«Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»

Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jensen, Kathrine Håkonsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34578
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34578
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34578 2024-09-30T14:45:12+00:00 «Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft» Jensen, Kathrine Håkonsen 2024-05-09 https://hdl.handle.net/10037/34578 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34578 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Begynneropplæring Overgangsobjekt Overgang fra barnehage til skole Høytlesing Bildebok LER-3908 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2024-09-11T00:09:06Z Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1) Hvilke muligheter og utfordringer ligger i bruken av Bukkene Bruse begynner på skolen som overgangsobjekt, og hvilke tolkningsrom kan åpne seg når barn opplever boka? 2) Hvordan responderer barnehagebarn i alderen 5-6 år på høytlesing av boka Bukkene Bruse begynner på skolen, og hvilke former for samhandling lar seg observere i opplesningssituasjonen? I denne enkeltcasestudien er datamaterialet samlet inn gjennom en bildebokanalyse av boka Bukkene Bruse begynner på skolen (2021), samt observasjon av boka brukt i høytlesing for ei gruppe på fem barn som går siste året i barnehagen. Gjennom barnas samhandling, reaksjoner og innlevelse viser datamaterialet hvordan høytlesing av bildeboka kan ha positiv innvirkning på barnegruppa og skape en felles tekst. Det foreligger også en presentasjon, kontekstualisering og diskusjon av hovedpunkter fra Tromsø kommunes Plan for overgang og sammenheng mellom barnehage, skole og SFO (2021) som utgangspunkt for å svare på problemstillingen. Analysen av bildeboka avdekker blant annet på hvordan teksten fungerer godt i høytlesning. Ut fra analysen av opplesningen, viser studien hvordan humor og spenning ikke bare gjør at barna lytter, men også engasjerer barna til å bidra i et samspill med tekst og oppleser gjennom å fortelle videre, stille spørsmål og tolker bilder. Samspillet mellom bildebokanalyse og observasjoner i høytlesing er utgangspunkt for drøftingen og belyses gjennom det teoretiske rammeverket som tar for seg litteratur i skolen, leseforståelse, bildebok og høytlesing. Høytlesingen bidrar til at barna opplever en felles tekst og gjennom en ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Overgangen ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Begynneropplæring
Overgangsobjekt
Overgang fra barnehage til skole
Høytlesing
Bildebok
LER-3908
spellingShingle Begynneropplæring
Overgangsobjekt
Overgang fra barnehage til skole
Høytlesing
Bildebok
LER-3908
Jensen, Kathrine Håkonsen
«Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
topic_facet Begynneropplæring
Overgangsobjekt
Overgang fra barnehage til skole
Høytlesing
Bildebok
LER-3908
description Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1) Hvilke muligheter og utfordringer ligger i bruken av Bukkene Bruse begynner på skolen som overgangsobjekt, og hvilke tolkningsrom kan åpne seg når barn opplever boka? 2) Hvordan responderer barnehagebarn i alderen 5-6 år på høytlesing av boka Bukkene Bruse begynner på skolen, og hvilke former for samhandling lar seg observere i opplesningssituasjonen? I denne enkeltcasestudien er datamaterialet samlet inn gjennom en bildebokanalyse av boka Bukkene Bruse begynner på skolen (2021), samt observasjon av boka brukt i høytlesing for ei gruppe på fem barn som går siste året i barnehagen. Gjennom barnas samhandling, reaksjoner og innlevelse viser datamaterialet hvordan høytlesing av bildeboka kan ha positiv innvirkning på barnegruppa og skape en felles tekst. Det foreligger også en presentasjon, kontekstualisering og diskusjon av hovedpunkter fra Tromsø kommunes Plan for overgang og sammenheng mellom barnehage, skole og SFO (2021) som utgangspunkt for å svare på problemstillingen. Analysen av bildeboka avdekker blant annet på hvordan teksten fungerer godt i høytlesning. Ut fra analysen av opplesningen, viser studien hvordan humor og spenning ikke bare gjør at barna lytter, men også engasjerer barna til å bidra i et samspill med tekst og oppleser gjennom å fortelle videre, stille spørsmål og tolker bilder. Samspillet mellom bildebokanalyse og observasjoner i høytlesing er utgangspunkt for drøftingen og belyses gjennom det teoretiske rammeverket som tar for seg litteratur i skolen, leseforståelse, bildebok og høytlesing. Høytlesingen bidrar til at barna opplever en felles tekst og gjennom en ...
format Master Thesis
author Jensen, Kathrine Håkonsen
author_facet Jensen, Kathrine Håkonsen
author_sort Jensen, Kathrine Håkonsen
title «Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
title_short «Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
title_full «Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
title_fullStr «Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
title_full_unstemmed «Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
title_sort «det er bare den minste bukken bruse som skal til rektor og få kjeft»
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2024
url https://hdl.handle.net/10037/34578
long_lat ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347)
geographic Overgangen
Tromsø
geographic_facet Overgangen
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/34578
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
_version_ 1811646010616709120