The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers?

Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ness-Voll, Sverre, Haoual, Ishak Moe
Format: Master Thesis
Language:English
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34022
Description
Summary:Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har det vært mye kritikk rettet mot de nasjonale prøvene, og senest i 2023 gikk Utdanningsforbundet inn for å avvikle prøvene til fordel for nye læringsstøttende prøver. Vi har begge jobbet i skolesystemet i flere år, og har gjennom dette opplevd nasjonale prøver som et omstridt tema, preget av usikkerhet og metodefrihet. Et sentralt spørsmål vi stilte oss i starten av vårt masterprosjekt var hvorvidt resultatene fra de nasjonale prøvene ble brukt som det kartleggings- og utviklingsverktøyet det kan være, noe som ledet oss til problemstillingen «i hvor stor grad bruker et utvalg av skoler i Nord-Norge resultatene fra nasjonale prøver i engelsk som en del av skolens faglige utvikling?» problemstillingen støttes opp med tre forskningsspørsmål: 1. I hvor stor grad erfarer engelsklærere og skoleledere at nasjonale prøver i engelsk er et prioritert kartleggings- og utviklingsverktøy i den faglige utviklingen av elevene? 2. I hvor stor grad påvirker etablerte rutiner anvendelsen av nasjonale prøver i engelsk som et kartleggings- og utviklingsverktøy av lærere? 3. I hvor stor grad anser lærere og skoleledere nasjonale prøver i engelsk som et viktig verktøy i den faglige utviklingen av elevene? Oppgaven bygger på organisasjonsteorier som teoretisk grunnlag. Dalins fem dimensjoner i skolen som organisasjon, og Senges fem disipliner om skolen som en lærende organisasjon vil være sentral i forskningen. Vi har valgt å se på tidligere forskning fra både Norge og andre land for å gi oss et godt sammenligningsgrunnlag med våre egne data. For å samle inn data har vi valgt å benytte oss av metodetriangulering, som ga oss et godt sammenligningsgrunnlag i det at vi kunne se kvantitativ data opp mot kvalitativ data. En spørreundersøkelse ble ...