"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjo...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/3246 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3246 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3246 2024-06-02T08:15:21+00:00 "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger Knudsen, Liv-Berit 2001-06 https://hdl.handle.net/10037/3246 nob nob Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø Eureka Forlag, nr 4 (2001) 82-7389-039-2 0806-8356 https://hdl.handle.net/10037/3246 URN:NBN:no-uit_munin_2977 openAccess VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 Book Bok 2001 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjoner relatert til dette. Arbeidsformen kan også ha relevans for andre yrkesfaglige utdanninger. I rapporten drøftes: Hvilken kunnskap er nødvendig for å bli en dyktig sykepleier? I hvilken form og hvilket språk gjør det mulig å artikulere ulike sider ved sykepleiekunnskap og fagets egenart, samtidig som en ivaretar studentens kunnskap og erfaringer? Hvordan gjøre studentenes erfaringer og kunnskapen verdifull og tilgjengelige for studenten selv og medstudenter ved bruk av fortellingen? Framgangsmåten innebærer å beskrive og reflektere over spørsmålstillingene med utgangspunkt i egne erfaringer og kunnskap. I første del av rapporten beskriver jeg situasjoner hvor ulike tilnærmingsmåter inngår som fortellingen og eksakte gjengivelse av fakta. Tilnærmingsmåtene har jeg møtt både privat og i skolesituasjoner. I andre del av rapporten går jeg over til å se på hvilket sykepleieideal og kunnskapsbegrep mine erfaringer representerer. To sykepleieideal og kunnskapsbegrep settes opp mot hverandre. Det argumenteres for at for å bli en dyktig sykepleier trengs ulike former for kunnskap både påstands-, ferdighets-, og fortrolighetskunnskap. I den senere tid har fortellende viten også fått status som kunnskap. Denne kunnskapsformen er komplementær til de andre kunnskapsformene. Å bruke fortellinger er en tradisjonelt formidlingsform i sykepleie. Å fortelle om sine yrkeserfaringer skaper orden og mening i ens erfaringer. Rapporten viser hvordan det kan arbeides med denne type viten i en yrkesutdanning. Mitt utgangspunkt for å bruke yrkesfortellinger er at studenten og yrkesutøverene dyktiggjør seg ved refleksjon relatert til konkrete situasjoner. Når studentene kommer til videreutdanningen har de allerede en fagidentitet. Målet er å ... Book Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Viten ENVELOPE(20.648,20.648,69.958,69.958) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 |
spellingShingle |
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 Knudsen, Liv-Berit "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger |
topic_facet |
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 |
description |
Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjoner relatert til dette. Arbeidsformen kan også ha relevans for andre yrkesfaglige utdanninger. I rapporten drøftes: Hvilken kunnskap er nødvendig for å bli en dyktig sykepleier? I hvilken form og hvilket språk gjør det mulig å artikulere ulike sider ved sykepleiekunnskap og fagets egenart, samtidig som en ivaretar studentens kunnskap og erfaringer? Hvordan gjøre studentenes erfaringer og kunnskapen verdifull og tilgjengelige for studenten selv og medstudenter ved bruk av fortellingen? Framgangsmåten innebærer å beskrive og reflektere over spørsmålstillingene med utgangspunkt i egne erfaringer og kunnskap. I første del av rapporten beskriver jeg situasjoner hvor ulike tilnærmingsmåter inngår som fortellingen og eksakte gjengivelse av fakta. Tilnærmingsmåtene har jeg møtt både privat og i skolesituasjoner. I andre del av rapporten går jeg over til å se på hvilket sykepleieideal og kunnskapsbegrep mine erfaringer representerer. To sykepleieideal og kunnskapsbegrep settes opp mot hverandre. Det argumenteres for at for å bli en dyktig sykepleier trengs ulike former for kunnskap både påstands-, ferdighets-, og fortrolighetskunnskap. I den senere tid har fortellende viten også fått status som kunnskap. Denne kunnskapsformen er komplementær til de andre kunnskapsformene. Å bruke fortellinger er en tradisjonelt formidlingsform i sykepleie. Å fortelle om sine yrkeserfaringer skaper orden og mening i ens erfaringer. Rapporten viser hvordan det kan arbeides med denne type viten i en yrkesutdanning. Mitt utgangspunkt for å bruke yrkesfortellinger er at studenten og yrkesutøverene dyktiggjør seg ved refleksjon relatert til konkrete situasjoner. Når studentene kommer til videreutdanningen har de allerede en fagidentitet. Målet er å ... |
format |
Book |
author |
Knudsen, Liv-Berit |
author_facet |
Knudsen, Liv-Berit |
author_sort |
Knudsen, Liv-Berit |
title |
"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger |
title_short |
"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger |
title_full |
"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger |
title_fullStr |
"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger |
title_full_unstemmed |
"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger |
title_sort |
"æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger |
publisher |
Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø |
publishDate |
2001 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/3246 |
long_lat |
ENVELOPE(20.648,20.648,69.958,69.958) |
geographic |
Tromsø Viten |
geographic_facet |
Tromsø Viten |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
Eureka Forlag, nr 4 (2001) 82-7389-039-2 0806-8356 https://hdl.handle.net/10037/3246 URN:NBN:no-uit_munin_2977 |
op_rights |
openAccess |
_version_ |
1800739491820863488 |