Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospr...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book |
Language: | Bokmål |
Published: |
Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/3261 |
_version_ | 1829298026780295168 |
---|---|
author | Høier, Jorun |
author_facet | Høier, Jorun |
author_sort | Høier, Jorun |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring? |
format | Book |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3261 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | Eureka Forskningsserie, nr 1 (2007) https://hdl.handle.net/10037/3261 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2007 |
publisher | Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3261 2025-04-13T14:26:35+00:00 Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv Høier, Jorun 2007-04 https://hdl.handle.net/10037/3261 nob nob Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø Eureka Forskningsserie, nr 1 (2007) https://hdl.handle.net/10037/3261 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Book Bok 2007 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring? Book samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Høier, Jorun Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv |
title | Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv |
title_full | Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv |
title_fullStr | Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv |
title_full_unstemmed | Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv |
title_short | Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv |
title_sort | lese for å lære : tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 |
url | https://hdl.handle.net/10037/3261 |