Transspråking i en samisk barnehageavdeling

Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praks...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk barnehageforskning
Main Author: Kleemann, Carola Babette
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/32883
https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380
_version_ 1829308182319595520
author Kleemann, Carola Babette
author_facet Kleemann, Carola Babette
author_sort Kleemann, Carola Babette
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 1
container_title Nordisk barnehageforskning
container_volume 21
description Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praksiser samiske barnehagelærere bruker for å styrke samisk språk og kultur i en vitaliseringskontekst. I forskningsprosjektet «Styrking av samisk språk og kultur» ble GoPro-teknologi brukt for å observere rutiner som samlingsstund og måltid. Utfordringer for de ansatte var å øke barnas bruk av nordsamisk, i tillegg til å utvikle og gjøre eksplisitt pedagogiske praksiser som er basert på samisk kultur og tradisjon for barneoppdragelse. Pedagogisk transspråking (García & Wei, 2014) beskriver de ansattes praksiser tospråklige praksis, som bærekraftig transspråking i minoritetsspråksituasjoner (Cenoz & Gorter, 2017), med særlig vekt på revitalisering og urfolks behov (Seals & Olsen-Reeder, 2020) og samisk pedagogikk (Päiviö et al., 2023).
format Article in Journal/Newspaper
genre Finnmark
samisk
Finnmark
genre_facet Finnmark
samisk
Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/32883
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_doi https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380
op_relation Nordisk barnehageforskning
FRIDAID 2244184
doi:10.23865/nbf.v21.380
https://hdl.handle.net/10037/32883
op_rights Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
openAccess
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
publishDate 2024
publisher Cappelen Damm Akademisk
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/32883 2025-04-13T14:18:41+00:00 Transspråking i en samisk barnehageavdeling Kleemann, Carola Babette 2024-01-29 https://hdl.handle.net/10037/32883 https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380 nob nob Cappelen Damm Akademisk Nordisk barnehageforskning FRIDAID 2244184 doi:10.23865/nbf.v21.380 https://hdl.handle.net/10037/32883 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2024 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380 2025-03-14T05:17:55Z Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praksiser samiske barnehagelærere bruker for å styrke samisk språk og kultur i en vitaliseringskontekst. I forskningsprosjektet «Styrking av samisk språk og kultur» ble GoPro-teknologi brukt for å observere rutiner som samlingsstund og måltid. Utfordringer for de ansatte var å øke barnas bruk av nordsamisk, i tillegg til å utvikle og gjøre eksplisitt pedagogiske praksiser som er basert på samisk kultur og tradisjon for barneoppdragelse. Pedagogisk transspråking (García & Wei, 2014) beskriver de ansattes praksiser tospråklige praksis, som bærekraftig transspråking i minoritetsspråksituasjoner (Cenoz & Gorter, 2017), med særlig vekt på revitalisering og urfolks behov (Seals & Olsen-Reeder, 2020) og samisk pedagogikk (Päiviö et al., 2023). Article in Journal/Newspaper Finnmark samisk Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordisk barnehageforskning 21 1
spellingShingle Kleemann, Carola Babette
Transspråking i en samisk barnehageavdeling
title Transspråking i en samisk barnehageavdeling
title_full Transspråking i en samisk barnehageavdeling
title_fullStr Transspråking i en samisk barnehageavdeling
title_full_unstemmed Transspråking i en samisk barnehageavdeling
title_short Transspråking i en samisk barnehageavdeling
title_sort transspråking i en samisk barnehageavdeling
url https://hdl.handle.net/10037/32883
https://doi.org/10.23865/nbf.v21.380