Verdivurdering av Tank Design Tromsø AS

Målet med denne masteroppgaven er å foreta en verdivurdering av Tank Design Tromsø AS pr. 31.12.2010. Selskapet er et av de ledende designbyråene i Nord-Norge med høy kompetanse innen grafisk og visuell kommunikasjonsdesign. Tank ble etablert i Tromsø i 2002, og har siden den tid levert solide årsre...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stagrum, Mads Bratteng
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2011
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3449
_version_ 1829311789956857856
author Stagrum, Mads Bratteng
author_facet Stagrum, Mads Bratteng
author_sort Stagrum, Mads Bratteng
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Målet med denne masteroppgaven er å foreta en verdivurdering av Tank Design Tromsø AS pr. 31.12.2010. Selskapet er et av de ledende designbyråene i Nord-Norge med høy kompetanse innen grafisk og visuell kommunikasjonsdesign. Tank ble etablert i Tromsø i 2002, og har siden den tid levert solide årsresultat hvert år. De har vunnet en rekke designpriser, hvor fem av disse er Merket for god design for Macks Ølbryggeri AS og Halvors Tradisjonsfisk AS. Tank er et selskap i høy vekst og har mange spennende år foran seg. For å samle inn nødvendig informasjon til verdivurderingen av Tank, har jeg benyttet både primær – og sekundærdata. Primærdata bestod av et kvalitativt dybdeintervju med daglig leder av Tank. Det ble stilt spørsmål rundt historien til Tank, deres nærmeste konkurrenter, fremtidsutsikter og strategi. Sekundærdata er data utviklet av andre. Bruken av sekundærdata i oppgaven er regnskapsdata for Tank og deres største konkurrenter. Det er i oppgaven gjennomført en strategisk analyse og en regnskapsanalyse av Tank. Disse analysene skal bygge opp under og gi en mer grundig verdivurdering av selskapet. Funnene i den strategiske analysen viser at det viktigste konkurransefortrinnet til selskapet er de ansatte og deres kunnskap innen design. Humankapitalen representerer de ansattes kunnskap og er en del av kunnskapskapitalen til selskapet. Siden få kunder står for over en tredjedel av inntektsgrunnlaget til selskapet, vil det være kritisk hvis en eller flere av disse velger å gå over til et konkurrerende designbyrå. Det vil derfor være viktig å opprettholde de gode kundeforholdene Tank har bygget opp gjennom mange år. Regnskapsanalysen viser at Tank er et solid selskap med god lønnsomhet. Da eierne valgte å overføre det høye årsresultat i 2010 til annen egenkapital i balansen, forbedret egenkapitalen seg betydelig i selskapet. Av dette følger også en økning i egenkapitalandelen og en lavere gjeldsgrad. I forhold til konkurrentene har de en god lønnsomhet hvor driftsmarginen og rentabiliteten er svært høy. Selv om ...
format Master Thesis
genre Nord-Norge
Tromsø
genre_facet Nord-Norge
Tromsø
geographic Merket
Tromsø
geographic_facet Merket
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3449
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(8.704,8.704,63.054,63.054)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/3449
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2011 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2011
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3449 2025-04-13T14:23:07+00:00 Verdivurdering av Tank Design Tromsø AS Stagrum, Mads Bratteng 2011-05 https://hdl.handle.net/10037/3449 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3449 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2011 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Verdivurdering Tank Strategisk analyse Regnskapsanalyse Egenkapitalmetoden Totalkapitalmetoden EVA-metoden BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2011 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Målet med denne masteroppgaven er å foreta en verdivurdering av Tank Design Tromsø AS pr. 31.12.2010. Selskapet er et av de ledende designbyråene i Nord-Norge med høy kompetanse innen grafisk og visuell kommunikasjonsdesign. Tank ble etablert i Tromsø i 2002, og har siden den tid levert solide årsresultat hvert år. De har vunnet en rekke designpriser, hvor fem av disse er Merket for god design for Macks Ølbryggeri AS og Halvors Tradisjonsfisk AS. Tank er et selskap i høy vekst og har mange spennende år foran seg. For å samle inn nødvendig informasjon til verdivurderingen av Tank, har jeg benyttet både primær – og sekundærdata. Primærdata bestod av et kvalitativt dybdeintervju med daglig leder av Tank. Det ble stilt spørsmål rundt historien til Tank, deres nærmeste konkurrenter, fremtidsutsikter og strategi. Sekundærdata er data utviklet av andre. Bruken av sekundærdata i oppgaven er regnskapsdata for Tank og deres største konkurrenter. Det er i oppgaven gjennomført en strategisk analyse og en regnskapsanalyse av Tank. Disse analysene skal bygge opp under og gi en mer grundig verdivurdering av selskapet. Funnene i den strategiske analysen viser at det viktigste konkurransefortrinnet til selskapet er de ansatte og deres kunnskap innen design. Humankapitalen representerer de ansattes kunnskap og er en del av kunnskapskapitalen til selskapet. Siden få kunder står for over en tredjedel av inntektsgrunnlaget til selskapet, vil det være kritisk hvis en eller flere av disse velger å gå over til et konkurrerende designbyrå. Det vil derfor være viktig å opprettholde de gode kundeforholdene Tank har bygget opp gjennom mange år. Regnskapsanalysen viser at Tank er et solid selskap med god lønnsomhet. Da eierne valgte å overføre det høye årsresultat i 2010 til annen egenkapital i balansen, forbedret egenkapitalen seg betydelig i selskapet. Av dette følger også en økning i egenkapitalandelen og en lavere gjeldsgrad. I forhold til konkurrentene har de en god lønnsomhet hvor driftsmarginen og rentabiliteten er svært høy. Selv om ... Master Thesis Nord-Norge Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Merket ENVELOPE(8.704,8.704,63.054,63.054) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Verdivurdering
Tank
Strategisk analyse
Regnskapsanalyse
Egenkapitalmetoden
Totalkapitalmetoden
EVA-metoden
BED-3901
Stagrum, Mads Bratteng
Verdivurdering av Tank Design Tromsø AS
title Verdivurdering av Tank Design Tromsø AS
title_full Verdivurdering av Tank Design Tromsø AS
title_fullStr Verdivurdering av Tank Design Tromsø AS
title_full_unstemmed Verdivurdering av Tank Design Tromsø AS
title_short Verdivurdering av Tank Design Tromsø AS
title_sort verdivurdering av tank design tromsø as
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Verdivurdering
Tank
Strategisk analyse
Regnskapsanalyse
Egenkapitalmetoden
Totalkapitalmetoden
EVA-metoden
BED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Verdivurdering
Tank
Strategisk analyse
Regnskapsanalyse
Egenkapitalmetoden
Totalkapitalmetoden
EVA-metoden
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/3449