“Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk

Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lær...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Målbryting
Main Author: Sollid, Hilde
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Septentrio Academic Publishing 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/32735
https://doi.org/10.7557/17.7239
_version_ 1829297997850083328
author Sollid, Hilde
author_facet Sollid, Hilde
author_sort Sollid, Hilde
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 14
container_title Målbryting
description Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskingspolitikken.
format Article in Journal/Newspaper
genre Sámi
samisk
genre_facet Sámi
samisk
geographic Hennes
Omgang
geographic_facet Hennes
Omgang
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/32735
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532)
ENVELOPE(28.514,28.514,70.989,70.989)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_doi https://doi.org/10.7557/17.7239
op_relation Målbryting
Norges forskningsråd: 325039
FRIDAID 2232551
doi:10.7557/17.7239
https://hdl.handle.net/10037/32735
op_rights Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
openAccess
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
publishDate 2024
publisher Septentrio Academic Publishing
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/32735 2025-04-13T14:26:34+00:00 “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk Sollid, Hilde 2024-01-22 https://hdl.handle.net/10037/32735 https://doi.org/10.7557/17.7239 nob nob Septentrio Academic Publishing Målbryting Norges forskningsråd: 325039 FRIDAID 2232551 doi:10.7557/17.7239 https://hdl.handle.net/10037/32735 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 Samisk språk / Sámi language Utdanning / Education Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2024 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.7557/17.7239 2025-03-14T05:17:57Z Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskingspolitikken. Article in Journal/Newspaper Sámi samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Omgang ENVELOPE(28.514,28.514,70.989,70.989) Målbryting 14
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
Samisk språk / Sámi language
Utdanning / Education
Sollid, Hilde
“Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
title “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
title_full “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
title_fullStr “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
title_full_unstemmed “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
title_short “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
title_sort “det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
topic VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
Samisk språk / Sámi language
Utdanning / Education
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
Samisk språk / Sámi language
Utdanning / Education
url https://hdl.handle.net/10037/32735
https://doi.org/10.7557/17.7239