“Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lær...
Published in: | Målbryting |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/32735 https://doi.org/10.7557/17.7239 |
_version_ | 1829297997850083328 |
---|---|
author | Sollid, Hilde |
author_facet | Sollid, Hilde |
author_sort | Sollid, Hilde |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 14 |
container_title | Målbryting |
description | Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskingspolitikken. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Sámi samisk |
genre_facet | Sámi samisk |
geographic | Hennes Omgang |
geographic_facet | Hennes Omgang |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/32735 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) ENVELOPE(28.514,28.514,70.989,70.989) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.7557/17.7239 |
op_relation | Målbryting Norges forskningsråd: 325039 FRIDAID 2232551 doi:10.7557/17.7239 https://hdl.handle.net/10037/32735 |
op_rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
publishDate | 2024 |
publisher | Septentrio Academic Publishing |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/32735 2025-04-13T14:26:34+00:00 “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk Sollid, Hilde 2024-01-22 https://hdl.handle.net/10037/32735 https://doi.org/10.7557/17.7239 nob nob Septentrio Academic Publishing Målbryting Norges forskningsråd: 325039 FRIDAID 2232551 doi:10.7557/17.7239 https://hdl.handle.net/10037/32735 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 Samisk språk / Sámi language Utdanning / Education Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2024 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.7557/17.7239 2025-03-14T05:17:57Z Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskingspolitikken. Article in Journal/Newspaper Sámi samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Omgang ENVELOPE(28.514,28.514,70.989,70.989) Målbryting 14 |
spellingShingle | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 Samisk språk / Sámi language Utdanning / Education Sollid, Hilde “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk |
title | “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk |
title_full | “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk |
title_fullStr | “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk |
title_full_unstemmed | “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk |
title_short | “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk |
title_sort | “det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk |
topic | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 Samisk språk / Sámi language Utdanning / Education |
topic_facet | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 Samisk språk / Sámi language Utdanning / Education |
url | https://hdl.handle.net/10037/32735 https://doi.org/10.7557/17.7239 |