Transspråking i en samisk barnehageavdeling
Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praks...
Published in: | Nordisk barnehageforskning |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Cappelen Damm Akademisk
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/32883 https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380 |
_version_ | 1829308182319595520 |
---|---|
author | Kleemann, Carola Babette |
author_facet | Kleemann, Carola Babette |
author_sort | Kleemann, Carola Babette |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 1 |
container_title | Nordisk barnehageforskning |
container_volume | 21 |
description | Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praksiser samiske barnehagelærere bruker for å styrke samisk språk og kultur i en vitaliseringskontekst. I forskningsprosjektet «Styrking av samisk språk og kultur» ble GoPro-teknologi brukt for å observere rutiner som samlingsstund og måltid. Utfordringer for de ansatte var å øke barnas bruk av nordsamisk, i tillegg til å utvikle og gjøre eksplisitt pedagogiske praksiser som er basert på samisk kultur og tradisjon for barneoppdragelse. Pedagogisk transspråking (García & Wei, 2014) beskriver de ansattes praksiser tospråklige praksis, som bærekraftig transspråking i minoritetsspråksituasjoner (Cenoz & Gorter, 2017), med særlig vekt på revitalisering og urfolks behov (Seals & Olsen-Reeder, 2020) og samisk pedagogikk (Päiviö et al., 2023). |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Finnmark samisk Finnmark |
genre_facet | Finnmark samisk Finnmark |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/32883 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380 |
op_relation | Nordisk barnehageforskning FRIDAID 2244184 doi:10.23865/nbf.v21.380 https://hdl.handle.net/10037/32883 |
op_rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
publishDate | 2024 |
publisher | Cappelen Damm Akademisk |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/32883 2025-04-13T14:18:41+00:00 Transspråking i en samisk barnehageavdeling Kleemann, Carola Babette 2024-01-29 https://hdl.handle.net/10037/32883 https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380 nob nob Cappelen Damm Akademisk Nordisk barnehageforskning FRIDAID 2244184 doi:10.23865/nbf.v21.380 https://hdl.handle.net/10037/32883 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2024 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380 2025-03-14T05:17:55Z Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praksiser samiske barnehagelærere bruker for å styrke samisk språk og kultur i en vitaliseringskontekst. I forskningsprosjektet «Styrking av samisk språk og kultur» ble GoPro-teknologi brukt for å observere rutiner som samlingsstund og måltid. Utfordringer for de ansatte var å øke barnas bruk av nordsamisk, i tillegg til å utvikle og gjøre eksplisitt pedagogiske praksiser som er basert på samisk kultur og tradisjon for barneoppdragelse. Pedagogisk transspråking (García & Wei, 2014) beskriver de ansattes praksiser tospråklige praksis, som bærekraftig transspråking i minoritetsspråksituasjoner (Cenoz & Gorter, 2017), med særlig vekt på revitalisering og urfolks behov (Seals & Olsen-Reeder, 2020) og samisk pedagogikk (Päiviö et al., 2023). Article in Journal/Newspaper Finnmark samisk Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordisk barnehageforskning 21 1 |
spellingShingle | Kleemann, Carola Babette Transspråking i en samisk barnehageavdeling |
title | Transspråking i en samisk barnehageavdeling |
title_full | Transspråking i en samisk barnehageavdeling |
title_fullStr | Transspråking i en samisk barnehageavdeling |
title_full_unstemmed | Transspråking i en samisk barnehageavdeling |
title_short | Transspråking i en samisk barnehageavdeling |
title_sort | transspråking i en samisk barnehageavdeling |
url | https://hdl.handle.net/10037/32883 https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380 |