Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse

Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ut av hvilken faglig kompetanse lærerne har i matematikk. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å bidra til økt innsikt i matematikklæreres kompetanse og forståelse av matematikkvansker. Med utgangspunkt i formålet er denne tematiske prob...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hultgren, Trond
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2011
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3402
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3402
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3402 2024-06-02T08:15:21+00:00 Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse Hultgren, Trond 2011-05 https://hdl.handle.net/10037/3402 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3402 URN:NBN:no-uit_munin_3124 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2011 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2011 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:43:25Z Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ut av hvilken faglig kompetanse lærerne har i matematikk. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å bidra til økt innsikt i matematikklæreres kompetanse og forståelse av matematikkvansker. Med utgangspunkt i formålet er denne tematiske problemstillingen formulert: ”Matematikklæreres kompetanse i spesialpedagogikk, og forståelse av matematikkvansker.” Metode: Det anvendes en kvantitativ tilnærming med spørreskjema som instrument. Utvalget består av 95 matematikklærere med arbeidserfaring i skolen fordelt på 11 barne- eller ungdomsskoler i Tromsø kommune, og svarprosenten på spørreskjemaet er 50,5. Dataprogrammet SPSS er brukt for å få en oversikt over innsamlet tallmaterialet. De åpne spørsmålene med kommentarer fra lærerne blir behandlet manuelt. Anonymitet er sikret i undersøkelsen ved at prosjektet er meldt til Norsk samfunnsfaglig datatjeneste (NSD) og godkjent som ikke meldepliktig. Resultatene er vist med tabeller og stolpediagrammer. Hovedresultater: Matematikklærerne i kommunen har et generelt høyt utdanningsnivå, men samlet sett svak matematikkfaglig utdanning. Funn i denne undersøkelsen viser at flertallet av lærerne som har fordypning i matematikk jobber på ungdomstrinnet. Omtrent halvparten av lærerne i denne undersøkelsen har en eller annen form for formell kompetanse i spesialpedagogikk og matematikkvansker. Undersøkelsen viser at lærernes kunnskaper om matematikkvansker er mer et resultat av egne vurderinger og personlig erfaring enn teoretiske kunnskap. De fleste matematikklærere definerer matematikkvansker ved å omtale konsekvensene vanskene har for elevene. Med andre ord er lærerne fokus i hovedsak en praktisk forståelse av hva vanskene medfører for eleven i den daglige læringssituasjonen. På bakgrunn av svarene på problemstillingen som kommer frem i resultatene i undersøkelsen kan det pekes på at skolen har en utfordring med å spørre etter mer formell kompetanse og teoretiske kunnskaper om matematikkvansker for å oppfylle ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Barne ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
Hultgren, Trond
Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
description Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ut av hvilken faglig kompetanse lærerne har i matematikk. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å bidra til økt innsikt i matematikklæreres kompetanse og forståelse av matematikkvansker. Med utgangspunkt i formålet er denne tematiske problemstillingen formulert: ”Matematikklæreres kompetanse i spesialpedagogikk, og forståelse av matematikkvansker.” Metode: Det anvendes en kvantitativ tilnærming med spørreskjema som instrument. Utvalget består av 95 matematikklærere med arbeidserfaring i skolen fordelt på 11 barne- eller ungdomsskoler i Tromsø kommune, og svarprosenten på spørreskjemaet er 50,5. Dataprogrammet SPSS er brukt for å få en oversikt over innsamlet tallmaterialet. De åpne spørsmålene med kommentarer fra lærerne blir behandlet manuelt. Anonymitet er sikret i undersøkelsen ved at prosjektet er meldt til Norsk samfunnsfaglig datatjeneste (NSD) og godkjent som ikke meldepliktig. Resultatene er vist med tabeller og stolpediagrammer. Hovedresultater: Matematikklærerne i kommunen har et generelt høyt utdanningsnivå, men samlet sett svak matematikkfaglig utdanning. Funn i denne undersøkelsen viser at flertallet av lærerne som har fordypning i matematikk jobber på ungdomstrinnet. Omtrent halvparten av lærerne i denne undersøkelsen har en eller annen form for formell kompetanse i spesialpedagogikk og matematikkvansker. Undersøkelsen viser at lærernes kunnskaper om matematikkvansker er mer et resultat av egne vurderinger og personlig erfaring enn teoretiske kunnskap. De fleste matematikklærere definerer matematikkvansker ved å omtale konsekvensene vanskene har for elevene. Med andre ord er lærerne fokus i hovedsak en praktisk forståelse av hva vanskene medfører for eleven i den daglige læringssituasjonen. På bakgrunn av svarene på problemstillingen som kommer frem i resultatene i undersøkelsen kan det pekes på at skolen har en utfordring med å spørre etter mer formell kompetanse og teoretiske kunnskaper om matematikkvansker for å oppfylle ...
format Master Thesis
author Hultgren, Trond
author_facet Hultgren, Trond
author_sort Hultgren, Trond
title Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse
title_short Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse
title_full Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse
title_fullStr Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse
title_full_unstemmed Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse
title_sort matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2011
url https://hdl.handle.net/10037/3402
long_lat ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583)
geographic Barne
Tromsø
geographic_facet Barne
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/3402
URN:NBN:no-uit_munin_3124
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2011 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
_version_ 1800739489419624448