Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr
Tema for denne studien er relasjoner mellom tradisjonell samisk kultur og kombinatorikk. Jeg ble inspirert til å skrive en masteroppgave om dette etter å ha sett et undervisningsopplegg som tok for seg bruken av tradisjonelle samiske reinmerker i matematikkundervisningen. Problemstillingen søker å i...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/33740 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33740 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33740 2024-06-23T07:56:26+00:00 Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr Nilsen, Martin Andreas 2023-06-01 https://hdl.handle.net/10037/33740 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/33740 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Matematikk Etnomatematikk Samisk kultur MAT-3907 Master thesis Mastergradsoppgave 2023 ftunivtroemsoe 2024-06-11T23:56:25Z Tema for denne studien er relasjoner mellom tradisjonell samisk kultur og kombinatorikk. Jeg ble inspirert til å skrive en masteroppgave om dette etter å ha sett et undervisningsopplegg som tok for seg bruken av tradisjonelle samiske reinmerker i matematikkundervisningen. Problemstillingen søker å identifisere og belyse matematisk tenkning innenfor samisk kunnskap om tradisjonell reinmerking. Dermed ble den endelige problemstillingen: Hvordan kan kunnskap om tradisjonell øremerking av rein være en ressurs for matematikklærere? Studien handler om hvordan samisk kultur kan benyttes som en ressurs i matematikkfaget. Studien min kan brukes som et bidrag til økt opplæring i grunnskolen om samisk kultur og samfunnsliv, i tråd med Sametingets handlingsplan mot samehets (Sametinget, 2022). Jeg har benyttet en kvalitativ etnografisk metode i denne studien. Det empiriske grunnlaget for studien er innhentet gjennom observasjon ved skillegjerde og to semistrukturerte intervjuer med fokus på de tradisjonelle øremerkenes rolle i reindrifta og betydning for det samiske folk. Kombinatorikk er et fagområde i matematikken som jeg gjennom mine år som elev i skolen. og student på universitetet har hatt stor glede av, og vært svært interessert i. Kunnskapsløftet fra 2020 fjernet kombinatorikk som både kompetansemål og hovedområde for 1.-10.-trinn og matematikk R. Dermed ligger det også en personlig motivasjon til grunn om å belyse hvordan dette fagområdet av matematikken kan prioriteres i større grad. Teorigrunnlaget for oppgaven baserer seg på kombinatorikk, etnomatematikk og samisk kultur. Studien viser at tradisjonelle øremerker kan tolkes som et system av mønster. Ved identifisering av et reinmerke benytter reindriftsutøvere organisering og gjenkjenning som kan sammenlignes med enumeration innenfor kombinatorikk. Systemet består av strukturering på minst fire ulike nivåer; område, sijte, familie og individ. Systemet er både effektivt og dyrevennlig ved at merkene kan observeres på avstand (noen ganger med kikkert) uten å ta i ... Master Thesis Reinsdyr samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Matematikk Etnomatematikk Samisk kultur MAT-3907 |
spellingShingle |
Matematikk Etnomatematikk Samisk kultur MAT-3907 Nilsen, Martin Andreas Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr |
topic_facet |
Matematikk Etnomatematikk Samisk kultur MAT-3907 |
description |
Tema for denne studien er relasjoner mellom tradisjonell samisk kultur og kombinatorikk. Jeg ble inspirert til å skrive en masteroppgave om dette etter å ha sett et undervisningsopplegg som tok for seg bruken av tradisjonelle samiske reinmerker i matematikkundervisningen. Problemstillingen søker å identifisere og belyse matematisk tenkning innenfor samisk kunnskap om tradisjonell reinmerking. Dermed ble den endelige problemstillingen: Hvordan kan kunnskap om tradisjonell øremerking av rein være en ressurs for matematikklærere? Studien handler om hvordan samisk kultur kan benyttes som en ressurs i matematikkfaget. Studien min kan brukes som et bidrag til økt opplæring i grunnskolen om samisk kultur og samfunnsliv, i tråd med Sametingets handlingsplan mot samehets (Sametinget, 2022). Jeg har benyttet en kvalitativ etnografisk metode i denne studien. Det empiriske grunnlaget for studien er innhentet gjennom observasjon ved skillegjerde og to semistrukturerte intervjuer med fokus på de tradisjonelle øremerkenes rolle i reindrifta og betydning for det samiske folk. Kombinatorikk er et fagområde i matematikken som jeg gjennom mine år som elev i skolen. og student på universitetet har hatt stor glede av, og vært svært interessert i. Kunnskapsløftet fra 2020 fjernet kombinatorikk som både kompetansemål og hovedområde for 1.-10.-trinn og matematikk R. Dermed ligger det også en personlig motivasjon til grunn om å belyse hvordan dette fagområdet av matematikken kan prioriteres i større grad. Teorigrunnlaget for oppgaven baserer seg på kombinatorikk, etnomatematikk og samisk kultur. Studien viser at tradisjonelle øremerker kan tolkes som et system av mønster. Ved identifisering av et reinmerke benytter reindriftsutøvere organisering og gjenkjenning som kan sammenlignes med enumeration innenfor kombinatorikk. Systemet består av strukturering på minst fire ulike nivåer; område, sijte, familie og individ. Systemet er både effektivt og dyrevennlig ved at merkene kan observeres på avstand (noen ganger med kikkert) uten å ta i ... |
format |
Master Thesis |
author |
Nilsen, Martin Andreas |
author_facet |
Nilsen, Martin Andreas |
author_sort |
Nilsen, Martin Andreas |
title |
Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr |
title_short |
Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr |
title_full |
Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr |
title_fullStr |
Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr |
title_full_unstemmed |
Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr |
title_sort |
matematisk tenkning i kulturell praksis: utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/33740 |
genre |
Reinsdyr samisk |
genre_facet |
Reinsdyr samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/33740 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
_version_ |
1802649505038860288 |