The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers?
Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har d...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | English |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/34022 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34022 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34022 2024-09-15T18:20:26+00:00 The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? Ness-Voll, Sverre Haoual, Ishak Moe 2024-05-15 https://hdl.handle.net/10037/34022 eng eng UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34022 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Standardized testing Standardized test Standardized tests Standardized assessments Nasjonale prøver Nasjonale prøver i engelsk School Skole Organizational development LER-3902 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2024-07-09T23:41:41Z Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har det vært mye kritikk rettet mot de nasjonale prøvene, og senest i 2023 gikk Utdanningsforbundet inn for å avvikle prøvene til fordel for nye læringsstøttende prøver. Vi har begge jobbet i skolesystemet i flere år, og har gjennom dette opplevd nasjonale prøver som et omstridt tema, preget av usikkerhet og metodefrihet. Et sentralt spørsmål vi stilte oss i starten av vårt masterprosjekt var hvorvidt resultatene fra de nasjonale prøvene ble brukt som det kartleggings- og utviklingsverktøyet det kan være, noe som ledet oss til problemstillingen «i hvor stor grad bruker et utvalg av skoler i Nord-Norge resultatene fra nasjonale prøver i engelsk som en del av skolens faglige utvikling?» problemstillingen støttes opp med tre forskningsspørsmål: 1. I hvor stor grad erfarer engelsklærere og skoleledere at nasjonale prøver i engelsk er et prioritert kartleggings- og utviklingsverktøy i den faglige utviklingen av elevene? 2. I hvor stor grad påvirker etablerte rutiner anvendelsen av nasjonale prøver i engelsk som et kartleggings- og utviklingsverktøy av lærere? 3. I hvor stor grad anser lærere og skoleledere nasjonale prøver i engelsk som et viktig verktøy i den faglige utviklingen av elevene? Oppgaven bygger på organisasjonsteorier som teoretisk grunnlag. Dalins fem dimensjoner i skolen som organisasjon, og Senges fem disipliner om skolen som en lærende organisasjon vil være sentral i forskningen. Vi har valgt å se på tidligere forskning fra både Norge og andre land for å gi oss et godt sammenligningsgrunnlag med våre egne data. For å samle inn data har vi valgt å benytte oss av metodetriangulering, som ga oss et godt sammenligningsgrunnlag i det at vi kunne se kvantitativ data opp mot kvalitativ data. En spørreundersøkelse ble ... Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
English |
topic |
Standardized testing Standardized test Standardized tests Standardized assessments Nasjonale prøver Nasjonale prøver i engelsk School Skole Organizational development LER-3902 |
spellingShingle |
Standardized testing Standardized test Standardized tests Standardized assessments Nasjonale prøver Nasjonale prøver i engelsk School Skole Organizational development LER-3902 Ness-Voll, Sverre Haoual, Ishak Moe The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? |
topic_facet |
Standardized testing Standardized test Standardized tests Standardized assessments Nasjonale prøver Nasjonale prøver i engelsk School Skole Organizational development LER-3902 |
description |
Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har det vært mye kritikk rettet mot de nasjonale prøvene, og senest i 2023 gikk Utdanningsforbundet inn for å avvikle prøvene til fordel for nye læringsstøttende prøver. Vi har begge jobbet i skolesystemet i flere år, og har gjennom dette opplevd nasjonale prøver som et omstridt tema, preget av usikkerhet og metodefrihet. Et sentralt spørsmål vi stilte oss i starten av vårt masterprosjekt var hvorvidt resultatene fra de nasjonale prøvene ble brukt som det kartleggings- og utviklingsverktøyet det kan være, noe som ledet oss til problemstillingen «i hvor stor grad bruker et utvalg av skoler i Nord-Norge resultatene fra nasjonale prøver i engelsk som en del av skolens faglige utvikling?» problemstillingen støttes opp med tre forskningsspørsmål: 1. I hvor stor grad erfarer engelsklærere og skoleledere at nasjonale prøver i engelsk er et prioritert kartleggings- og utviklingsverktøy i den faglige utviklingen av elevene? 2. I hvor stor grad påvirker etablerte rutiner anvendelsen av nasjonale prøver i engelsk som et kartleggings- og utviklingsverktøy av lærere? 3. I hvor stor grad anser lærere og skoleledere nasjonale prøver i engelsk som et viktig verktøy i den faglige utviklingen av elevene? Oppgaven bygger på organisasjonsteorier som teoretisk grunnlag. Dalins fem dimensjoner i skolen som organisasjon, og Senges fem disipliner om skolen som en lærende organisasjon vil være sentral i forskningen. Vi har valgt å se på tidligere forskning fra både Norge og andre land for å gi oss et godt sammenligningsgrunnlag med våre egne data. For å samle inn data har vi valgt å benytte oss av metodetriangulering, som ga oss et godt sammenligningsgrunnlag i det at vi kunne se kvantitativ data opp mot kvalitativ data. En spørreundersøkelse ble ... |
format |
Master Thesis |
author |
Ness-Voll, Sverre Haoual, Ishak Moe |
author_facet |
Ness-Voll, Sverre Haoual, Ishak Moe |
author_sort |
Ness-Voll, Sverre |
title |
The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? |
title_short |
The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? |
title_full |
The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? |
title_fullStr |
The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? |
title_full_unstemmed |
The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? |
title_sort |
national test in english: a game of organizational chinese whispers? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2024 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/34022 |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/34022 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
_version_ |
1810458824728903680 |