Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv

Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Høier, Jorun
Format: Book
Language:Bokmål
Published: Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø 2007
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3261
_version_ 1829298026780295168
author Høier, Jorun
author_facet Høier, Jorun
author_sort Høier, Jorun
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring?
format Book
genre samisk
genre_facet samisk
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3261
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation Eureka Forskningsserie, nr 1 (2007)
https://hdl.handle.net/10037/3261
op_rights openAccess
publishDate 2007
publisher Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3261 2025-04-13T14:26:35+00:00 Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv Høier, Jorun 2007-04 https://hdl.handle.net/10037/3261 nob nob Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø Eureka Forskningsserie, nr 1 (2007) https://hdl.handle.net/10037/3261 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Book Bok 2007 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring? Book samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
Høier, Jorun
Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
title Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
title_full Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
title_fullStr Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
title_full_unstemmed Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
title_short Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
title_sort lese for å lære : tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
topic VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
url https://hdl.handle.net/10037/3261