«Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»

Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jensen, Kathrine Håkonsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34578
Description
Summary:Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1) Hvilke muligheter og utfordringer ligger i bruken av Bukkene Bruse begynner på skolen som overgangsobjekt, og hvilke tolkningsrom kan åpne seg når barn opplever boka? 2) Hvordan responderer barnehagebarn i alderen 5-6 år på høytlesing av boka Bukkene Bruse begynner på skolen, og hvilke former for samhandling lar seg observere i opplesningssituasjonen? I denne enkeltcasestudien er datamaterialet samlet inn gjennom en bildebokanalyse av boka Bukkene Bruse begynner på skolen (2021), samt observasjon av boka brukt i høytlesing for ei gruppe på fem barn som går siste året i barnehagen. Gjennom barnas samhandling, reaksjoner og innlevelse viser datamaterialet hvordan høytlesing av bildeboka kan ha positiv innvirkning på barnegruppa og skape en felles tekst. Det foreligger også en presentasjon, kontekstualisering og diskusjon av hovedpunkter fra Tromsø kommunes Plan for overgang og sammenheng mellom barnehage, skole og SFO (2021) som utgangspunkt for å svare på problemstillingen. Analysen av bildeboka avdekker blant annet på hvordan teksten fungerer godt i høytlesning. Ut fra analysen av opplesningen, viser studien hvordan humor og spenning ikke bare gjør at barna lytter, men også engasjerer barna til å bidra i et samspill med tekst og oppleser gjennom å fortelle videre, stille spørsmål og tolker bilder. Samspillet mellom bildebokanalyse og observasjoner i høytlesing er utgangspunkt for drøftingen og belyses gjennom det teoretiske rammeverket som tar for seg litteratur i skolen, leseforståelse, bildebok og høytlesing. Høytlesingen bidrar til at barna opplever en felles tekst og gjennom en ...