Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfun...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/34594 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34594 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34594 2024-09-30T14:39:00+00:00 Demokratisk deltakelse i samfunnsfag Meløy, Sverre Andreas 2024-05-14 https://hdl.handle.net/10037/34594 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34594 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Demokrati Demokratisk deltakelse LER-3904 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2024-09-11T00:09:06Z Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomsskolen det å motivere elevene til demokratisk deltakelse? For å besvare problemstillingen benytter jeg meg av en kvalitativ metode som baserer seg på læreplananalyse og semistrukturerte intervju med et utvalg informanter. Utvalget informanter består av fem samfunnsfagslærere på ungdomsskolen, der to underviser på samme skole i Nordland fylke. De tre resterende informantene underviser på ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. I masteroppgaven presenteres og beskrives også teoretiske perspektiver på demokrati og demokratisk deltakelse. Intervjuene tar for seg lærernes begrepsforståelse av demokrati og demokratisk deltakelse, lærernes tanker og erfaringer rundt LK20 og lærernes egen undervisningspraksis i henhold til det å motivere elevene til demokratisk deltakelse. Formålet med denne studien er ikke å generalisere funn, men heller å gi et innblikk i hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser samfunnsfagslærere på ungdomsskolen kan ha rundt det å motivere til demokratisk deltakelse. Igjennom intervjuene kommer det fram både likheter og ulikheter knyttet til lærernes vektlegginger. Først og fremst er alle informantene i studien tydelig på at samfunnsfaget innehar en sentral oppgave med å forberede elever til å delta demokratisk, og alle er opptatt av at elevene skal få praktisk erfaring med å delta demokratisk på skolen. Informantene er samtidig opptatt av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema. Blant annet fordi rammefaktorene som er rundt samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen ikke er tilstrekkelig for å gi elever praktiske erfaringer med demokratisk deltakelse. Videre er informantene opptatt av å bruke dagsaktuelle saker og nyheter for å skape et demokratisk engasjement hos elevene. ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordland Fylke ENVELOPE(14.763,14.763,66.914,66.914) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Demokrati Demokratisk deltakelse LER-3904 |
spellingShingle |
Demokrati Demokratisk deltakelse LER-3904 Meløy, Sverre Andreas Demokratisk deltakelse i samfunnsfag |
topic_facet |
Demokrati Demokratisk deltakelse LER-3904 |
description |
Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomsskolen det å motivere elevene til demokratisk deltakelse? For å besvare problemstillingen benytter jeg meg av en kvalitativ metode som baserer seg på læreplananalyse og semistrukturerte intervju med et utvalg informanter. Utvalget informanter består av fem samfunnsfagslærere på ungdomsskolen, der to underviser på samme skole i Nordland fylke. De tre resterende informantene underviser på ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. I masteroppgaven presenteres og beskrives også teoretiske perspektiver på demokrati og demokratisk deltakelse. Intervjuene tar for seg lærernes begrepsforståelse av demokrati og demokratisk deltakelse, lærernes tanker og erfaringer rundt LK20 og lærernes egen undervisningspraksis i henhold til det å motivere elevene til demokratisk deltakelse. Formålet med denne studien er ikke å generalisere funn, men heller å gi et innblikk i hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser samfunnsfagslærere på ungdomsskolen kan ha rundt det å motivere til demokratisk deltakelse. Igjennom intervjuene kommer det fram både likheter og ulikheter knyttet til lærernes vektlegginger. Først og fremst er alle informantene i studien tydelig på at samfunnsfaget innehar en sentral oppgave med å forberede elever til å delta demokratisk, og alle er opptatt av at elevene skal få praktisk erfaring med å delta demokratisk på skolen. Informantene er samtidig opptatt av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema. Blant annet fordi rammefaktorene som er rundt samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen ikke er tilstrekkelig for å gi elever praktiske erfaringer med demokratisk deltakelse. Videre er informantene opptatt av å bruke dagsaktuelle saker og nyheter for å skape et demokratisk engasjement hos elevene. ... |
format |
Master Thesis |
author |
Meløy, Sverre Andreas |
author_facet |
Meløy, Sverre Andreas |
author_sort |
Meløy, Sverre Andreas |
title |
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag |
title_short |
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag |
title_full |
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag |
title_fullStr |
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag |
title_full_unstemmed |
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag |
title_sort |
demokratisk deltakelse i samfunnsfag |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2024 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/34594 |
long_lat |
ENVELOPE(14.763,14.763,66.914,66.914) |
geographic |
Nordland Fylke |
geographic_facet |
Nordland Fylke |
genre |
Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/34594 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
_version_ |
1811641557619572736 |