes vektlegginger. Først og fremst er alle informantene i studien tydelig på at samfunnsfaget innehar en sentral oppgave med å forberede elever til å delta demokratisk, og alle er opptatt av at elevene skal få praktisk erfaring med å delta demokratisk på skolen. Informantene er samtidig opptatt av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema. Blant annet fordi rammefaktorene som er rundt samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen ikke er tilstrekkelig for å gi elever praktiske erfaringer med demokratisk deltakelse. Videre er informantene opptatt av å bruke dagsaktuelle saker og nyheter for å skape et demokratisk engasjement hos elevene. ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordland Fylke ENVELOPE(14.763,14.763,66.914,66.914)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Demokrati
Demokratisk deltakelse
LER-3904
spellingShingle Demokrati
Demokratisk deltakelse
LER-3904
Meløy, Sverre Andreas
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
topic_facet Demokrati
Demokratisk deltakelse
LER-3904
description Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomsskolen det å motivere elevene til demokratisk deltakelse? For å besvare problemstillingen benytter jeg meg av en kvalitativ metode som baserer seg på læreplananalyse og semistrukturerte intervju med et utvalg informanter. Utvalget informanter består av fem samfunnsfagslærere på ungdomsskolen, der to underviser på samme skole i Nordland fylke. De tre resterende informantene underviser på ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. I masteroppgaven presenteres og beskrives også teoretiske perspektiver på demokrati og demokratisk deltakelse. Intervjuene tar for seg lærernes begrepsforståelse av demokrati og demokratisk deltakelse, lærernes tanker og erfaringer rundt LK20 og lærernes egen undervisningspraksis i henhold til det å motivere elevene til demokratisk deltakelse. Formålet med denne studien er ikke å generalisere funn, men heller å gi et innblikk i hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser samfunnsfagslærere på ungdomsskolen kan ha rundt det å motivere til demokratisk deltakelse. Igjennom intervjuene kommer det fram både likheter og ulikheter knyttet til lærernes vektlegginger. Først og fremst er alle informantene i studien tydelig på at samfunnsfaget innehar en sentral oppgave med å forberede elever til å delta demokratisk, og alle er opptatt av at elevene skal få praktisk erfaring med å delta demokratisk på skolen. Informantene er samtidig opptatt av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema. Blant annet fordi rammefaktorene som er rundt samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen ikke er tilstrekkelig for å gi elever praktiske erfaringer med demokratisk deltakelse. Videre er informantene opptatt av å bruke dagsaktuelle saker og nyheter for å skape et demokratisk engasjement hos elevene. ...
format Master Thesis
author Meløy, Sverre Andreas
author_facet Meløy, Sverre Andreas
author_sort Meløy, Sverre Andreas
title Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
title_short Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
title_full Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
title_fullStr Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
title_full_unstemmed Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
title_sort demokratisk deltakelse i samfunnsfag
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2024
url https://hdl.handle.net/10037/34594
long_lat ENVELOPE(14.763,14.763,66.914,66.914)
geographic Nordland Fylke
geographic_facet Nordland Fylke
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation https://hdl.handle.net/10037/34594
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
_version_ 1811641557619572736