"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger

Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knudsen, Liv-Berit
Format: Book
Language:Norwegian Bokmål
Published: Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø 2001
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3246
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3246
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3246 2024-06-02T08:15:21+00:00 "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger Knudsen, Liv-Berit 2001-06 https://hdl.handle.net/10037/3246 nob nob Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø Eureka Forlag, nr 4 (2001) 82-7389-039-2 0806-8356 https://hdl.handle.net/10037/3246 URN:NBN:no-uit_munin_2977 openAccess VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 Book Bok 2001 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjoner relatert til dette. Arbeidsformen kan også ha relevans for andre yrkesfaglige utdanninger. I rapporten drøftes: Hvilken kunnskap er nødvendig for å bli en dyktig sykepleier? I hvilken form og hvilket språk gjør det mulig å artikulere ulike sider ved sykepleiekunnskap og fagets egenart, samtidig som en ivaretar studentens kunnskap og erfaringer? Hvordan gjøre studentenes erfaringer og kunnskapen verdifull og tilgjengelige for studenten selv og medstudenter ved bruk av fortellingen? Framgangsmåten innebærer å beskrive og reflektere over spørsmålstillingene med utgangspunkt i egne erfaringer og kunnskap. I første del av rapporten beskriver jeg situasjoner hvor ulike tilnærmingsmåter inngår som fortellingen og eksakte gjengivelse av fakta. Tilnærmingsmåtene har jeg møtt både privat og i skolesituasjoner. I andre del av rapporten går jeg over til å se på hvilket sykepleieideal og kunnskapsbegrep mine erfaringer representerer. To sykepleieideal og kunnskapsbegrep settes opp mot hverandre. Det argumenteres for at for å bli en dyktig sykepleier trengs ulike former for kunnskap både påstands-, ferdighets-, og fortrolighetskunnskap. I den senere tid har fortellende viten også fått status som kunnskap. Denne kunnskapsformen er komplementær til de andre kunnskapsformene. Å bruke fortellinger er en tradisjonelt formidlingsform i sykepleie. Å fortelle om sine yrkeserfaringer skaper orden og mening i ens erfaringer. Rapporten viser hvordan det kan arbeides med denne type viten i en yrkesutdanning. Mitt utgangspunkt for å bruke yrkesfortellinger er at studenten og yrkesutøverene dyktiggjør seg ved refleksjon relatert til konkrete situasjoner. Når studentene kommer til videreutdanningen har de allerede en fagidentitet. Målet er å ... Book Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Viten ENVELOPE(20.648,20.648,69.958,69.958)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
spellingShingle VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
Knudsen, Liv-Berit
"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
topic_facet VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
description Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjoner relatert til dette. Arbeidsformen kan også ha relevans for andre yrkesfaglige utdanninger. I rapporten drøftes: Hvilken kunnskap er nødvendig for å bli en dyktig sykepleier? I hvilken form og hvilket språk gjør det mulig å artikulere ulike sider ved sykepleiekunnskap og fagets egenart, samtidig som en ivaretar studentens kunnskap og erfaringer? Hvordan gjøre studentenes erfaringer og kunnskapen verdifull og tilgjengelige for studenten selv og medstudenter ved bruk av fortellingen? Framgangsmåten innebærer å beskrive og reflektere over spørsmålstillingene med utgangspunkt i egne erfaringer og kunnskap. I første del av rapporten beskriver jeg situasjoner hvor ulike tilnærmingsmåter inngår som fortellingen og eksakte gjengivelse av fakta. Tilnærmingsmåtene har jeg møtt både privat og i skolesituasjoner. I andre del av rapporten går jeg over til å se på hvilket sykepleieideal og kunnskapsbegrep mine erfaringer representerer. To sykepleieideal og kunnskapsbegrep settes opp mot hverandre. Det argumenteres for at for å bli en dyktig sykepleier trengs ulike former for kunnskap både påstands-, ferdighets-, og fortrolighetskunnskap. I den senere tid har fortellende viten også fått status som kunnskap. Denne kunnskapsformen er komplementær til de andre kunnskapsformene. Å bruke fortellinger er en tradisjonelt formidlingsform i sykepleie. Å fortelle om sine yrkeserfaringer skaper orden og mening i ens erfaringer. Rapporten viser hvordan det kan arbeides med denne type viten i en yrkesutdanning. Mitt utgangspunkt for å bruke yrkesfortellinger er at studenten og yrkesutøverene dyktiggjør seg ved refleksjon relatert til konkrete situasjoner. Når studentene kommer til videreutdanningen har de allerede en fagidentitet. Målet er å ...
format Book
author Knudsen, Liv-Berit
author_facet Knudsen, Liv-Berit
author_sort Knudsen, Liv-Berit
title "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
title_short "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
title_full "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
title_fullStr "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
title_full_unstemmed "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
title_sort "æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
publisher Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø
publishDate 2001
url https://hdl.handle.net/10037/3246
long_lat ENVELOPE(20.648,20.648,69.958,69.958)
geographic Tromsø
Viten
geographic_facet Tromsø
Viten
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation Eureka Forlag, nr 4 (2001)
82-7389-039-2
0806-8356
https://hdl.handle.net/10037/3246
URN:NBN:no-uit_munin_2977
op_rights openAccess
_version_ 1800739491820863488